Et godt TV 2-resultat i 3. kvartal

TV 2s finansdirektør, Carsten Topholt. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

TV 2 øger sit resultat før særlige poster til 422 mio. kr. i årets første tre kvartaler. På grund af forliget med Discovery i årsrabatsagen falder resultatet før skat til 293 mio. kr. i 1.-3. kvartal 2021 mod 364 mio. kr. i samme periode i 2020.

I 1.-3. kvartal 2021 opnår TV 2 et resultat før særlige poster (EBIT før særlige poster) på 422 mio. kr. mod 367 mio. kr. i 2020. Omsætningsvæksten på knap 13 procent er årsagen til stigningen i resultatet. Reklameomsætningen er vokset med 20 procent efter flot vækst på traditionelt tv, Addressable TV og TV2.DK, mens abonnementsomsætningen er øget med 6 procent, som kan tilskrives TV 2 PLAY.

I årets tre første kvartaler er omkostningerne steget med 12 procent, og væksten er især gået til strategiske programinvesteringer i sport og fiktion samt til udvikling af TV 2 PLAYs platform og indhold. TV 2 offentliggjorde i 2. kvartal i år, at TV 2 PLAY har rundet 800.000 abonnementer.

- Vi er godt i gang med TV 2s strategi frem mod 2025, ’PLAY til alle’, der både er baggrunden for vores investeringer, og som er med at skabe stærke økonomiske resultater. Der er grund til både tilfredshed og stolthed over resultatet i årets første tre kvartaler, siger TV 2s finansdirektør, Carsten Topholt, der samtidig er særdeles bevidst om TV 2s udfordringer i den kommende tid.

- De strukturelle ændringer på tv-markedet fortsætter med stor hast. Medievanerne ændrer sig, antallet af husstande med en tv-pakke er fortsat faldende, og den internationale konkurrence på streamingmarkedet intensiveres for hver måned. Vi har lagt en god strategi, og vi går til opgaverne med stor entusiasme. Men vi er helt klar over, at der venter os store udfordringer i den stigende konkurrence, siger Carsten Topholt.

Høj sening og seerandel
TV 2-kanalerne har haft vækst i seerandelen i 2021. TV 2-familiens seerandel blandt alle danskere var i 1.-3. kvartal 47,4 procent, hvilket er 1,1 procentpoint mere end i samme periode af 2020. 3. kvartal var blandt andet præget af OL og afslutningen på EM-fodboldslutrunden, som TV 2 denne gang ikke havde rettigheder til. På trods af det opnåede TV 2s kanaler en samlet høj seerandel på 45,7 procent i 3. kvartal 2021.

Danskernes samlede tv-sening faldt i 1.-3. kvartal 2021 med to procent, mens den daglige tv-sening for TV 2-familien var 60 minutter og dermed uændret i forhold til de tre første kvartaler af 2020.

- De seermæssige og økonomiske resultater i årets første ni måneder er et stort skulderklap til medarbejderne hos TV 2, siger Carsten Topholt.

Særlige poster påvirker resultatet før skat
I TV 2-regnskabet for 1.-3. kvartal 2021 indgår særlige poster med 127,5 mio. kr., som vedrører forliget i årsrabatsagen fra 2005 mellem TV 2 og Discovery Networks Denmark ApS. Sagen er forligt, således at TV 2 betaler Discovery de omtalte 127,5 mio. kr., og således at hver part bærer egne sagsomkostninger. TV 2 anerkender ikke skyld og er fortsat af den opfattelse, at årsrabatten ikke medførte tab for TV 2s konkurrenter.

På grund af særlige poster er resultatet før skat 293 mio. kr. for 1.-3. kvartal 2021 mod 364 mio. kr. i 2020.

Uændret forventning til 2021-resultatet før særlige poster
Forventningen til resultatet før særlige poster (EBIT før særlige poster) for 2021 fastholdes på 375-425 mio. kr.

Læs kvartalsrapporten for 3. kvartal 2021 her.

Seneste nyt

28. november 2021

Nyt indsamlingsprogram hjælper 6.357 udsatte børn med ind i fællesskabet

Link til Nyt indsamlingsprogram hjælper 6.357 udsatte børn med ind i fællesskabet
24. november 2021

Nyt – og anderledes – indsamlingsprogram vil hjælpe udsatte børn med ind i fællesskabet

Link til Nyt – og anderledes – indsamlingsprogram vil hjælpe udsatte børn med ind i fællesskabet
24. november 2021

'Kometernes jul' - meget mere end en julekalender

Link til 'Kometernes jul' - meget mere end en julekalender

Billede {0} af {1}