NEWS-strategi gav rekordår

Chefredaktør og kanalchef for TV 2 NEWS, Ulla Pors Nielsen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Chefredaktør og kanalchef for TV 2 NEWS, Ulla Pors Nielsen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

10. januar 2018;
Af: TV 2 Kommunikation

Da 2017 blev skudt i gang, var et af TV 2 NEWS’ mål at gøre kanalen endnu mere relevant for danskerne – også når der ikke er breaking news. Strategien gav TV 2 NEWS sit hidtil stærkeste år.

Af Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

December 2017 blev den stærkeste december nogensinde for TV 2 NEWS. Og sådan var det også i november, oktober, september og august, og samlet set blev 2017 det stærkeste år for TV 2 NEWS med en seerandel på 4,2 procent og en placering som Danmarks sjette mest sete kanal.

Seerrekorden blev nået i et år uden folketingsvalg og regeringsdannelse og med færre breaking news-bjælker på NEWS-skærmen. Og seerrekorden er netop resultatet af et strategisk arbejde for at gøre TV 2 NEWS endnu mere relevant for danskerne – også på dage og tidspunkter, hvor der ikke er gule breaking news-bjælker på skærmen.

- NEWS har i 2017 bevist igen og igen, at vi er bedst til breaking news, og seerne og brugerne ved godt, hvor de skal søge hen, når der sker store begivenheder. I de situationer formår vi at være præcise og opdaterende, og vi skaffer de bedste billeder og øjenvidneberetninger. Men vi kan meget mere end det, siger chefredaktør Ulla Pors Nielsen, TV 2 NEWS, og fortsætter:

- Vi haft nemlig også haft succes med den dækning, der viser, at NEWS er meget mere end gul bjælke. Vi har igangsat det debatterende ’NEWS & Co.’, der fortæller dagens vigtigste nyheder og sætter dem i perspektiv og til diskussion, og vi har skabt populære magasinprogrammer hen over hele ugen. Herudover er vi lykkedes med debatter i primetime, fordi vi er blevet bedre til at fange de aktuelle emner og dagsordener, som kan foldes ud, debatteres og give ekstra vitaminer til den daglige NEWS-flade.

TV 2 NEWS sendte i 2017 over 8.000 timers danskproducerede nyheds- og aktualitetsprogrammer. TV 2 NEWS er den eneste kanal i Danmark med 100 procent danskproduceret programflade.

NEWS-resultaterne i 2017 i kort form: Diagrammet til venstre viser, at TV 2 NEWS i 2017 fik sin hidtil højeste share (seerandel) på 4,2 procent. Også antallet af daglige brugere af TV 2 NEWS (diagrammet i midten) voksede i 2017 og blev det højeste i fire år. Diagrammet til højre viser, at hver NEWS-seer i gennemsnit i 2017 brugte mere end en time (64 minutter) om dagen på at se med på kanalen. (Kilde: Seer-Undersøgelsen / Kantar Gallup)


Velfungerende magasinprogrammer

I 2017 har TV 2 NEWS ligeledes haft succes med alle sine magasinprogrammer, der har oplevet stigende seertilslutning.

Det gælder mandagens udenrigsmagasin ’Verden ifølge Trump’, tirsdagens politiske magasin ’Tirsdagsanalysen’, onsdagens debatprogram ’Lippert’, fredagens politiske magasin ’Besserwisserne’ og søndagens mediedebat i ’Presselogen’.

Torsdag har ikke haft et fast magasin hele året, men i slutningen af 2017 igangsattes erhvervsmagasinet ’Business Class’, som seerne tog særdeles godt imod. ’Business Class’ fortsætter derfor ind i 2018, hvor det sendes torsdage klokken 18.20.

- Business har hele tiden været en styrkeposition for NEWS, og med programmet ’Business Class’ har vi skabt et aktualitetsmagasin, der ser på ugens erhvervsnyheder med et twist. Vi har fokus på dansk og internationalt erhvervsliv og de mennesker, der tager de store beslutninger eller på anden måde viser vejen, når det gælder forretning, innovation, iværksætteri, ledelse og den generelle økonomiske udvikling, siger Ulla Pors Nielsen.

En af 2017-nyskabelserne på TV 2 NEWS er weekendens timelange nyhedsudsendelse '22NEWS', som sendes fredag, lørdag og søndag klokken 22.00. (Foto: TV 2)

I 2017 indførte TV 2 NEWS også en timelang 22-nyhedsudsendelse både fredag, lørdag og søndag, og også denne nyskabelse har seerne taget godt imod.

Tæt på udenlandske valg
Også i 2018 vil TV 2 NEWS – som det var tilfældet i 2017 – gribe de aktuelle debatter. Herudover vil kanalen sende særlige magasinprogrammer og valgaftener i forbindelse med flere udenlandske valg, i foråret fx det italienske valg og ikke mindst valget i Rusland.

- Vi kan jo godt regne ud, hvem der vinder i Rusland, men valget er for os en kærkommen lejlighed til at se på ”verden ifølge Putin”. Der er ikke alene valg i Rusland – der skal også være VM i fodbold med dansk deltagelse til sommer. Vi glæder os til i foråret bl.a. at fokusere på den nye trussel fra øst og på forholdene under og med Putin, siger Ulla Pors Nielsen.

-------

Læs også:

Tre kanalrekorder - og seerfremgang til TV 2-familien for tredje år i træk

2017: Vækst og fremdrift i den digitale omstilling

Flere programmer fik millionseertal i 2017

Billede {0} af {1}