Mediebureau: Tv-forbruget ligger fortsat på et højt niveau

27. december 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Selv om tv-seningen faldt i 2013, ligger tv-forbruget 15 procent højere end det stabile niveau i årene 2003-2008.

I 2013 - hvor TV 2 fejrede sin 25 års fødselsdag (billedet) - ser hver dansker i gennemsnit tv i nøjagtigt tre timer om dagen. De tilsvarende tal i årene med henholdsvis TV 2s 20 og 15 års fødselsdage var 2 timer 47 minutter (2008) og 2 timer 37 minutters dagligt tv-forbrug (2003) pr. dansker. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Danskernes tv-sening ligger i 2013 fortsat på et højt niveau - også selv om der skete et fald i året på cirka otte procent blandt alle danskere. Det fastslår senior media manager Michael Hansen, mediebureauet Mindshare, over for mediawatch.dk.

- At udnævne digitale skærme til en aktuel trussel mod tv-mediets position i 2013, er historieløst, lyder vurderingen fra Mindshare. Hermed erklærer Mindshare sig uenig i meldinger fra et par andre mediebureauer, der mener, at bl.a. streaming-tilbud tager noget af danskernes tid til traditionel tv-sening.

Hos Mindshare bemærker man, at danskernes tv-forbrug i 2013 ligger markant højere end i årene før 2009. Faktisk ligger tv-seningen i 2013 15 procent højere end det ganske stabile niveau, Danmark oplevede i årene 2003-2008.

- Når man ser på vores tv-forbrug over længere tid, er det ikke plausibelt at udlægge nye seervaner i 2013 som en trussel mod flow-tv. Ingen tvivl om at second screens vil stjæle markedsandele fra flow-tv, men bemærk, at tv-forbruget steg markant i årene 2008-2012, hvor digital mediebrug ligeledes var i voldsom vækst, siger Michael Hansen til mediawatch.dk.

I 2013 ser hver dansker i gennemsnit fjernsyn i nøjagtigt tre timer om dagen.

 

 

 

 

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}