Et godt år for TV 2-familien

TV 2s indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

2015 gav samlet seerfremgang til TV 2s kanaler blandt alle danskere - og et par kanaler lyste særligt op.

Sidste år blev et særdeles godt år for TV 2-familien, når det gælder danskernes opbakning til kanalerne på tv. Blandt alle danskere voksede TV 2-kanalernes seerandel fra 34,9 procent i 2014 til 35,8 procent sidste år. Det viser seermålingerne fra Gallup.

- Alt i alt tilfredshed og gode takter ind i et forhåbentlig stort 2016, siger TV 2s indholdsdirektør Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:

- Vi gik ind i 2015 med en ny sportskanal og en repositionering af TV 2 FRI øverst på agendaen, og begge projekter er lykkedes rigtigt flot. Vi står nu med en solid portefølje af kanaler, der hver for sig er stærke, og som samlet har gjort, at TV 2-familien voksede i 2015. Rundt om hovedkanalen har vi nu NEWS og SPORT som vores stærke journalistiske kanaler og derudover stor opbakning fra vores sunde nichekanaler ZULU, CHARLIE og FRI, som er stærkt positioneret både i forhold til målgrupper og brand.

Status quo til hovedkanalen
Indholdsdirektøren er tilfreds med, at TV 2s hovedkanal holder status quo samtidig med, at det i endnu højere grad end tidligere lykkedes at skabe debat via dokumentarer og dagsordensættende nyheder. Herudover lyste to TV 2-kanaler særligt op.

- I vores stærke kanalportefølje blev TV 2 SPORT den største dedikerede sportskanal sidste år, og TV 2 NEWS fik sit bedste år i 2015, der var et stort nyheds-år på godt og ondt, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- TV 2 ZULU har haft en særlig penetrations-udfordring i 2015, og alligevel har kanalen haft sit næstbedste år nogensinde i målgruppen 15-40 år. Samtidig er ZULU med en gennemsnitsalder på 36 år en af landets yngste kanaler. TV 2 CHARLIE er gået lidt tilbage i seerandel, men eftersom det skyldes hård konkurrence i dagfladen fra DR’s udenlandske serier, og CHARLIEs primetime-produktioner i øvrigt er gået godt, er jeg ikke så bekymret.

-----------

Læs også: Markant vækst i brugen af levende billeder på TV2.dk