Første kvartal 2023: Streamingforbruget når hidtil usete højder

Danskerne har for længst taget streaming til sig, og mere end to tredjedele af danskerne streamer minimum én gang om ugen. I første kvartal 2023 bruger hver dansker i gennemsnit 77 minutter dagligt på at streame på streamingmarkedets tjenester, og det er det hidtil højest målte niveau. Faktisk er det hele 12 minutter højere end det daglige streamingforbrug i samme periode sidste år, hvilket svarer til en stigning på 18 procent. 

I første kvartal 2023 streamer hver dansker i gennemsnit 77 minutter dagligt. Kilde: Nielsen, Seerundersøgelsen Q1-Q4 2022 og Q1 2023

I første kvartal 2023 streamer hver dansker i gennemsnit 77 minutter dagligt. Kilde: Nielsen, Seerundersøgelsen Q1-Q4 2022 og Q1 2023

- Vinteren er en klassisk højsæson for forbruget af levende billeder, og derfor er det ikke overraskende, at danskernes streamingforbrug ligger højt i første kvartal 2023. At forbruget er det højest målte nogensinde, bekræfter dog tendensen med, at danskerne i stigende grad søger mod streamingtjenesterne, når de vil se tv-indhold, siger Frederik Barnholdt, Head of Market & Performance Measurement hos TV 2 Data & Insight.

 

I nedenstående overblik over det danske streamingmarked er markedets aktører inddelt efter, hvilken type virksomhed der udbyder streamingtjenesterne.

De danske tjenester driver især fremgangen

Ser man på fordelingen af seertid hos de forskellige tjenester, sker fremgangen i første kvartal 2023 især hos de dansk-forankrede tjenester som TV 2 Play, DRTV og YouSee Play. Mens YouSee Play er den tjeneste, der opnår den største minutfremgang siden første kvartal 2022, opnår TV 2 Play også en mærkbar fremgang med placeringen som den største tjeneste i markedet målt på dagligt tidsforbrug.

Inddeler man streamingtjenesterne i grupper, alt efter hvilken type streamingtjeneste der er tale om, ser vi den markant største fremgang hos de streamingtjenester, der udbydes af danske broadcast-virksomheder. Her ses en samlet fremgang på 5 daglige minutter sammenlignet med samme periode sidste år.

Også distributørernes streamingtjenester oplever en mærkbar fremgang på 4 daglige minutter, mens de internationale streamingtjenester vokser med 2 minutter. Det giver en forskydning i fordelingen af danskernes streamingtid, hvor broadcaster-streamingtjenesterne nu står for 43 procent af seningen, de internationale streamingtjenester står for 31 procent og distributørernes streamingtjenester står for 26 procent af seertiden. 

Der er en markant fremgang hos streamingtjenesterne, der udbydes af danske broadcast-virksomheder. Kilde: Seerundersøgelsen Q1 2022 og Q1 2023

Der er en markant fremgang hos streamingtjenesterne, der udbydes af danske broadcast-virksomheder. Kilde: Seerundersøgelsen Q1 2022 og Q1 2023

- De internationale streamingtjenester var blandt de første til at vinde indpas på det danske streamingmarked, og i de tidlige streaming-år blev der ofte sat lighedstegn mellem streaming og on demand-sening af international fiktion. Danskernes streamingforbrug har langt flere facetter end dét, og i dette kvartal ser vi altså, at fremgangen først og fremmest drives af de danske tjenester, der også står for langt størstedelen af seertiden, siger Frederik Barnholdt og uddyber:

- Den danske triumf ved håndboldslutrunden har blandt andet været med til at samle mange på de danske streamingtjenester i løbet af januar. Forbruget på de danske streamingtjenester har dog også været imponerende højt i de efterfølgende måneder, februar og marts, og det viser, at populariteten af de danske streamingtjenester handler om mere end godt sportsindhold.

Blandt kvartalets mest streamede programmer er blandt andet underholdning i form af ’X Factor’, ’Løvens hule’ og ’Den store juniorbagedyst', men også dansk fiktion, herunder ’DNA’ og ’Dansegarderoben’, er blandt de danske streamingfavoritter i kvartalet. Herudover opnår boligprogrammer som ’I hus til halsen’ og ’Til salg i 100 år’ også høje seertal via streamingtjenesterne.

- Vi kan også se, at en fortsat større andel af streamingforbruget foregår lineært – det vil sige på schedulerede tidspunkter via eksempelvis kanaler. Det tyder på, at en del af den adfærd, vi kender fra den klassiske tv-distribution, tages med over i streamingforbruget.

OBS: Det er ikke muligt at opgøre seertal på specifikt indhold fra de internationale streamingtjenester, da det ikke indgår i markedsmålingen.

Om Nielsens seermåling

Seerundersøgelsen er baseret på måling af seeradfærd i et repræsentativt panel – et såkaldt ”mini-Danmark” bestående af 1750 husstande med i alt 3500 personer – samt en censusmåling til at fange nichefænomener. Målingen af seeradfærden sker via forskellige typer hardware installeret i panelisternes hjem, som registrerer, hvad, hvornår og hvor der ses indhold via streaming og broadcast, samt hvem i husstanden der gør det.

Seerundersøgelsen leverer dagligt data om danskernes adfærd på broadcast og streaming, der udgør en fælles ”markedsvaluta”, og er et samarbejde mellem DR, TV 2, Viaplay Group, Discovery og Disney.

I TV 2 Data & Insight har vi i mange år analyseret danskernes brug af tv-indhold via Kantar/Gallups seerundersøgelse, der siden 1992 har været markedsstandarden for rapporteringen af forbruget i tv-markedet. Fra 2022 drives seerundersøgelsen af en ny leverandør, Nielsen, og data om danskernes streamingadfærd indsamles nu på tværs af alle devices i hjemmet og på tværs af alle streamingtjenester i Danmark. Fra 2022 er det derfor muligt at følge danskernes tidsforbrug på alle streamingtjenester i Danmark på daglig basis samt at adskille forbruget af traditionelt distribueret tv, her kaldet broadcast, og streaming fra hinanden.

Hvad er streamingmarkedet?

TV 2 Danmark definerer streamingmarkedet som alle streamingtjenester i Danmark eksklusiv videostreaming på sociale medier som Facebook, YouTube og TikTok. Denne udgivelse er en del af formatet 'Streaming i Danmark', hvor vi netop giver løbende indblik i streamingmarkedet og danskernes streamingforbrug. Læs mere her.

Billede {0} af {1}