TV 2 ZULU fylder 20 år – og sætter tv-rekorder i en tid, hvor brandet i høj grad lever digitalt

Selvom ZULUs målgruppe generelt ser mindre tv, har ZULU i 2020 formået at slå flere seerrekorder. ZULU Awards 2020 blev med et af de mest sete ZULU-programmer i kanalens 20-årige levetid (Foto: Per Arnesen 2020).

Selvom ZULUs målgruppe generelt ser mindre tv, har ZULU i 2020 formået at slå flere seerrekorder. ZULU Awards 2020 blev med et af de mest sete ZULU-programmer i kanalens 20-årige levetid (Foto: Per Arnesen 2020).

TV 2 ZULU har gennem fire-fem år arbejdet benhårdt for, at ZULU-brandet møder sin unge målgruppe digitalt – og det er lykkedes. To seerrekorder fra 2020 viser, at det stærke ZULU-brand også har stor gennemslagskraft på tv.

TV 2 ZULU har den laveste gennemsnitsalder blandt de betydende danske tv-kanaler, og derfor oplever ZULU også, at kanalens målgruppe ser mindre tv – og ser tv-indhold på en anden måde. På den baggrund skulle man tro, at seertalsrekorder på TV 2 ZULU hører et helt andet årti til. Men ZULU – der fylder 20 år torsdag 15. oktober – vil det anderledes.

For faktisk er de to højeste seertal, TV 2 ZULU nogensinde har haft i stationens 20-årige levetid, opnået i 2020. Det drejer sig om de store events ’ZULU Awards’ og ’ZULU Comedy Galla’, som begge havde 469.000 seere i 2020. Da ZULU sendte disse awardshows i februar og september, var det henholdsvis 66 og 70 procent af de 15-40-årige tv-seere, som så med på kanalen.

- Det skal vi være stolte af. Flere store mediebrands har de senere år forsøgt at lancere ungdomsbrands uden at lykkes, og det skyldes jo, at det er en svær målgruppe at arbejde med. Konkurrencen om deres opmærksomhed er stor, og deres forbrugsmønstre er i konstant forandring. Derfor er vi også utroligt stolte af, at ZULU stadig er så stærkt et brand. Og det er ret vildt, at vi i 2020 kan levere nye seerrekorder, siger Sune Roland, der er indholdschef for TV 2 ZULU og TV 2 PLAY.

Foruden stor seertilslutning har især årets udgave af ’ZULU Comedy Galla’ været dagsordensættende, efter at vært Sofie Linde i sin store tale i programmet satte fokus på blandt andet sexisme i mediebranchen. Og siden er debatten eksploderet og har bredt sig til talrige brancher, herunder det politiske.

ZULUs tredje- og fjerdemest sete programmer – og kanalens tidligere rekorder – er ’ZULU Comedy Galla’ i henholdsvis 2012 og 2017, som blev set af henholdsvis 461.000 og 381.000.

Ved dette års ZULU Comedy Galla satte Sofie Linde fokus på blandt andet sexisme i mediebranchen. Og siden er debatten eksploderet og har bredt sig til talrige brancher, herunder det politiske. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Ved dette års ZULU Comedy Galla satte Sofie Linde fokus på blandt andet sexisme i mediebranchen. Og siden er debatten eksploderet og har bredt sig til talrige brancher, herunder det politiske. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Et stærkt digitalt ZULU-liv

TV 2 ZULUs brand har gennem mange år været særdeles højt placeret blandt de unge. For fire-fem år siden besluttede TV 2, at ZULU-brandet i lige så høj grad skulle leve digitalt, og de senere år har ZULU lavet en dedikeret indsats for at møde målgruppen digitalt.

- Det betyder, at vi er top of mind hos målgruppen, og at vi hele tiden vedligeholder relationen til de yngre brugere dér, hvor de bruger en stor del af deres tid, siger Sune Roland og fortsætter:

- Vi har en målsætning om hele tiden at følge med tiden. ZULU har tradition for at sætte dagsordener og skabe øjeblikke, som bliver talk of the town, netop fordi vi rammer noget i tiden. Det er muligt for os, fordi vi har opbygget en stærk platform, men det forpligter også. Derfor forholder vi os hele tiden kritisk til brandet og vores udkomme.

Vi har en målsætning om hele tiden at følge med tiden. ZULU har tradition for at sætte dagsordener og skabe øjeblikke, som bliver talk of the town, netop fordi vi rammer noget i tiden. Sune Roland
Indholdschef for TV 2 ZULU og TV 2 PLAY, Sune Roland (Foto: Michael Langhoff / TV 2)

Indholdschef for TV 2 ZULU og TV 2 PLAY, Sune Roland (Foto: Michael Langhoff / TV 2)

Tilvalg og fravalg

Når ZULU arbejder med sin vitalitet over for den yngre målgruppe, er der brug for modige tilvalg og fravalg. Det gælder på fiktionsområdet, hvor ZULU senest har succes med danske fiktionsserier som ’Minkavlerne’ og ’Alfa’, og det gælder på comedy-området, som er en genre, ZULU hele tiden udvikler.

- Med programmerne ’Verdensmænd’ har vi eksempelvis ønsket at komme op af comedykælderen og ud i verden og lade komikerne investere noget af sig selv. Og det er lykkedes med stor succes, siger Sune Roland og fortsætter:

- Når vi skal ramme plet hos målgruppen, er vi nødt til at satse, og det er e-sport-satsningen et godt eksempel på. ZULU blev født med et stærkt ben ind i amerikansk fodbold, men på et tidspunkt var vi nødt til at se på en ny satsning på sportsområdet. Det var på mange måder et satset og modigt valg, at da vi gik all in på e-sport, men i dag sætter e-sport masser af rekorder, og vi oplever en stor tilslutning til vores ZULUs CS:GO-community.

Sebastian Jessen som Jakob i krimiserien 'Alfa' skrevet og instrueret af Avaz-brødrene (Foto: TV 2).

Sebastian Jessen som Jakob i krimiserien 'Alfa' skrevet og instrueret af Avaz-brødrene (Foto: TV 2).

Verden skal være et sjovere og lidt bedre sted

ZULU-brandets løfte til seere og brugere handler især om, at ZULU – også i fremtiden – skal gøre verden til et sjovere og et lidt bedre sted.

- I en verden med usikkerhed og konstante valg skal ZULU stadig være det sted, hvor du kan gå hen for at få et godt grin. Vi skal være ventilen, for det har især den unge målgruppe brug for. Det betyder ikke, at vi ikke skal tage alvorlige emner op, men vi gør det altid på den ZULUske måde. Det vil fortsat gennemsyre vores indhold, vores personligheder og tilgang til verden, for det er netop det DNA, som er nøglen til ZULU-brandets fortsatte gennemslagskraft, siger Sune Roland.

 

 

Billede {0} af {1}