Nyt Zulu-design slipper legelysten, vitaliteten og humoren løs

TV 2 Zulu præsenterer fredag 1. oktober et nyt kanal-design, som ikke ligner noget andet i dansk tv. Pap og flamingo har således været to af byggestenene…

Eksempler på det nye Zulu-univers på TV 2 Zulu fra fredag 1. oktober.


TV 2 Zulu er ikke som andre kanaler. Det ved alle danske tv-seere, og det bliver igen understreget med det nye on air look, som TV 2 Zulu tager i brug fra fredag 1. oktober – to uger før kanalens ti-års-fødselsdag 15. oktober 2010.

Her præsenterer TV 2 Zulu et design, som er markant anderledes end tidligere – og væsentligt forskelligt fra alle konkurrenternes. Blandt byggematerialerne har været pap og flamingo, og det nye Jørgen Clevin-look er udviklet med klare bagtanker.

- Med det nye look og Zulus nye identer slipper vi legelysten, vitaliteten og humoren endnu mere løs, siger marketingchef Line Sichmann, TV 2 Networks Promotion.

TV 2 Zulus nuværende design blev sat i luften for cirka to år siden.

- Det har – meget bevidst – været en relativt kort levetid for vores kanal-look, fordi TV 2 Zulus seere altid skal opleve, at kanalen sprudler og overrasker. Også mellem programmerne, siger Line Sichmann.

Eksempel på TV 2 Zulus nye on air look.


Jørgen Clevin-figurer og ”slow faces”
Zulu-designets univers med figurer af pap og flamingo, der er udviklet af Jesper Frydenlund og Claus Kristensen, har også f.eks. levende dyr og elektriske legetøjstog  som medvirkende.

Det nye Zulu-look omfatter også en række såkaldte ”identer”, og det var vigtigt, at disse identer – korte og interessevækkende Zulu-film - skulle være meget forskellige i udtryk og stil og samtidig have humoren som fælles omdrejningspunkt.

- Identerne skal fortælle seerne, at de lige nu ser TV 2 Zulu, og de skal give seerne lyst til at se mere Zulu. Vi arbejdede med en sætning, der hedder ”for the love of stupid”, som betyder, at det ikke nødvendigvis behøver at give mening, så længe det er sjovt. Og så var det vigtigt for os at lave noget, der er visuelt stærkt, og som man ikke bliver træt af at se på igen og igen, siger de to kreative kræfter bag Zulus nye identer, Kasper Birch og Justin Ulbrichsen.

Blandt identerne er også en række ”slow faces”-film, hvor personer optages med et phantom superslow HD-kamera, der optager 1.000 billeder i sekundet, mens personerne f.eks. ryster på hovedet eller får en vandballon i ansigtet.

Den intense optagelse på ét sekund strækkes ud til cirka 12 sekunder, og disse slowmotion-billeder fremtræder herefter sjove og forvredne.

Det nye TV 2 Zulu-udtryk omfatter både film med pap- og flamingo-figurer (billedet) samt slowmotion-optagelser af personer og film, hvor en Zulu-testperson sammenligner f.eks. lagkage og lyden af et tågehorn...

Hvad er bedst? Lagkage eller tågehorn?
I endnu en række anderledes identer sammenligner TV 2 Zulu to ting, som ikke kan sammenlignes, f.eks. en lækker lagkage og lyden af et tågehorn. I disse identer udsætter TV 2 Zulu en person for to valgmuligheder – og den gode mulighed repræsenterer selvfølgelig TV 2 Zulu. Disse film er optaget i en nedlagt tappehal på Carlsberg.

I forbindelse med optagelserne var det vigtigt for TV 2 Zulu, at filmenes hovedperson syntes, det var sjovt at blive udsat for de pågældende strabadser (han laver selv alle stunts), og at han som en klassisk komisk karakter ikke lærer af sine fejl og erfaringer.

TV 2 Zulus nye on air-look er skabt i et nært og stærkt samarbejde mellem de tre marketingafdelinger TV 2|Design, Networks Promotion og On Air Promotion.

--------------------------------

Se eksempler på TV 2 Zulus nye film (flere eksempler følger senere):

"Slow faces"-film:  
Amalie ryste" 
"Melis læber"
"Michael snot 1"
"Ingrid ballon"

"Testvinder"-film:
"Lagkage vs. tågehorn"
"Rødvin vs. tackling"