Radio- og tv-nævnet har truffet afgørelse om TV 2s brug af sponsoreret indhold i en række indslag i ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften’-programmerne og i TV 2 Vejret.
Radio- og tv-nævnet har truffet afgørelse om TV 2s brug af sponsoreret indhold i en række indslag i ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften’-programmerne og i TV 2 Vejret. Nævnet fastslår, at der ikke er anledning til at betvivle TV 2s redaktionelle selvstændighed, ligesom der ikke i indslagene er sket nogen promovering, fremhævelse eller tilskyndelse til køb af sponsorernes produkter eller tjenesteydelser.
Nævnet vurderer dog, at selve krediteringen af sponsorerne på enkelte punkter ikke har været i overensstemmelse med sponsorlovgivningen, og det tager TV 2 til efterretning.
Lotte Lindegaard, indholdsdirektør i TV 2, siger:
- TV 2 er en medievirksomhed, der selv skal finansiere sit public service-indhold, og det gør vi via abonnements- og reklameindtægter. Et hjørne af vores kommercielle forretning er sponsoreret indhold, og uanset hvordan indholdet finansieres, er vores ansvar og redaktionelle selvstændighed helt central. Det er TV 2, der beslutter, hvilket indhold vi bringer og TV 2, der træffer de redaktionelle valg. Vi noterer, at Radio- og tv-nævnet ikke finder anledning til at betvivle det.
- Der blev i 2022 rejst en debat om sponsoreret indhold og troværdighed. Det er et dilemmafyldt område, der er relevant for alle ansvarlige medievirksomheder at have løbende fokus på, og vi har i 2022 givet området et eftersyn og generelt skærpet vores opmærksomhed på sponsoreret indhold. Vi er tilfredse med, at afgørelsen fra Radio- og tv-nævnet indgående behandler de temaer, som blev diskuteret hen over efteråret 2022.