Imponerende Tour-start

08. juli 2009;
Af: TV 2 Kommunikation

Danskerne elsker Tour de France. Det er der endnu en gang blevet sat en tyk streg under ved starten af årets Tour.


Tour de France har fået en forrygende start. Ikke kun på de franske landeveje, hvor Team Saxo Banks Fabian Cancellara erobrede den gule førertrøje fra starten og efter onsdagens holdtidskørsel bevarede den med sølle 22 hundrededele af et sekund, men også på TV 2, hvor seerne er strømmet til.

De fire første etaper er gennemsnitligt blevet set af 389.000 danskere, hvilket er markant højere end de seneste år. Sidste år havde de første fire dage i snit 203.000 seere, mens starten af Touren gennemsnitligt blev set af 261.000 i 2007. Faktisk skal man helt tilbage til 1998 for at finde et højere snit for de første fire etaper – dengang så 398.000 i snit med.

- Vi er meget stolte over, at der er så mange seere, der vælger at følge Tour de France på TV 2. Vi ønsker at være Danmarks største fællesskab, og vores dækning af Touren viser sig år efter år at være noget, som samler danskerne foran tv-skærmene, og seertallene de første fire dage af årets Tour er ganske enkelt imponerende, siger TV 2s Tour de France-redaktør, John Jäger.

Lørdagens enkeltstart, der startede det hele, blev gennemsnitligt fulgt af 409.000 seere, mens den mere end fem timer lange transmission fra søndagens 2. etape blev set af imponerende 336.000 danskere. Og derefter er tallene kun steget. 411.000 fulgte i snit med under mandagens drama, mens 413.000 sad klistret til TV 2, da holdtidskørslen og Lance Armstrongs angreb på Fabian Cancellaras gule trøje tirsdag fik spændingen til at nå nye højder.

- Naturligvis er det løbet, der er stjernen. Det er løbet, der leverer dramaet. I år er Team Saxo Bank kommet i den gule trøje, Lance Armstrong er vendt tilbage til Tour de France-feltet med bravour, og der var vildt drama på både tredje og fjerde etape med den brutale vind og tirsdagens forrygende holdtidskørsel. Det er nogle af årsagerne til de imponerende seertal – men selvfølgelig forsøger vi også hvert år at gøre det bedre, siger John Jäger og tilføjer:

- Vi har selv comeback til Jørgen Leth, så nu har vi både den stærke cykelfaglighed leveret af Rolf Sørensen og den eminente historiefortæller Jørgen Leth til at give seerne den optimale oplevelse af Touren. Samtidig har vi blandt andet pulsmåler på flere af de danske ryttere, vi har haft et direkte kamera i Brian Holms bil, og vi lader kendte mennesker prøve kræfter med Mont Ventoux i vores Tour de France-studie. Alt sammen bidrager til, at seerne fortsat fascineres af verdens hårdeste cykelløb.

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}