TV 2 til producenterne: - Vi skruer endnu mere op for ambitionerne

Indholdsdirektør Lotte Lindegaard på den virtuelle udgave af Producenternes Dag, der blev sendt fra TV 2s nyhedsstudie i Odense.

Indholdsdirektør Lotte Lindegaard på den virtuelle udgave af Producenternes Dag, der blev sendt fra TV 2s nyhedsstudie i Odense.

De danske produktionsselskaber fik indblik i TV 2s nye koncernstrategi og hentede viden om, hvad TV 2 PLAY og TV 2s kanaler efterspørger af programmer i de kommende måneder og år, da TV 2 torsdag gennemførte Producenternes Dag i virtuel udgave.

Coronaen spændte ben for TV 2s sædvanlige udgave af Producenternes Dag på Kvægtorvet. Men de danske indholdsproducenter fik alligevel – på den virtuelle måde – et godt indtryk af, hvilke programmer TV 2 PLAY TV 2s kanaler har brug for i den kommende tid, da TV 2 havde indkaldt produktionsselskaberne til 2021-udgaven af Producenternes Dag.

Ved samme lejlighed fik producenterne en indføring i koncernstrategien ’TV 2 PLAY til alle’, som understreger TV 2 PLAYs hovedrolle i at sikre TV 2s fremtid og gennemslagskraft frem mod 2025.

- Den strukturelle udvikling på tv-markedet betyder, at TV 2s hovedkanal mister omkring 100.000 husstande om året i traditionel distribution. Det, vi taber, skal PLAY samle op, og derfor har vi en vanvittigt ambitiøs plan for PLAY, som skal have 1,3 millioner abonnementer i 2025. Vækstrategien for TV 2 PLAY er vores omdrejningspunkt, sagde indholdsdirektør Lotte Lindegaard på Producenternes Dag.

TV 2 PLAY – og andre streamingtjenester – blev i starten anset for et ungt univers, fordi de unge var hurtigst til at tage streaming til sig, men nu er væksten størst hos danskere over 45-50 år.

- Derfor er TV 2 PLAY også ’alt det vi deler’ og en tjeneste for alle danskere. PLAY har og får et meget tæt slægtsfællesskab med hele TV 2. Vi tager public service-opgaven med over på PLAY, og vi skruer endnu mere op for ambitionerne, sagde Lotte Lindegaard, der blandt andet varslede øgede investeringer i dansk fiktion.

TV 2 PLAY har en særlig position, fordi tjenesten – i modsætning til langt de fleste andre streamingtjenester – har en stærk puls med direkte udsendelse af livekanaler, sportstransmissioner og nyhedsdækning, ikke mindst via NEWS. Næsten halvdelen af forbruget på PLAY er livesening.

"Tak for i dag. Vi håber, det her er første og eneste gang, corona forhindrer os i at være fysisk sammen til Producenternes Dag", lød det fra Sune Roland, Dorthe Thirstrup og Lotte Lindegaard.h

"Tak for i dag. Vi håber, det her er første og eneste gang, corona forhindrer os i at være fysisk sammen til Producenternes Dag", lød det fra Sune Roland, Dorthe Thirstrup og Lotte Lindegaard.h

Fokus på partnerskaber
TV 2 PLAY er især kendetegnet af det danske indhold, men PLAY vil samtidig fortsætte arbejdet med partnerskaber for at gøre tjenesten endnu mere komplet. Allerede i dag tilbyder TV 2 PLAY udenlandsk reality-indhold fra hayu og kvalitetsbørneindhold fra især Norden via Oiii-partnerskabet.

- Vi stopper ikke her, men vil bygge videre på partnerskaber. Og I skal ikke være bekymrede: Vi kommer ikke til at fjerne investeringer fra det danske indhold, når vi etablerer partnerskaber, sagde Sune Roland, der er indholdschef for TV 2 PLAY og TV 2 ZULU, til producenterne.

Selv om PLAY er overskriften for koncernstrategien, har TV 2s stærke og vitale kanalbrands stadig stor betydning for TV 2.

- TV 2s hovedkanal er public service – det er fundamentet, vi står på – og vi vil klæde danskerne på til den demokratiske samtale. Hovedkanalen er noget helt andet end de ekkokamre, der råber skingert fra grøft til grøft, for vi har især fokus på os – ikke på dem og os. En nation, der taler sammen, falder ikke så nemt fra hinanden, sagde Dorthe Thirstrup, der er kanalchef for TV 2, TV 2 CHARLIE og TV 2 FRI.

Læs mere om TV 2s koncernstrategi her.

Billede {0} af {1}