En humoristisk hyldest til dem, der elsker cykling så meget, at de trodser hån og latterliggørelse

Fra TV 2s kampagnefilm for Tour de France 2021.

Fra TV 2s kampagnefilm for Tour de France 2021.

”Så ruller vi igen”. I årets Tour de France-kampagnefilm fra TV 2 og TV 2 PLAY skal midaldrende mænd i lycra få danskerne til at se verdens største cykelløb.

Når der er Tour de France, opstår et særligt fænomen i Danmark. Pludselig pibler det frem med mænd og kvinder, der spontant føler sig inspireret til at være cykelryttere. De trodser hån og latterliggørelse fra venner, familie og kollegaer, når de bevæger sig ud på de danske landeveje.

Årets Tour de France-kampagnefilm fra TV 2 og TV 2 PLAY tager udgangspunkt i denne virkelighed, og filmen er en humoristisk hyldest til dem, der elsker at cykle. En hyldest for at blæse på, om man har de rette cykelstrømper på, eller om ens børn synes, man er pinlig.

- Det er nemt gøre sig morsom over middle-aged men in lycra, men vi synes, der er grund til at hædre og hylde dem og andre cykelentusiaster. Akkurat som kronprinsesse Mary gjorde med stor humor, da hun talte til sin mand, kronprins Frederik, ved hans 50-årsfødselsdag med ordene ”Men skat, du står stadig ret skarpt i lycra”, siger Creative Director i TV 2 Marketing, Chaga Signe Bruun, og fortsætter:

- Nogle vil hævde, at disse mænd udstråler lidt for meget selvværd og åbenlys tilsidesættelse af, hvad andre synes og tænker om dem. Det er velkendt, at når man ifører sig det samme kropsafslørende tøj som ens cykelhelte, skal man høre for lidt af hvert – men man skal ikke lade sig slå ud. Netop denne attitude og gejst vil vi gerne hylde med en opfordring til at lade sig inspirere af Touren og selv hoppe i sadlen.

Kampagnefilmens brug af slowmotion er en måde at understrege filmens pointer. (Foto: TV 2)

Kampagnefilmens brug af slowmotion er en måde at understrege filmens pointer. (Foto: TV 2)

Fransk sang og billeder i slowmotion
Kampagnefilmens billeder suppleres af stemningsfuld fransk sang – Edith Piaf med ’Je ne regrette rien’ (’Jeg fortryder intet’), som understøtter budskabet om ikke at give efter for andres hån og drillerier.

En stor del af filmens humor ligger i formen – i dette tilfælde brug af slowmotion, som er en måde at understrege pointer.

- Cool bliver mere cool, reaktioner bliver stærkere, og det sjove i en scene bliver understreget med brugen af slowmotion. Helt ubevidst lægger seeren meget mere følelse og betydning i hver scene, end hvis de var afspillet real time. Det gør også, at musikken får en kæmpestor rolle, fordi den fortæller os, hvilke øjne vi skal se med, siger Chaga Signe Bruun.

Tour de France kan ses på TV 2 og TV 2 PLAY fra lørdag 26. juni.

Du kan se TV 2s kampagnefilmen for Tour de France her.

Læs mere om TV 2s dækning af Tour de France her.

Billede {0} af {1}