Tv-seningen uge 1: Årets største tv-uge

07. januar 2015;
Af: TV 2 Kommunikation

Nytårsugen er årets største tv-uge, og 1. januar er årets største tv-dag. I snit tilbragte hver dansker fem timer på sofaen foran tv’et på årets første dag.

Medina og Rasmus Walter på scenen i 'TV 2 014: De største øjeblikke'. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Nytårsugen er traditionelt årets største tv-uge. I snit så hver dansker næsten 27 timers tv i løbet af ugen, hvoraf de 6 timer og 11 minutter foregik på TV 2. Endnu mere sening foregik på DR1, som stort set altid kommer bedst ind i årets første dage.

De høje seertal over hele linjen betyder, at ugens top 20 kan præstere en komplet top 10 af programmer, der alle har på den pæne side af en million seere. ’X-Factor’, to afsnit af ’Arvingerne’ og danskernes nytårstraditioner for rådhusklokker, '90 års fødselsdagen' og nytårstaler var med til at sikre DR1 mange pladser på ugens tv-hitlister.

TV 2 markerer sig stærkest med årskavalkaden ’TV 2 014: De største øjeblikke’, der blev set af 906.000 blandt alle danskere og med en seerandel på 42 procent. TV 2s årskavalkade blev samtidig den højest vurderede af alle årskavalkader i 2014 med vurderingen 4,1 på en skala fra 1 til 5.

Allermest set i nytårsugen var - som i alle tidligere år - dronningens og statsministerens nytårstaler, der blev sendt samtidig på TV 2, TV 2 NEWS og DR1, og som havde henholdsvis knap 2,2 mio. seere og godt 1,8 mio. seere.

Nini Brothers i 'Danmark har talent' lørdag 3. januar. (Foto: Lotta Lemche / TV 2)

’Danmark har talent’
Dagene mellem jul og nytår bød på TV 2s store underholdningsshow, ’Danmark har talent’, som til premieren 29. december blev set af 874.000. Dagen efter blev ’Danmark har talent - audition’ set af 833.000.

Endnu bedre gik det til tredje program lørdag 3. januar, hvor ’Danmark har talent’ havde 1.117.000 seere. Det er det næstmest sete lørdags-underholdningsshow på TV 2 i dette årtusinde – kun overgået af finalen i den første sæson af ’Voice – Danmarks største stemme’ i februar 2012.

De store tv-dage omkring årsskiftet gav også flotte seertal til flere film på TV 2, f.eks. nytårsdagsfilmen ’New Years Eve’ med en stjernespækket rolleliste og den danske film ’Skytten’ med bl.a. Trine Dyrholm, Kim Bodnia og Nikolaj Lie Kaas.

De mange timer med flow-tv betød ikke et fald i streaming-tv. Tværtimod. TV 2 PLAY kunne i uge 1 registrere en imponerende fremgang på hele 61 procent sammenlignet med samme uge sidste år. Det skal ses i forhold til, at TV 2 PLAY har haft en kraftig vækst i tilgangen af abonnenter i løbet af det seneste år.

ZULU og CHARLIE lander historisk 1. januar
For både TV 2 CHARLIE og TV 2 ZULU blev 1. januar 2015 en historisk dag. Begge kanaler hentede deres mest sete 1. januar nogensinde. På ZULU skete det bl.a. i kraft af ’Comedy Aid 2014’, der blev set af henholdsvis 98.000 (første afdeling) og 122.000 seere (anden afdeling).

CHARLIE fik også sin mest sete 1. januar nogensinde, som især blev løftet af genudsendelsen af ’TV 2 014: De største øjeblikke’, der blev set af 127.000. Dagen før blev ’Charlies nytårsshow fra Aarhus Musikhus’ set af 152.000 danskere.

Læs mere: ZULU i rekord – trodser meningsdannere og Netflix.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 1 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. Flere Dronningens nytårstale 1.126.000 93 2. DR1 X Factor 897.000 63 3. Flere Statsministerens nytårstale 892.000 60 4. DR1 Nytårsklokkerne 865.000 73 5. DR1 Vær velkommen 854.000 71 6. DR1 Arvingerne II - premiere 802.000 49 7. DR1 Arvingerne II 743.000 51 8. DR1 90 års fødselsdagen 640.000 71 9. TV 2 Danmark har talent - jagten fortsætter 634.000 47 10. DR1 Efter Dronningens nytårstale 539.000 54 11. TV 2 Danmark har talent - premiere 508.000 42 12. TV 2 TV 2 014: De største øjeblikke 498.000 41 13. TV 2 Danmark har talent - audition 491.000 43 14. DR 1 21 Søndag 438.000 32 15. DR1 Svindel på højt plan 433.000 31 16. DR1 Baronessen fra benzintanken 369.000 27 17. TV 2 New Year's Eve 358.000 26 18. DR1 Jagten 354.000 25 19. DR1 De urørlige 339.000 32 20. TV 2 Skytten 337.000 27

