
TV 2 sætter i 2010 bl.a. yderligere fokus på den unikke evne til at skabe nettodækning, som TV 2 kan tilbyde sine annoncører.
Flemming Rasmussen, TV 2s koncerndirektør for salg og marketing.
Når TV 2 i dag, fredag, offentliggør sine rekla-mepriser og betingelser 2010, er der ikke blot tale om mindre justerin-ger af 2009-udgaven. I 2010 gør TV 2 op med den traditionelle tænk-ning på markedet og vælger at gøre tingene markant anderledes på det kommercielle områ-de.
Reklamemarkedet har i 2009 oplevet en ny virkelighed med en skrap lavkonjunktur, og TV 2 mener, at alle aktører på mediemarkedet må ind-stille sig på, at også 2010 bliver en hård kamp.
- Den nye virkelighed er kommet for at blive, og derfor har vi sat fokus på fornyelse og produktudvikling, effekt og kvalitet og sidst, men ikke mindst, at der skal være attraktive produkter til rådighed for alle annoncører i alle perioder hen over året. Ingen skal risikere at gå forgæves i TV 2s kommercielle mediesupermarked, som tilbyder både varer ”i delikatessen”, standardvarer af høj kvalitet, faste lavprisprodukter og enkeltstående månedstilbud i begrænset antal og omfang, som koncerndirektør for salg og marketing, Flemming Rasmussen, udtrykker det.
Har lært af erfaringerne i 2009
Koncerndirektøren fortsætter: - På TV 2 har vi lært rigtig mange ting i 2009 – om os selv, men så sandelig også om markedet og vore konkurrenter. Og det er med disse erfaringer i bagagen og i baghovedet, vi ser fremad. Fremad mod et spændende og uden tvivl også et udfordrende 2010.
Som følge af ganske betragtelige prisfald blandt visse mediegrupper blev fokus i 2009 for mange aktører på mediemarkedet mere et
spørgsmål om rabattens størrelse frem for fokus på effektens størrelse.
- TV 2s berettigelse på medieplanen afhænger naturligvis også af, om vi kan tilbyde den rigtige pris, men berettigelsen bør først og fremmest afgøres af, om man som medie kan honorere den enkelte annoncør med den rigtige kombination af pris og effekt, siger Flemming Rasmussen.
Salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2|TV Salg.
Nye tider – nye målgrupper
Blandt nyskabelserne i ”Priser & Betingel-ser 2010” er indførelsen af tre nye mål-grupper, ”personer 20-40 år”, ”personer 20-60 år” og ”personer 40-60 år”, mens den brede målgruppe ”personer 21-50” udgår.
- Udbuddet af de nye målgrupper under-streger TV 2s alsidige styrke, og at vi, som den eneste tv-udbyder, kan garantere mange kontakter i alle attraktive målgrup-per – både blandt de yngre og blandt de lidt ældre seere, siger Flemming Rasmus-sen.
TV 2 rammer med garanti alle
Mediers evne til at generere nettodækning spiller en stadig større rolle for den enkelte annoncør, og på grund af det mere fragmenterede medielandskab er evnen til hurtig og bred nettodækning blevet mere og mere sjælden. Det har gjort medieplan-lægning og -indkøb mere komplekst.
For tv-mediet er situationen anderledes og unik. Tv-mediets evne til at generere hurtig, effektiv og bred nettodækning er nemlig endnu bedre, end den har været i mange år – trods den øgede fragmentering af medieforbruget.
- For TV 2 er evnen til høj nettodækning en kerneydelse og noget, som er med til at gøre TV 2 unik – også i 2010. TV 2 tilbyder derfor en række nye nettodækningsprodukter, som har volumen til at levere en effektfuld kampagne. Samtidig er produkterne lettilgængelige, og håndteringen er derfor minimal for både bureauer og annoncører, siger salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2 | TV Salg.
Årsaftaler der betaler sig
For de fleste annoncører er villigheden til at indgå en årsaftale et spørgsmål om tillid: Kan mediet levere et tilstrækkeligt antal kontakter i den aftalte periode og i den rette kvalitet til en konkurrencedygtig pris? Og også når det gælder årsaftaler, er der nyskabelser fra TV 2.
- TV 2 er så privilegeret, at rigtigt mange annoncører – i disse meget omskiftelige tider - fortsat ønsker at indgå en årsaftale med os. Denne tillid forpligter, og TV 2 vil gøre det endnu mere attraktivt at indgå årsaftaler. Derfor lancerer vi for 2010 en række fordele for de annoncører, som indgår en årsaftale med TV 2 senest 16. marts 2010, siger Peter Olafsson.
TV 2 Zulu – ”rend mig i traditionerne”
Den allerstørste nyskabelse sker på TV 2 Zulu, som ifølge flere store medieanalyser har udviklet sig til et af de stærkeste ungdoms-brands i Danmark kendetegnet ved bl.a. humor og stor vitalitet.
- Vi vil gerne udvikle og udfordre de traditionelle branchestandarder for indkøb af medier, og denne nyskabelse gennemfører vi sammen med TV 2s stærke og skæve Zulu-brand. I 2010 introducerer vi derfor en helt ny og anderledes indkøbsmetode: Vi sætter simpelthen Zulu på auktion, siger Peter Olafsson.
TV 2 NEWS:
Danmarks stærkeste btb-produkt
Som tidligere omtalt er der også fornyelse på vej på TV 2 NEWS, hvor TV 2 sammen med dag-bladet Børsen skaber en unik kommerciel og inte-greret btb-kommunikati-onsplatform, som ikke er set tidligere, og som ikke kan matches af andre aktører i markedet.
Læs mere om dette samarbejde her.
Salgschef Jan Vetlov, TV 2 NET Salg.
TV 2 NET: Målgrupper frem for tekniske begreber
Hos TV 2 NET bliver der i 2010 sat fokus på kvalitet, effektivitet og målgrupper frem for tekniske begreber, som har haft tradition for at præge online-annoncering. Dette er baggrunden for, at ROS-produktet (”Run Of Site”) udgår og erstattes med målgruppeproduktet ”personer 12 år +”, der samtidig er langt mere dækkende for det produkt, annoncørerne køber.
- 2009 bliver det bedste år i TV 2 NETs historie takket være et tæt samarbejde med vores annoncører. Derfor vil vi i 2010 endnu tættere på vores annoncører, så vi sammen kan sikre, at annoncørerne får den optimale udnyttelse af bannermarkeds stærkeste produktpalette inden for målrettet annoncering og derved får størst mulig effekt for annoncekronerne, siger salgschef Jan Vetlov, TV 2 NET.
TV 2 NET har - ud over en lang række målrettede produkter til annoncørerne - nu også sikret, at effekten og merværdien er afstemt med prisen. Hermed bliver det yderst attraktivt for annoncørerne at redefinere måden at indkøbe bannereksponeringer på hos tv2.dk i 2010.