Danskernes opbakning til TV 2s public service-indhold betyder, at forbruget på TV 2 Play vokser med 27 procent og er på 15 minutter dagligt pr. dansker. I et volatilt, strukturelt presset og konkurrencepræget streamingmarked er første halvdel af 2024 præget af vækst i seerandel og omsætning.
Anne Engdal Stig Christensen, adm. direktør i TV 2, siger:
- Danskerne har været meget loyale i deres valg af TV 2s indhold i første halvår, og heldigvis med en spændvidde fra den historisk dagsordensættende dokumentar ’Den sorte svane’ med seertal på over 2 mio. pr. afsnit til afrunding af en æra med ’Badehotellet’ og EM i herrefodbold. Det er vi utrolig taknemmelige for, og det giver selvfølgelig gejst og lyst til at udvikle endnu mere public service-indhold og investere i digital udvikling til glæde for vores seere og brugere på alle platforme, produktionsbranche, distributører, annoncører og idrætslivet.
- TV 2s seere og brugere kan se frem til, at vi gør alt for at oversætte danskernes opbakning til endnu mere kvalitetsindhold og brugeroplevelser efter en ekstraordinær og imponerende sportssommer med EM, Tour de France, OL og opstart på Superligaen. Det kan allerede mærkes i efteråret, hvor vi ud over vores stærke pipeline med Thomas Vinterbergs dramaserie ’Familier som vores’, mere ballade i kolonihaven og ’Vild med dans’ supplerer med en ny fiktionsserie og blandt andet det nye underholdningsformat ’Piano’. Samtidig folder vi en storstilet dækning af det amerikanske valg ud.
TV 2 har i 1. halvår 2024 en omsætning på 1.962 mio.kr., og omsætningen er steget med 119 mio.kr., svarende til en stigning på 6,5 procent. Abonnementsomsætningen er vokset med 10,0 procent, mens reklameomsætningen fastholder niveauet fra 1. halvår 2023.
Omkostningerne i 1. halvår 2024 udgør 1.769 mio.kr. og er øget med 78 mio.kr. svarende til 4,6 procent i forhold til 2023. Resultatet før finansielle poster (EBIT) er 193 mio.kr., hvilket er 41 mio.kr. højere end 1. halvår 2023
Strukturelle forandringer fortsætter
Mens der er fortsat vækst i antallet af TV 2 Play-abonnenter i 1. halvår 2024, er antallet af husstande med en tv-pakke samtidig faldende.
- De gode takter i første halvår ændrer ikke ved de strukturelle forandringer, som ikke kan negligeres. Faldet i den traditionelle tv-sening og skiftet i brugeradfærden fortsætter uden at tabe pusten, og den intense konkurrence fra tech- og streaminggiganterne fortsætter ligeledes.
- Med baggrund i det ekstraordinært stærke 1. halvår, som vi glæder os over, justerer vi forventningen til resultatet før finansielle poster (EBIT) for 2024 til 300-325 mio. kr. Resultatet i 1. halvår er med til at give rum til at fortsætte den langsigtede udvikling af TV 2, så vi kan møde de strukturelle forandringer, som hele mediebranchen oplever, og stå robust i konkurrencen mod internationale tech- og streaminggiganter. Det får vi brug for, siger Anne Engdal Stig Christensen.
Mindre fald i tv-sening – vækst i streamingforbruget
TV 2-familiens seerandel blandt alle danskere er 53,4 procent i 1. halvår 2024, hvilket er en fremgang på 1,5 procentpoint i forhold til samme periode i 2023. Den samlede tv-sening er 121 minutter, hvilket er et fald på 5 minutter i forhold til 2023. Den daglige tv-sening for TV 2-familien er 65 minutter og fastholder niveauet fra 2023.
Det samlede streamingforbrug stiger med 10 procent til 80 minutter. Forbruget for TV 2 Play er 15 minutter dagligt pr. dansker og vokser med 27 procent. Det øger TV 2 Plays seerandel blandt alle danskere med 2,6 procentpoint i forhold til samme periode i 2023, til 18,4 procent i 1. halvår 2024.
Læs TV 2s halvårsrapport 2024 her.