Knæk Cancer er tilbage i uge 43 med oplysning og indsamling – i et år, hvor coronatiden er særligt hård for kræftpatienter og andre sårbare. Behovet for midler til forskning, patientstøtte og forebyggelse vokser, og danskernes engagement i kræftsagen er endnu vigtigere i 2020 end tidligere år.
Når TV 2 og Kræftens Bekæmpelse i uge 43 holder Knæk Cancer-uge med oplysning og indsamling, er det med baggrund i både danskernes store opbakning og engagement i de senere år – og med coronakrisen i baghovedet. Og det sker i bevidstheden om, at Knæk Cancer er blevet endnu vigtigere i år.
- Der er brug for fællesskabet og sammenholdet bag Knæk Cancer, for kræft påvirker os alle på den ene eller anden måde, og det er stadig dén sygdom, der slår fleste danskere ihjel. Kræftpatienter og andre sårbare mennesker har været særligt hårdt ramt i coronatiden. Mange har isoleret sig af frygt for at blive smittet. De har været alene på hospitalet og modtaget svære beskeder, og de har kun fået begrænset besøg – selv i den sidste tid. Så kræft er ikke blevet mindre aktuel, selvom corona nu er iblandt os, siger Kræftens Bekæmpelses administrerende direktør, Jesper Fisker.
TV 2s programdirektør, Lotte Lindegaard supplerer:
- Coronakrisen har gjort det ekstra svært at være kræftpatient, og behovet for midler til forskning, patientstøtte og forebyggelse er stort. Kræft rammer én ud af tre danskere, og de to andre er pårørende – og alle har behov for støtte og opbakning. Der er brug for, at danskerne igen vil gøre en forskel og stå sammen om Knæk Cancer.
- Der er brug for fællesskabet og sammenholdet bag Knæk Cancer, for kræft påvirker os alle på den ene eller anden måde, og det er stadig dén sygdom, der slår flest danskere ihjel. Jesper Fisker, administrerende direktør hos Kræftens Bekæmpelses
Knæk Cancer vil – foruden oplysning og indsamling – sætte fokus på at hjælpe hinanden og på det fællesskab, som har kendetegnet Danmark i 2020, hvor vi har ”stået sammen hver for sig” gennem corona-udfordringen.
- Knæk Cancer er blevet ét stort fællesskab, hvor vi samler hele Danmark og sammen gør en forskel for både kræftsagen og for hinanden. Og dén forskel, danskerne gør i Knæk Cancer-ugen, er der stærkt brug for i år. De indsamlede penge går til markante og lovende projekter på kræftområdet, og vi har allerede sat gang i mere end 300 projekter, siger Jesper Fisker.
Indsamlingen har blandt andet ført til 10 nationale forskningscentre i kræft, der skal sikre, at den danske kræftbehandling ligger i verdensklasse, og at patienter landet over får den samme gode behandling. Du kan læse mere om de enkelte projekter på www.detgårpengenetil.dk
Hos TV 2 glæder Lotte Lindegaard sig til Knæk Cancer-ugen, som viser danskernes sammenhold, engagement og involvering, når det er allerbedst.
- Vi har gennem årene set en meget stor velvilje og kreativitet blandt både frivillige og virksomheder, og den, tror vi også på, vil vokse frem i år – akkurat som Knæk Cancer-blomsten hen over årene er spiret og er blevet et kraftfuldt symbol for vores uge med oplysning og indsamling mod kræft, siger Lotte Lindegaard.
Knæk Cancer er på flere områder påvirket af corona-situationen. De tidligere år har hele bysamfund stået sammen og arrangeret velgørenhedsmiddage og lignende. Den slags begivenheder, hvor mange mennesker er samlet på ét sted, er sværere at gennemføre i år.
Programdirektør Lotte Lindegaard er bevidst om, at TV 2 og Kræftens Bekæmpelse skal gøre nogle ting anderledes i år, blandt andet i forbindelse med Knæk Cancer-produktionerne med publikum, hvor corona-situationen og alle retningslinjer skal følges nøje.
I år foregår ’Vild med dans knækker cancer’ i underholdningsprogrammets studie i København i stedet for i Det Kongelige Teater. ’Knæk Cancer Live’ får i år et mindre callcenter, men showet foregår til gengæld i en ny scenografi i et nyt studie, hvor værterne bliver Janni Pedersen, Louise Wolff og Mikkel Kryger.
Også ’Go’ morgen Danmark’ og ’Go’ aften LIVE’ samt TV 2 Regionerne er i år engageret i dækningen af relevante kræfthistorier og i Knæk Cancer. TV 2 og TV 2 PLAY sender også en fortsættelse af den prisbelønnede fiktionsserie ’Kemohjerne’.
I år vil pengene fra Knæk Cancer blandt andet gå til forskning i ulighed i kræft. De seneste års fremskridt på kræftområdet har desværre ikke gavnet alle lige meget. Mennesker, der bor alene, har en kort uddannelse eller lav indkomst, har langt større risiko for at dø af deres kræftsygdom. Over en femårig periode ville mere end 11.000 flere kræftpatienter overleve, hvis alle klarede sig lige så godt som de bedst stillede. Det viser tal fra Kræftens Bekæmpelse.
Forskning i tidligere diagnoser og sjældne kræftsygdomme står også på listen over prioriterede projekter i år. Hvor mange projekter, der ender med at få støtte, afhænger af, hvor mange penge der bliver samlet ind i Knæk Cancer-ugen.
Her kan du se de 15 overskrifter for, hvad pengene går til i år:
Det folkelige engagement hos danske privatpersoner, foreninger og virksomheder har været voksende, siden TV 2 og Kræftens Bekæmpelse for første gang i 2012 gennemførte Knæk Cancer.
Knæk Cancer lever – foruden på tv og på knækcancer.tv2.dk – via aktiviteter og indsamlinger i hele landet hos borgere, foreninger, virksomheder, sponsorer og samarbejdspartnere. Herudover følges Knæk Cancer stærkt på sociale medier som Facebook, hvor fællesskabet har flere end 330.000 følgere, og på Instagram med godt 45.000 følgere.
Det er muligt for alle at starte deres egen Knæk Cancer-indsamling
Læs mere om, hvad Knæk Cancer-indsamlingen 2020 går til her
Følg Knæk Cancer på Facebook her
Følg Knæk Cancer på Instagram her
Knæk Cancer er en ambitiøs overskrift. Men det er ikke desto mindre det mål, TV 2 og Kræftens Bekæmpelse har sat sig. Ikke alene, men sammen med danskerne, for kræft er en fælles sag, som kræver en fælles indsats. Vi kan ikke udrette mirakler – men vi vil prøve.
Derfor handler en hel uge om to ting: Oplysning og indsamling. Oplysning om sygdom og helbredelse, om forskning og patienter, om død og ikke mindst om håb og liv. I en lang række programmer på TV 2 sættes der fokus på kræft, og undervejs vil pengene blive danset og samlet ind til forskning, forebyggelse og patientstøtte. Det hele kulminerer i et stort indsamlingsshow på TV 2 lørdag 24. oktober 2020.
Kræft rammer hver tredje dansker under 75 år og gør alle andre til pårørende. Den gode historie er, at flertallet overlever kræften, men vi vil gerne sætte barren lidt højere. Færre skal få kræft, og flere skal overleve.