Flot modtagelse af TV 2 Fri

TV 2s nye fritidskanal var i en periode på premieredagen Danmarks næststørste kanal.

TV 2 Fri kom godt fra start, og det glæder naturligvis kanalchef Maiken Wexø, TV 2 Networks. (Foto: Steen Evald / TV 2)

Danmarks nye fritidskanal om hobby, hus og have, TV 2 Fri, fik en særdeles god modtagelse hos danskerne på kanalens første dag, søndag, hvor kanalen i højt solskin bød seerne velkommen.

Her opnåede TV 2 Fri en seerandel på samme niveau som etablerede kanaler som f.eks. TV 2 Zulu, Kanal 4 og DR K, og TV 2 Fri var større end f.eks. TV3 PULS, DR Ramasjang og DR Ultra.

Knap to procent af danskernes tv-sening foregik søndag på TV 2 Fri – langt mere end kanaler som f.eks. TV 2 NEWS, TLC og DR K havde på deres premieredag.

Næststørste kanal
I en times tid på premieredagen var TV 2 Fri Danmarks næstmest sete kanal – kun overgået af TV 2.

- Det er en modtagelse, der klart overgår mine forventninger, og som glæder mig meget. Vi har i de seneste måneder fået mange positive tilkendegivelser om TV 2 Fri fra danskerne og gode forslag til indholdet på kanalen. Alt dette bekræfter mig i, at TV 2 Fri er en kanal, mange seere har glædet sig til. Samtidig synes jeg, at vi i ”Frihuset”-premieren og i kanalens øvrige programmer kom særdeles godt fra start og fik vist nogle af de emner og den stemning, vi gerne vil give med TV 2s nye kanal, siger kanalchef Maiken Wexø, TV 2 Networks.

Stor interesse for ”Frihuset”
Kanalen opnåede allerstørst interesse for sit program ”Frihuset”, hvis første og festlige udgave blev samsendt på TV 2 og TV 2 Fri klokken 11.30-13.25. Programmet var Danmarks klart mest sete tv-program i dette tidsrum.

Det gennemsnitlige seertal til den direkte udgave af ”Frihuset” var 119.000, men over en kvart million danskere – præcis 265.000 – så mindst fem minutter af førstegangsvisningen af ”Frihuset” på en af de to kanaler.

Populær fritid
Den store interesse for de fritidsaktiviteter, som behandles på TV 2 Fri, bekræftes af en analyse, som Megafon har foretaget for TV 2. Her er madlavning, have og naturoplevelser med henholdsvis 40, 38 og 35 procent danskernes primære fritidsaktiviteter sammen med rejser og kultur.

Også gør-det-selv-håndværk og boligindretning – med henholdsvis 19 og 13 procent – er blandt de store fritidsaktiviteter hos danskerne.

Megafon-analysen viser også, at mere end en tredjedel af danskerne – 37 procent – bruger mere end ti timer om ugen på fritidsaktiviteter. Samtidig bruger en tredjedel af danskerne mere end 10.000 kroner om året på fritidsaktiviteter.