TV 2 Danmarks seere og brugere fik de store sportsoplevelser helt ind under huden i 3. kvartal, hvor Tour de France og OL i Paris markerede afslutningen på en enestående sportssommer 2024, og Superligaen blev skudt i gang. I 1-3. kvartal har danskerne kunnet juble, heppe og dykke ned i samtaleskabende indhold med en stor spændvidde på TV 2 Danmarks platforme.
Det kan aflæses i streamingforbruget på TV 2 Play, der stiger med 21 procent og afspejles i omsætningsvæksten, som er på 9 procent. Abonnementsomsætningen stiger 13 procent grundet positiv udvikling i TV 2 Play-omsætningen, mens reklameomsætningen stiger med 2,1 procent. Den traditionelle tv-reklameomsætning falder, men opvejes af en stigning i den digitale omsætning. TV 2 har i 1.-3. kvartal et resultat før finansielle poster (EBIT) på 283 mio. kr., hvilket er 28 mio. kr. højere end samme periode 2023.
Anne Engdal Stig Christensen, adm. direktør i TV 2, siger:
- Det har været en fantastisk sportssommer, hvor vi er stolte over at være på den bane, hvor danskerne i høj grad også er. Vi har lagt store investeringer i samlende public service-oplevelser, og vi kan konstatere, at vi fortsætter med at sætte dagsordner, og at danskerne kvitterer ved at vælge TV 2 til.
- Men vi ser nogle klare strukturelle tendenser, hvor det kræver store investeringer at tiltrække nye kunder, der har en mere illoyal adfærd end tidligere. Vi ser nogle sprækker i forhold til at fastholde de nye abonnenter på TV 2 Play, som er helt afgørende i forhold til de fremtidige investeringer og vores gennemslagskraft. Fastholdelse af vores abonnenter på TV 2 Play er et helt centralt tema, og derfor glæder vi os over, at vi er gået ind i et kvartal med både stor fiktion i form af Thomas Vinterbergs ’Familier som vores’, helt ny underholdning for hele familien og EM i kvindehåndbold.
Der er vækst i antallet af TV 2 Play-abonnenter i forhold til årets start, men i 3. kvartal 2024 er der en strukturel udfordring i at fastholde abonnenterne efter sommerens store sportsevents. Omkostningerne udgør 2.714 mio.kr. og er øget med 219 mio.kr. svarende til 8,8 procent i forhold til 2023. Stigningen vedrører primært øgede sportsomkostninger.
Læs TV 2s rapport for 3. kvartal her.