Kæmpe Tour-interesse

Tour de France er en succes. Frem mod Tourens første hviledag var de ni etaper set af gennemsnitligt 399.000 danskere, hvilket er det højeste seertal siden 1998. Også studieudsendelserne er populære.


Seerne har stadig det cykelmæssige festfyrværkeri i vente, men alligevel har danskerne allerede indfundet sig foran tv-skærmene, hvor Tour de France siden lørdag 4. juli har rullet på TV 2. Seertallene til de ni etaper, der indtil nu er kørt, er de højeste siden 1998.

- Det er imponerende, og vi er meget stolte, siger TV 2s Tour de France-redaktør, John Jäger, og tilføjer:

- Vi lytter hvert år til seernes ønsker og forsøger at gøre dækningen bedre. I år har vi blandt andet pulsmåler på flere af de danske ryttere, så man kan følge med i, hvordan de har det undervejs. Forleden havde vi et direkte kamera i Brian Holms bil, mens den danske sportsdirektørs sprinter vandt etapen, og så lader vi kendte mennesker prøve kræfter med Mont Ventoux i vores Tour de France-studie. Det er den slags fornyelser, der – tror vi – bidrager til, at seerne fortsat fascineres af verdens hårdeste cykelløb.

Fra starten i Monaco til søndagens mål i Tarbes er der kørt ni etaper, som gennemsnitligt har haft 399.000 seere. På samme tid sidste år havde løbets første ni etaper haft 253.000 seere, mens 308.000 danskere gennemsnitligt så de første ni etaper i 2007. Det viser tal fra TV 2|Analyse.

Faktisk skal man helt tilbage til 1998 – og en spændende duel mellem Marco Pantani og Jan Ullrich – for at finde et højere seertal på nuværende tidspunkt af Tour de France. Dengang fulgte gennemsnitligt 417.000 danskere med på de første ni etaper.

- Vi har i mange år oplevet stigende seertal til Tour de France, fordi vi hele tiden udvikler vores dækning, og fordi vi hele tiden lytter til, hvad seerne gerne vil have. Vi stiller os aldrig tilfredse, og vi flytter hele tiden grænserne for, hvor tæt man kan komme på Touren, siger John Jäger, der også kan glæde sig over, at seertallene til Tour de France-studiet er stigende.

Den daglige studieudsendelse 18.25 er til med i søndags blevet set af 327.000 danskere, mens samme udsendelse sidste år kunne notere sig et gennemsnitligt seertal på 270.000.