Stærkeste sommer for TV 2-familien siden 2011

VM i fodbold og Tour de France var afgørende for danskernes tv-sening i sommeren 2018. På billedet ses fodboldlandsholdets målmand Kasper Schmeichel, der blev en af VM's bedste målmænd, og som var med til at sikre, at Danmark nåede til ottendedelsfinalen ved slutrunden i Rusland. (Foto: Brian Lawless / Ritzau Scanpix / TV 2)

VM i fodbold og Tour de France var afgørende for danskernes tv-sening i sommeren 2018. På billedet ses fodboldlandsholdets målmand Kasper Schmeichel, der blev en af VM's bedste målmænd, og som var med til at sikre, at Danmark nåede til ottendedelsfinalen ved slutrunden i Rusland. (Foto: Brian Lawless / Ritzau Scanpix / TV 2)

VM-fodbold og Tour de France var afgørende for danskernes valg af tv-programmer i sommeren 2018 og udgjorde en historisk høj andel af TV 2-seningen, viser analyse.

Med TV 2s hovedkanal i front og med rettigheder til sommerens to klart største sportsbegivenheder hentede TV 2-kanalerne i sommeren 2018 sin stærkeste sommer siden 2011.

I perioden 1. juni til 5. august stod TV 2-familien for 40,7 procent af danskernes tv-forbrug mod f.eks. 39,0 procent i 2017. I 2016, som også bød på fodboldslutrunde og Tour de France på TV 2, lå TV 2-kanalernes seerandel på 39,7 procent.

I forhold til de seneste år er der i sommeren 2018 fremgang til TV 2s hovedkanal, og samtidig ligger seerandelen for de fleste TV 2-nichekanaler højere end i 2016, hvor konkurrencen fra de store sportsbegivenheder på TV 2 og DR1 var sammenlignelig med i år.

Også DR-familien har i kraft af sportsrettigheder på DR1 sommer-fremgang i forhold til de seneste år, selv om de fleste DR-nichekanaler mistede terræn. Både TV3-gruppen og Discovery Networks tabte seerandel i sommeren 2018 i forhold til sidste år.

På det digitale område leverer TV 2 også gode resultater i juni-juli 2018. TV 2 PLAY, der var den eneste danske platform med live-rettigheder til alle 64 VM-fodboldkampe, satte flere rekorder under VM og levede i det hele taget højt på de to store sportsbegivenheder. Live-seningen fyldte af samme grund en større andel af PLAY-seningen hen over sommeren end sædvanligt.

Også det daglige brugertal på tværs af tv2.dk og apps lå i sommerperioden over forventning.

TV 2s Tour de France-studie i Odense under en lille pause i produktionen. Til venstre vært Michael Stærke sammen med cykeleksperterne Brian Vandborg og Henrik Jul Hansen (th.). (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Sportsseningen vejede historisk tungt på TV 2
Netop sportsbegivenhederne på TV 2 og DR1 var afgørende for danskernes tv-sening i sommeren 2018. 

Hver dansker brugte i snit godt 20 timer på at se VM-fodbold og Tour de France på TV 2 og DR1, der i endnu højere grad end sædvanligt dokinerede tv-seningen.

Det svarer til 32 procent af danskernes samlede programsening på disse to kanaler i hele perioden 1. juni til 5. august 2018.

På TV 2 udgjorde VM- og Tour-seningen knap 39 procent af den samlede programsening i perioden, hvor det generelle tv-forbrug var presset på grund af bl.a. det meget solrige og varme sommervejr.

Det er den højeste andel, fodbold- og Tour-sening nogensinde har udgjort af seningen af TV 2-programmer i den tilsvarende sommerperiode gennem årene. Endnu højere end i både 1992, hvor TV 2 havde rettighederne til Danmarks EM-triumf, og 1996, hvor Bjarne Riis vandt Tour de France, og TV 2 havde de eksklusive rettigheder til EM-slutrunden i fodbold.

I andre år med fodboldslutrunder og Tour de France udgør seningen af disse sportsbegivenheder oftest mellem 25 og 32 procent af den samlede sening af TV 2-programmer i juni, juli og begyndelsen af august.

---------

Læs også: Tour-etaperne får højeste seertal i fem år

Seneste nyt

26. januar 2021

Casper og Frank åbner døren til 'Klovn' 8

Link til Casper og Frank åbner døren til 'Klovn' 8
21. januar 2021

Aldrig før har danskerne brugt så meget tid på at følge en præsidentindsættelse

Link til Aldrig før har danskerne brugt så meget tid på at følge en præsidentindsættelse
19. januar 2021

Otte ud af ti publikumspriser gik til TV 2

Link til Otte ud af ti publikumspriser gik til TV 2

Billede {0} af {1}