
- Tv og flødeboller fungerer supergodt sammen, og vi oplevede, at mange danskere talte om filmene og om flødebolleloven, siger Michael Spangsberg. (Fotos: TV 2)
for at få ekstra udbytte af din markedsføring! Efter en formidabel fremgang i 2014 for både salg og kendskab er Spangsberg Chokoladefabrik igen i 2015 gået i TV 2s reklameblokke med de muntre film om Spangsbergs Flødebollelov.
Da Spangsberg Chokoladefabrik i 2014 for første gang gik på TV 2s kanaler med reklamespottene om Spangsbergs Flødebollelov, der giver dig lov til at ”regne den ud” eller til at ”tænke kreativt” for at få en ekstra Spangsberg flødebolle, voksede efterspørgslen og salget så hurtigt, at virksomhedens sælgere var ved at miste pusten.
- Sælgerne kunne næsten ikke følge med, for de blev presset af butikskæderne, der oplevede efterspørgslen fra forbrugerne. Så sælgerne sagde med et skævt smil til mig, at jeg ikke måtte køre tv igen, for det kunne de ikke holde til, siger Michael Spangsberg, indehaver af Spangsberg Chokoladefabrik.
Michael Spangsberg valgte alligevel at køre tv-kampagne, for resultaterne fra 2014 var så entydige og opløftende, at en ny tv-kampagne nødvendigvis måtte sættes i gang igen – også selv om en sådan kampagne krævede investeringer i en ny flødebollemaskine og en udvidelse af fabrikken i Taastrup. Desuden måtte Spangsberg Chokoladefabrik i perioden gå fra dagsproduktion til døgnproduktion for at leve op til efterspørgslen.
Derfor har man igen i 2015 oplevet de muntre reklamefilm om den særlige flødebollelov, der er udviklet sammen med bureauet LoweFriends.
Se en af reklamerne på YouTube om Spangsbergs Flødebollelov her.
Markant stigning i salg og kendskab
I dele af tv-kampagneperioderne i 2014 var indsalget til butikkerne seksdoblet, og samlet set har salget af Spangsberg Flødeboller kigger over indeks 200 efter kamoagneperioden. Også kendskabet til Spangsberg Flødeboller – både uhjulpet og hjulpet kendskab – voksede markant efter reklamefilmene, der blev vurderet meget positivt af tv-seerne.
- Tv og flødeboller fungerer supergodt sammen, og vi oplevede, at mange danskere talte om filmene og om flødebolleloven. Kampagnen var en kæmpe succes, og derfor har vi selvfølgelig gjort det igen, siger Michael Spangsberg, der har en generel målsætning om, at ti procent af omsætningen skal gå til markedsføring.
Michael Spangsberg har også trukket på meget positive erfaringer fra tidligere tv-kampagner for brandet Nørregade Bolcher, der øgede salget stærkt og blev markedsleder, og fra slikfirmaet BonBon, som han tidligere var indehaver af.
- Spangsberg Flødeboller er luksus uden at være snobbet – det er god kvalitet til prisen, og det er der efterspørgsel efter, siger Michael Spangsberg.
Billigt – eller meget dyrt
Flødebolle-markedet har ifølge Michael Spangsberg primært været delt i to meget adskilte markeder: Markedet for billige produkter og markedet for de meget dyre flødeboller.
- Spangsberg Flødeboller er luksus uden at være snobbet – det er god kvalitet til prisen, og det er der efterspørgsel efter, siger Michael Spangsberg, som også oplever, at de danske flødebollevaner er under forandring.
- Tidligere kunne man være sikker på, at man sad foran en jyde, hvis han tog en flødebolle med kokos, og en sjællænder, hvis flødebollen var med rent chokoladeovertræk. Nu er billedet mere varieret.
Spangsberg Flødeboller findes i 12 smagsvarianter, hvoraf dog ikke alle sendes i handelen på samme tidspunkt.
Se præsentationen af casen Spangsberg Flødeboller på det nye site tv2media.dk
-----------
Læs også historien fra 2014 om TV 2-annonceringen for billetsalget til musicalen 'Dirty Dancing' - musicalen er aktuel i foråret 2015 og har solgt det største antal billetter nogensinde til en musical.