TV 2 DANMARK giver ny indsigt i danskernes streamingforbrug

Følg med løbende, når vi dykker ned i de nyeste streamingtendenser i Danmark. (Foto: Pexels)

Følg med løbende, når vi dykker ned i de nyeste streamingtendenser i Danmark. (Foto: Pexels)

07. november 2022;
Af: TV 2 Kommunikation

Med udgivelsen ’Streaming i Danmark’ giver TV 2 indblik i danskernes streamingforbrug. Udgivelsen skal gøre os klogere på, hvordan streaming påvirker vores forbrug, vores hverdag, og hvordan vi som forbrugere agerer i et mediemarked i konstant forandring.

Hvor meget streamer vi danskere, og hvilke streamingtjenester bruger vi mest tid på? Er det de unge eller de etablerede voksne, der streamer mest? Og er streaming lig med undergangen for flow-tv? Det kan du blive klogere på, når TV 2 i et nyt artikelformat tager temperaturen på danskernes streamingforbrug.  

Udgivelsen ‘Streaming i Danmark’ udkommer løbende og giver indsigt i de nyeste tendenser i vores streamingforbrug af tv, film og serier. Formålet er at gøre viden om danskernes streamingforbrug mere tilgængelig for alle med interesse i medieudviklingen og danskernes forbrugsvaner.  

- Siden streaming revolutionerede vores måde at se tv på for nu ti år siden, er der blevet sagt og ment meget om streamingtjenesterne. Eksempelvis har man lige siden talt om, at indhold set i flow dør. Men selv i dag, hvor streaming er blevet mainstream, er der nuancer i forbruget, som vi er nødt til at forstå, hvis vi skal kunne tale om medieudviklingen på et oplyst grundlag. Hos TV 2 bruger vi rigtig meget energi på hele tiden at forstå udviklingen og de behov, som driver den, og det giver så god mening, at vi som public service-medie deler ud af den indsigt, siger TV 2s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard.  

Ny viden på tværs af markedet 

Datagrundlaget for TV 2s streamingudgivelser består af en bred vifte af kilder, både fra TV 2s adspurgte undersøgelser samt fra seermålingen Nielsen, der siden januar 2022 har leveret målinger af danskernes streamingforbrug.  

- I Danmark har vi generelt gode muligheder for at følge med i medieudviklingen, men indtil for nylig har vi på streaming ikke haft samme muligheder, som vi eksempelvis har med seermålinger på traditionelt tv. Da vi fik den nye seermåling fra analyseinstituttet Nielsen, blev det for første gang muligt at måle streamingforbruget på baggrund af reel adfærd og ikke kun på baggrund af adspurgte undersøgelser som hidtil. Det betyder, at vi i dag ved meget mere om danskernes streamingforbrug af markedets mange tjenester og på tværs af både skærme samt indholdstyper, siger Frederik Barnholdt og tilføjer:  

- Der hersker mange myter og uklarheder om streaming. Og i dag har streamingtjenesterne en så stor gennemslagskraft og udbredelse, at vi er nødt til at kunne tale om dem og deres rolle i mediebilledet på et nuanceret og oplyst grundlag. Hos TV 2 har vi et team af data- og analysekonsulenter, der hver dag overvåger og analyserer streamingmarkedet og danskernes forbrug, og derfor giver det rigtig god mening, at vi bidrager til at gøre viden om streamingforbruget mere transparent og tilgængelig for alle. 

Streaming er mere udbredt end traditionelt tv 

Første udgivelse giver et overblik over udbredelsen og forbruget af streaming. Nye tal fra Nielsens seermåling viser blandt andet, at streaming for første gang er mere udbredt end traditionelt tv, og at den seneste vækst er drevet af ældre aldersgrupper end tidligere set.  

Læs mere her. 

Billede {0} af {1}