Dansk succes i Cannes

Stor tilfredshed med de danske bidrag og med samlingen af danskerne til årets ”VM i reklame”.

Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Der blev en rigtig flot høst til Danmark ved dette års ”VM i reklame”, Cannes Lions, med 30 nomineringer og 8 løver til Danmark, heraf én guld, to sølv og fem bronze. Det var kampagner for virksomheder som Only, Anthon Berg, McDonald’s og LEGO, der udløste løver, og det var bureauerne UncleGrey, Robert/Boisen & Like-minded, Hello Monday, DDB og OMD, der stod bag de prisvindende kampagner.

TV 2 var fra 17. til 23. juni for femte år i træk den danske repræsentant for Cannes Lions i et udvidet partnerskab med Huset Markedsføring og med brancheforeningen Creative Circle, der også var med i partnerskabet i forbindelse med festivalen sidste år.

For andet år i træk steg antallet af danske delegerede – i år var der 212 delegerede mod sidste års 170. I år præsenterede partnerne et nyt format med et stort samlingssted for danskerne på Le Goeland på den berømte Cannes-promenade, la Croisette, og TV 2 vurderer, at der var omkring 4-500 danskere tilstede i Cannes.

- Det var en rigtig god festival i år, både for de bureauer og annoncører fra Danmark, der deltog i konkurrencen, men også for resten af det danske publikum til festivalen. Partnerskabet mellem TV 2, Creative Circle og Markedsføring var med til at styrke den danske tilstedeværelse og de fysiske rammer for samlingen af danskerne i Cannes, og vi inviterer også til samarbejde og endnu større dansk fremmøde næste år, hvor festivalen runder de 60 år, siger Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2.

Bestyrelsesmedlem Niels Heilberg fra Creative Circle er imponeret over det høje kreative niveau blandt de danske bidrag:

- De seneste år har danskernes tilstedeværelse i Cannes – både i forhold til entries og delegates – været støt stigende, og begge dele nåede som bekendt en all-time high i år. Danskerne høstede en rigtig pæn bid af shortlister og priser i år, og jeg er sikker på, at lysten til at lære nye veje og i bedste fald vise dem frem i Cannes kun er blevet større blandt deltagerne. Den danske pavillon fungerede helt efter hensigten, og bragte bureauer, medier og annoncører sammen på forbilledlig vis, og det var mit indtryk, at der var rig lejlighed til at få vendt sine indtryk hver dag. Alt i alt blev der knyttet mange venskabelige og forretningsmæssige bånd i ugen, og det var selvfølgelig rart at opleve, hvordan alt bliver lettere, når man udkommer sammen i stedet for hver for sig. Der er ingen tvivl om, at Pavillon Danois er kommet for at blive – og der bliver endnu flere interessenter og aktiviteter næste år, lover Niels Heilberg.