Julekalendere er blandt de mest sete programmer på dansk tv. I særdeleshed har TV 2s familiejulekalendere gennem årene trukket mange danskere til tv - og nu også til streaming på TV 2 PLAY.
Danskerne er blevet forkælet med masser af julekalendere i årenes løb. Men hvilke børne-/familiejulekalendere og voksenjulekalendere er egentlig de mest sete i de seneste knap 30 år, hvor Gallup – nu Kantar – har målt seertal i Danmark?
Det har TV 2 lavet en opgørelse over, og den viser, at TV 2 dominerer listen over de mest sete tv-julekalendere i disse år. TV 2 har 18 tv-julekalendere på listen over de 22 tv-julekalendere med et seergennemsnit på mindst én million, mens top 10 over voksenjulekalendere alene indeholder TV 2-produktioner.
Blandt de mange julekalendere på hitlisterne er både nyproducerede programserier og genudsendelser. I 2020 sendte DR1 en nyproduceret julekalender, ’Julefeber’, mens TV 2 genudsendte ’Juleønsket’, og begge endte med omkring én million seere i snit: 1.034.000 seere til ’Julefeber’ og 976.000 til ’Juleønsket’.
I år sender TV 2 en nyproduceret familiejulekalender, ’Kometernes jul’, mens DR1 genudsender ’Tidsrejsen’. TV 2 har allerede nu tilkendegivet, at stationen også i 2022 sender en nyproduceret familiejulekalender, nemlig ’Tinka og sjælens spejl’. Læs mere om 'Kometernes jul' i nyhedsbrevet 'Om TV 2' i næste uge.
Familiejulekalendere til forældre og børn
TV 2 udviklede og sendte fra 1994 de såkaldte familiejulekalendere, som forældre og børn kunne se sammen. De blev sendt klokken 20.00 med genudsendelse om eftermiddagen den følgende dag. Det er især disse tv-julekalendere, som havde høje seertal, hvoraf ’Alletiders Jul’ fra 1994 har rekorden med 1,383 million seere i gennemsnit. Året efter sendte TV 2 ’Alletiders nisse’ med 1.344.000 seere i snit, og denne Pyrus-julekalender genudsendes i øvrigt i år i eftermiddagsfladen på TV 2 og kan også ses på TV 2 PLAY.
I de senere år har tv-julekalenderne haft markant seeropbakning på streaming – på TV 2 PLAY og på DR TV – og derfor har seningen af de senere års julekalendere reelt været noget højere, end det fremgår af tallene herunder.
Fortsat stor popularitet
Selvom de senere års tv-julekalendere ikke har haft samme seerniveau som i 1990’erne, formår tv-julekalendere i en tid med et mere fragmenteret medielandskab stadig at samle familierne på tv og streaming.
De fem seneste, nyproducerede TV 2-julekalendere havde alle over én million seere i gennemsnit. 2019-julekalenderen ’Tinka og Kongespillet’ havde i snit 1.096.000 seere pr. afsnit, og hertil kommer rekordmange seere på TV 2 PLAY.
2017-julekalenderen ’Tinkas juleeventyr’ blev i gennemsnit set af 1.116.000 danskere, mens 2015-julekalenderen ’Juleønsket’ i snit blev fulgt af 1.064.000. ’Tvillingerne og Julemanden’ og ’Ludvig og Julemanden’ fra 2013 og 2011 havde henholdsvis 1.041.000 og 1.186.000 seere i gennemsnit til første visning af de 24 afsnit.
For 2019-julekalenderen ’Tinka og Kongespillet’ gælder samtidig, at den er Danmarks højest kvalitetsvurderede julekalender i alle årene siden 1992, hvor seermålingerne fra Gallup (nu Kantar) blev igangsat. Den gennemsnitlige kvalitetsvurdering af ’Tinka og Kongespillet’ blev 4,5 på skalaen fra 1 til 5, hvor 5 er højest.
Læs også: Her er årets tv-julekalendere.
Voksenjulekalendere
I begyndelsen af 1990'erne udviklede TV 2 også den såkaldte voksenjulekalender begyndende med den satiriske ’Jul i den gamle trædemølle’ med bl.a. Søs Egelind og Peter Schrøder.
I 1991 sendte TV 2 for første gang den populære ’The Julekalender’ med De Nattergale, der via et underholdende miks af engelsk, tysk og jyskproducerede sproglige konstruktioner viste sig at være særligt langtidsholdbar. Denne julekalender genudsendes i år på TV 2 CHARLIE – umiddelbart efter ’Kometernes jul’ på TV 2.
Nedenfor fremgår listen over tidens mest populære familiejulekalendere og voksenjulekalendere: