2017: Vækst og fremdrift i den digitale omstilling

Anders Blauenfeldt, digital direktør, TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Forvandlingen fra tv-broadcaster til digitalt mediehus står i disse år centralt i TV 2s strategi. Dette har kunnet mærkes på tværs af hele viften af digitale aktiviteter i 2017.

Af Peter Kamph, TV 2 Kommunikation

- Det har været et spændende digitalt år hos TV 2. Blandt de vigtigste landvindinger er vores intensiverede fokus på at arbejde integreret med indhold på tværs af platforme. Det er afgørende, at organisation og processer er gearet til, at vi ikke længere blot producerer ’tv’, men levende billeder og indhold, der skal udkomme på flere forskellige platforme og have et digitalt liv på tværs af platforme, formater og tidspunkter. Det er en flerårig transformation, men vi er allerede langt, konstaterer TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt, der har ansvar for den tekniske organisation hos TV 2, samt det tværgående arbejde med de digitale platforme. 

Vækst i både brugere og forbrug
I 2017 har TV 2 set solid vækst i sin digitale rækkevidde, så man nu ifølge Dansk Online Index har det største antal brugere på månedsbasis blandt alle danske mediehuse og har knap én million daglige brugere på tværs af tv2.dk og TV 2s apps (eksklusiv TV 2 PLAY). 2017 har budt på 34 dage med besøg fra mere end én million danskere - mod kun seks dage i 2016. Højeste antal besøg indtraf i forbindelse med kommunalvalget med besøgsrekord for 2017 med over 1,3 millioner danskere forbi tv2.dk og apps på én dag. Faktisk var dagen efter valget den største dag nogensinde på tværs af tv2.dk og apps - endnu større end hidtidige topscorere som stormvejr, ubåds-sagen eller OL-guld-medaljer. 

- Vi er rigtig glade og stolte over at kommunalvalget - via en stor satsning på den digitale valgdækning, både indholds- og udviklingsmæssigt, men bestemt også qua et godt samarbejde med TV 2-Regionerne - gik hen og blev årets mest besøgte dag på vores digitale platforme. Man bliver jo helt fortrøstningsfuld på lokaldemokratiets vegne, når interessen er så stor, siger Anders Blauenfeldt. 

Mobil tegner sig fortsat for omkring to tredjedele af trafikken, og TV 2s apps er blandt landets mest populære med tre apps i top-5 på Dansk Online Index’ topliste. I december har TV 2 NYHEDER-appen desuden rundet en milepæl: Mere end 500.000 danskere modtager nu push-beskeder ved nyt i breaking-kategorien. Den populære app sender på årsbasis flere milliarder push-beskeder, hvilket gør den til en vigtig bidragyder til trafikken til TV 2s digitale platforme.

- I en tid, hvor den digitale trafik fra Facebook til TV 2 kan svinge og jo er underlagt ændringer helt uden for vores kontrol, er det glædeligt, at andre trafikkilder som eksempelvis push-beskeder og SEO-trafik er i stigning, siger Anders Blauenfeldt. 

TV 2 lancerede i september 2017 nye produktpakker på TV 2 PLAY, der giver danskerne muligheden for at få billigere adgang til indholdet fra TV 2s kanaler. De nye pakker giver brugerne adgang til TV 2 PLAY til en reduceret pris, mod at der til gengæld vises en kort reklameblok foran on demand-indholdet på tjenesten. TV 2 er blandt de første medier i Europa, der lancerer denne type produkt på en streamingtjeneste. (Foto: TV 2)

I 2017 har TV 2 samtidig oplevet markant vækst i brugere på streaming-tjenesten TV 2 PLAY. Tjenesten har nu over 350.000 abonnementer, svarende til omkring 700.000 brugere, der både kan streame TV 2s programmer, når de vil, og se alle TV 2s kanaler live på computer, mobil eller tablet - og ikke mindst deres fladskærm. TV 2 PLAY bruges desuden flittigt; i 2017 satte tjenesten flere gange forbrugsrekorder med dage, hvor omkring 300.000 timers video blev forbrugt, hvilket er over én time i gennemsnit for hver af de brugere, der brugte TV 2 PLAY den pågældende dag. 

