
TV 2 har ændret strategi, når det gælder programplanlægning af faktaprogrammer, og sidste uges premiere-seertal tyder på, at TV 2 har valgt den helt rigtige strategi.
Danmarks førende drabsefterforskere, som medvirker i "De 7 drab" (fra venstre): Tom Christensen, Per Larsen, Kurt Kragh, Bent Isager-Nielsen, Steen Skovgaard Larsen, Jørgen Johansen og Henning Schou Kofoed. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
2010 har budt på en række nye TV 2-faktaprogrammer, der har haft forrygende seertilslutning. Og især i den første uge af februar har de nye faktaprogrammer på TV 2 tiltrukket mange seere og fået høje vurderinger.
Det tilskrives bl.a. en ny strategi for programplanlægningen af TV 2s forskellige faktaprogrammer.
F.eks. havde tirsdagens ”Årgang 0”-premiere 1.258.000 seere klokken 20.00 (det højeste seertal nogensinde til ”Årgang 0”), og torsdag klokken 20.00 blev premieren på reportageserien ”CPH – lufthavnen” set af 971.000 danskere.
I begge tilfælde gav de flotte klokken 20-seertal et stærkt tilløb og høje seertal til de efterfølgende programmer: Sundhedsmagasinet ”Praxis”, dramadokumentar-serien ”De 7 drab” og forbrugermagasinet ”Basta”.
Firkløveret fra "Årgang 0" - fra venstre: Rachel, Stephanie, Emma og Christian. (Foto: Thomas Marott / TV 2)
”Den første uge
tyder på en
helt rigtig strategi”
- TV 2s faktagruppe har i det seneste år arbejdet med en strategi, der målrettet sammentænker programmernes indhold med programplanlæg-ning. Den første uge, hvor strategien for alvor skulle stå sin prøve, tyder på, at vi har ramt helt rigtigt, siger faktachefen i TV 2s programafdeling, Sune Roland Jensen, og uddyber:
- I foråret 2009 begyndte vi at kigge på tyngden af vores faktaudsendelser og på, hvordan vi bedst udkommer med vores forskellige undergenrer af lettere og tungere fakta. Vi vurderede, at vi savnede en let og underholdende, men samtidig virkelighedsnær indgang til vores super primetime. Vi gik derfor på udkig efter nære reportager, der bringer os ud, hvor danskerne er, og som samtidig tillader seeren at gå til og fra fortællingen uden at blive hægtet af.
Det første eksempel på denne programgenre er ”Guider i paradis”, som har haft knap 800.000 seere i gennemsnit i de tre første uger, og som med en flot share blandt de 21-50-årige har været en stor succes onsdag klokken 20.00.
I denne uge er det gået endnu bedre for faktagruppen i programafdelingen, da Danmarks største dokumentariske tv-eksperiment, ti-års-jubilaren ”Årgang 0”, løb over skærmen og fik seriens højeste seertal nogensinde med 1.258.000 seere.
"CPH - lufthavnen". (Foto: Arne V. Petersen / CPH / TV 2)
Endnu en prøve
for den nye strategi
Endnu en prøve for faktastrategien kom torsdag 4. februar, hvor danskerne fik præsenteret to premierer: Reportage-serien ”CPH – lufthavnen” og drama-dokumentarseri-en ”De 7 drab”.
- Tidligere har vi placeret vores tungere og mere dybdegående faktapro-grammer som ”Operation X” og ”TV 2 dok.” klokken 20.00, men erfaringen har været, at en del seere ikke var klar fra starten af programmerne. Måske var problemstillingerne i disse dokumentarprogrammer også ”for hård kost” på dét tidspunkt, og sandsynligvis appellerer sådanne programmer ikke så meget til samsening med familien, siger TV 2s programplanchef, Susan Duelund, og fortsætter:
- Derfor indledte vi torsdag aften med ”CPH - lufthavnen”, der er lettere i faktagenren, og seerne kvitterede da også med at lægge rigtigt meget af deres super primetime-sening på TV 2s hovedkanal.
”CPH – lufthavnen” havde som nævnt 971.000 seere i gennemsnit og toppede med over 1,1 million seere i slutningen af programmet. Den nyskabende drama-dokumentarserie ”De 7 drab” kom flot igennem med 875.000 seere og en særdeles høj vurdering på 4,4 på en skala fra 1 til 5. De mange torsdags-seere fortsatte med at se TV 2s programmer, og forbrugermagasinet ”Basta” opnåede derfor sit højeste seertal i knap et år – 799.000 seere – og fik dertil programseriens højeste vurdering nogensinde (nemlig 4,2 på samme skala).