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 29. december 2014 - 4. januar 2015 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 6 t 11 min 23 6 t 32 min 24 TV 2 ZULU 0 t 32 min 2 0 t 47 min 3 TV 2 CHARLIE 1 t 00 min 4 0 t 39 min 4 TV 2 FILM 0 t 06 min 0 0 t 07 min 0 TV 2 NEWS 0 t 55 min 3 0 t 44 min 3 TV 2 FRI 0 t 10 min 1 0 t 09 min 1 DR1 6 t 58 min 26 6 t 07 min 22 DR2 1 t 11 min 4 1 t 06 min 4 DR3 0 t 39 min 2 0 t 48 min 3 DR K 0 t 39 min 2 0 t 35 min 2 DR Ramasjang 0 t 30 min 2 0 t 18 min 1 DR Ultra 0 t 19 min 1 0 t 11 min 1 TV3 1 t 01 min 4 1 t 25 min 5 TV3+ 0 t 38 min 2 0 t 56 min 3 TV3 PULS 0 t 33 min 2 0 t 47 min 3 TV3 Sport 1 0 t 11 min 1 0 t 14 min 1 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 01 min 0 Kanal 4 0 t 26 min 2 0 t 35 min 2 Kanal 5 0 t 42 min 3 0 t 55 min 3 6'eren 0 t 23 min 1 0 t 29 min 2 Discovery 0 t 12 min 1 0 t 18 min 1 Investig. Disc. 0 t 16 min 1 0 t 20 min 1 TLC 0 t 09 min 1 0 t 11 min 1 MTV 0 t 06 min 0 0 t 08 min 0 VH1 0 t 06 min 0 0 t 10 min 1 Regional-tv 0 t 10 min 1 0 t 07 min 0 Eurosport 0 t 05 min 0 0 t 02 min 0 Canal 9 0 t 09 min 1 0 t 11 min 1 Canal 8 Sport 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Andre 2 t 36 min 10 2 t 28 min 9 I alt 26 t 59 min 100 27 t 21 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 1 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 / 19.40 733.000 39 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 726.000 42 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 720.000 31 7. DR1 Sporten 21.40 / 21.55 691.000 31 4. DR1 Vores vejr 18.55 636.000 43 5. DR1 TV AVISEN 18.30 574.000 39 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 453.000 35 6. TV 2 Regionale nyheder 18.10 440.000 32 8. TV 2 NYHEDERNE 18.00 406.000 27 10. TV 2 Dit vintervejr 18.25 375.000 27 12. TV 2 NYHEDERNE 12.00 259.000 40 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 234.000 44 11. DR1 TV AVISEN 17.50 234.000 19 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 202.000 21 17. TV 2 Regionale nyheder 17.15 188.000 21 19. TV 2 NYHEDERNE 17.00 183.000 19 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 173.000 53 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 168.000 48 20. TV 2 Regionale nyheder 12.25 154.000 30 18. DR2 Deadline 22.30 91.000 5 21. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 39.000 40 22. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 21.000 21 23. DR2 DR2 Morgen 08.00-08.30 11.000 4

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 1 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. Flere Dronningens nytårstale 2.188.000 94 2. Flere Statsministerens nytårstale 1.819.000 68 3. DR1 Nytårsklokkerne 1.652.000 73 4. DR1 X Factor 1.638.000 60 5. DR1 Vær velkommen 1.617.000 71 6. DR1 Arvingerne II - premiere 1.577.000 55 7. DR1 Arvingerne II 1.516.000 59 8. DR1 90 års fødselsdagen 1.222.000 70 9. TV 2 Danmark har talent - jagten fortsætter 1.117.000 44 10. DR1 Efter Dronningens nytårstale 1.115.000 57 11. DR1 21 Søndag 968.000 40 12. TV 2 TV 2 014: De største øjeblikke 906.000 42 13. TV 2 Danmark har talent - premiere 874.000 37 14. TV 2 Danmark har talent - audition 833.000 38 15. DR1 Baronessen fra benzintanken 805.000 32 16. DR1 Efter nytårstalen 789.000 29 17. DR1 Svindel på højt plan 747.000 31 18. DR1 Jagten 723.000 31 19. DR1 Hammerslag 721.000 31 20. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 715.000 34

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 1 Året 2014 TV 2 56,9 55,9 TV3-kanalerne 21,7 23,0 SBS Discovery Media 18,1 18,2 Viacom 1,9 1,1 C More Entertainment 1,3 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 837.000 50 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 1 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 20,8 47 TV 2/FYN 17,9 42 TV ØST 17,3 46 TV SYD 16,7 44 TV 2 | ØSTJYLLAND 15,7 38 TV2/NORD 15,0 35 TV 2/ Lorry 12,3 33

 

 

Billede {0} af {1}