Mængden af live-sening - altså flow-tv, streamet via TV 2 PLAY - er vokset kraftigt i 2017, og tegner sig for over halvdelen af tidsforbruget, når man ser på kunder, der har adgang til al TV 2 PLAY-indholdet. 

- Det er opmuntrende, dels fordi vi i højere grad kan fastholde de kunder, der også forbruger live-tv, og dels fordi det bekræfter os i vores grundlæggende rolle som programplanlægger, der sammensætter indhold, hvilket er et vigtigt behov - også i en digital verden, pointerer Anders Blauenfeldt, og fortsætter:

- Som noget helt naturligt arbejder vi integreret på tværs af platforme og tænker ikke længere den digitale forretning som noget, der er adskilt fra den traditionelle forretning. Al indholdsudvikling sker eksempelvis med stor fokus på alle platforme og kanaler.

Indholdet er nøglen – med ny fokus på brugerrejse og brugervenlighed
Og netop kvalitetsindholdet er omdrejningspunktet for hele TV 2s digitale univers. 

- Dansk indhold er og bliver TV 2s vigtigste våben i den intensiverede, internationale konkurrence, og når vi i gennemsnit dagligt lægger omkring 50 stykker nyt indhold på TV 2 PLAY og publicerer 100 artikler på tv2.dk, er det naturligvis vores vigtigste digitale grundstof, siger Anders Blauenfeldt og fortsætter:

- Indhold trumfer teknologien, men når det er sagt, har vi fortsat store ambitioner om at levere indholdet i stadig bedre og mere fleksible, brugervenlige digitale rammer.

I sidste halvdel af 2017 har TV 2 udviklingsmæssigt stillet skarpt på en skærpet strategisk retning omkring brugerrejsen på tværs af tv2.dk, TV 2s apps og TV 2 PLAY, for at skabe en mere sammenhængende oplevelse på tværs af alle TV 2s digitale platforme - fra de frit tilgængelige, reklamefinansierede tilbud til de abonnementsbaserede.

- Det handler om at sikre en optimal oplevelse for brugerne, eksempelvis at de bydes velkommen på en ensartet måde, hvad enten deres første digitale møde med TV 2 er vores gratis vejr-app, eller om det er et abonnement på TV 2 PLAY. Hele denne tværgående digitale brugerrejse bliver et stort fokus for udviklingen i 2018, siger Anders Blauenfeldt. 

Kommerciel innovation 
I 2017 lancerede TV 2 ligeledes to vigtige nye digitale kommercielle tiltag, der begge har krævet stor tværgående udvikling, henholdsvis ’Min reklame’ og ’PLAY med reklamer’. ’PLAY med reklamer’ giver brugerne adgang til TV 2 PLAY til en reduceret pris, mod at der til gengæld vises en kort reklameblok foran on demand-indholdet på tjenesten. Hvor mange mediehuse internationalt enten vælger at tilbyde deres indhold gratis med reklamer, den såkaldte AVOD-model (advertisement video on demand) eller mod betaling helt uden reklamer, den såkaldte SVOD-model (subscription video on demand) er TV 2 er blandt de første medier i Europa, der har lanceret en hybrid mellem disse typer produkter på en streamingtjeneste, med fokus på at udvide brugerskaren såvel som annoncørskaren, der får en ny databeriget platform at tilbyde tv-reklamer på, også kaldet Adressable TV.  

Med ’Min reklame’ tilbydes brugeren et reklamefrit univers på TV 2s digitale platforme mod til gengæld i perioden at modtage nyhedsbreve fra TV 2-annoncører, man selv vælger.

- Begge tiltag er gode eksempler på den kommercielle innovation hos TV 2, og særligt området for Adressable TV bliver en vigtig prioritet for 2018. Det er bestemt ikke helt trivielt at få disse ting til at fungere på alt fra indbyggede smart-tv-apps til mobiltelefoner, men i takt med at forbruget rykker over mod individuelle streamingløsninger følger vi naturligvis med, siger Anders Blauenfeldt.