TV 2 er klar med offensiv vækststrategi for TV 2 PLAY

04. februar 2021;
Af: Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

’Strategi 2025 – TV 2 PLAY til alle’ skal sikre en stærk og konkurrencedygtig position for TV 2s streamingtjeneste. Det traditionelle tv-marked falder, så TV 2 har travlt og øger derfor streaming-investeringerne markant.

TV 2 offentliggør i dag sin nye koncernstrategi, der sætter streamingtjenesten TV 2 PLAY i en hoved- og nøglerolle for koncernen. PLAY skal vokse kraftigt, og væksten skal drives af en ambitiøs og offensiv kommerciel, indholdsmæssig og digital strategi, hvor TV 2 investerer mere markant i PLAY.

I Strategi 2025 – TV 2 PLAY til alle er det helt afgørende mål, at TV 2 bevarer sin gennemslagskraft og sin store betydning for danskerne. TV 2 skal fortsat samle danskerne om alt det vi deler og vil samtidig sikre plads til brugernes personlige og særlige præferencer.

- TV 2 skal fastholde positionen som den største udbyder af dansk indhold og public service. Det mål vil vi nå ved markant vækst på TV 2 PLAY og via en digital fokusering af TV 2s forretning, så vi i de kommende år kan levere public service på samme niveau som nu – også selv om forbrugernes tilgang til vores indhold er under stærk forandring, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen.

”Vi har travlt, meget travlt”

TV 2 er i strategiperioden klar med væsentligt øgede investeringer i PLAY for at nå målet om 1,3 millioner PLAY-abonnenter i 2025 – omtrent en fordobling i forhold til nu – for at bevare gennemslagskraften.

- TV 2 kom rigtigt godt igennem 2020. Samtidig er virkeligheden så paradoksal, at vi står på en brændende platform. Størstedelen af TV 2s indtægter kommer i dag fra det traditionelle tv-marked, men antallet af husstande med en tv-pakke falder i disse år hurtigere, end vi har set tidligere. Samtidig ændrer forbrugervanerne sig radikalt, og streamingkonkurrencen intensiveres måned for måned, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- Vi har travlt, meget travlt. Hvis TV 2 skal være en stor spiller på streaming, er det nu, vi skal investere offensivt i vækst.

På det traditionelle tv-marked – som altså er klart faldende – står TV 2-familien stærkt med en seerandel på over 45 procent. På streamingmarkedet – som er i kraftig vækst – står TV 2 for cirka ti procent af forbruget. Derfor er PLAY-væksten helt afgørende for, at TV 2 i fremtiden kan komme bredt ud med sit danske kvalitetsindhold.

Anne Engdal Stig Christensen præsenterer strategien for TV 2s medarbejdere. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Anne Engdal Stig Christensen præsenterer strategien for TV 2s medarbejdere. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

De personlige TV 2-oplevelser

Anne Engdal Stig Christensen mener, at TV 2 PLAY, som i 3. kvartal 2020 rundede 700.000 abonnementer, har forudsætninger for at skabe vækst via de kommende investeringer i både indhold, kuratering og teknik.

- Vi skal levere det stærke indhold, danskerne vil købe og se, vi skal være til stede for danskerne dér, hvor de er, og vi skal leve op til brugernes høje forventninger. Vi vil skabe unikke brugeroplevelser på PLAY, så man hver dag får en personlig TV 2-oplevelse. Som bruger skal du opleve, at kurateringen giver dig de bedste live-tilbud inden for nyheder og sport, og at du får oplevelser, du ikke havde regnet med, siger Anne Engdal Stig Christensen.

TV 2 PLAY har en unik position

På indholdsområdet købte TV 2 i løbet af 2020 store sportsrettigheder – eksempelvis landsholdsfodbold, EM-slutrunder i fodbold, Europa League- og Confererence League-fodbold samt LaLiga – der rækker mange år frem, og som supplerer TV 2s eksisterende rettigheder i dansk og international sport.

TV 2 investerer også massivt i andre typer indhold, blandt andet dansk fiktion og reality, og TV 2 PLAY sørger for, at hver eneste dag byder på nyt, attraktivt indhold på tjenesten. TV 2 er også klar til flere partnerskaber i strategiperioden for at gøre PLAY endnu mere komplet. TV 2 har tidligere indgået partnerskaber, der sikrer reality-indhold fra hayu og børneprogrammer fra Oiii.

Herudover sætter TV 2 stærkt ind på at sikre Nyhedernes gennemslagskraft, når danskernes sening flytter mod streaming. PLAY skal eksempelvis være endnu bedre til at udnytte, at TV 2 har Danmarks eneste 24-timers-nyhedskanal i form af NEWS.

- I sammenligning med udenlandske streamingtjenester og danske, kommercielle tjenester har TV 2 PLAY en unik position. Det skyldes vores stærke danske indhold og den puls, som nyheder, aktualitet og live-sport giver TV 2 PLAY, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- TV 2s danske indhold er fortsat omdrejningspunktet for udvikling af vores forretning, og public service skal fortsat være vores kendetegn. Også i den streamingverden, vi transformerer TV 2 til. TV 2 og PLAY er – og skal fortsat være – noget helt særligt.

Billede {0} af {1}