Tv-seningen uge 50: Midt i en EM-håndboldtid

16. december 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Kvindehåndbold nagler seerne til skærmen i december, og CHARLIE er i gavehumør og løber videre med bolden.

Et billede fra den første EM-kamp i denne uge, hvor over 1,5 millioner danskere så med, da seertallet var højest til sejren over Ungarn. På billedet er det Line Jørgensen, som var Danmarks bedste spiller i kampen. (Foto: Lars Poulsen / Polfoto / TV 2)

Håndboldslutrunden er i fuld gang, og TV 2 er ugens topscorer, når det handler om ugens mest sete program.

Håndboldkampen mellem Danmark og Norge, der blev vist på TV 2 torsdag kl. 20.25, blev i gennemsnit set af 1.164.000 og fik en share på 51 procent. Seerandelen var næsten lige så høj to dage forinden, hvor håndboldkvinderne spillede uafgjort mod Rumænien.

Men eftersom Rumænien-kampen blev spillet i ”ulvetimen” tidligt på aftenen, fik kampen færre seere end torsdagens kamp. I gennemsnit så 882.000 med, og seerandelen var 48 procent.

I denne uge blev mandagens mellemrundekamp Ungarn-Danmark i gennemsnit set af 1.274.000 danskere. Da flest så med i 2. halvleg, var der flere end 1,5 millioner håndboldseere vidne til, at Danmarks medaljechancer ved kvinderne håndbold-EM i Ungarn lever i bedste velgående.

TV 2 PLAY er også en væsentlig – og fremgangsrig – spiller under EM-slutrunden, fordi TV 2s digitale tv-tjeneste både tilbyder alle EM-kampene og ekstra studieprogrammer og analyser fra TV 2s studier. Også TV3 SPORT 1 og 2, som denne gang kan vise EM-kampe på tv, har seermæssig glæde af EM i kvindehåndbold.

EM-håndbold på TV 2 PLAY

Også på nettet og på TV 2s web-tv er der høj aktivitet. På tv2.dk har TV 2 nu rundet over 1,5 millioner web-tv-visninger (!) på sporten i december på grund af EM - og Kevin Magnussen. Til sammenligning havde TV 2 under hele VM-slutrunden i Serbien i december sidste år omkring 660.000 klik.

EM-håndbold er ingen hindring for CHARLIE
Traditionen tro er TV 2 CHARLIE i gavehumør i december med underholdnings-programmer og nostalgiske gensyn pakket ind som kalendergaver. For femte år i træk gentager kanalen succesen med, at seerne hver aften fra 1.-24. december får en kalendergave i form af en overraskelse, som ikke på forhånd fremgår af programoversigten.

Kalendergaver kombineret med høje seertal betyder, at uge 50 bliver den bedste uge på CHARLIE siden sommeren, og CHARLIE var i sidste uge Danmarks tredjestørste kanal blandt alle danskere.

Den gamle, danske film ’Flintesønnerne’ blev ugens højdespringer på CHARLIE med 274.000 seere, men der var også høje seertal i underkanten af 200.000 til ’Spørg Charlie - julespecial’, et nyt portrætprogram om Dario Campeotto, jubilæumskoncert med Stig Rossen og koncerten ’André Rieu – Home for Christmas’. 

Julens trækplastre
Traditionen tro står julekalenderne stærkt i december. Hver aften kl. 20.00 stimler børn og barnlige sjæle sammen om Pyrus på TV 2, der indtil videre har et seergennemsnit på 815.000 til genudsendelsen af ’Alletiders Julemand’. Endnu stærkere står DR1’s nyproducerede ’Tidsrejsen’ med én million seere i gennemsnit.

Ugens søndagsfilm på TV 2 er også værd at bemærke. I gennemsnit kiggede 580.000 seere med, da TV 2 sendte den danske komedie ’Julefrokosten’ fra 2009.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 50 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Norge 631.000 49 2. DR1 Spise med Price i Elkhorn 504.000 39 3. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Rumænien 452.000 41 3. DR1 Tidsrejsen (gns. af syv) 452.000 41 5. DR1 Blok på bistand 410.000 31 6. DR1 Bonderøven 396.000 33 7. DR1 Sporløs 381.000 31 8. DR1 Anklaget 374.000 31 9. TV 2 Alletiders Julemand (gns. af syv) 369.000 32 10. DR1 Kongerigets klogeste 354.000 34 11. TV 2 Julefrokosten 349.000 26 12. DR1 Kære nabo - gør bras til bolig 341.000 28 13. DR1 21 Søndag 339.000 25 14. DR1 Dyrlægens plejebørn 300.000 29 15. TV 2 Jul på d'Angleterre 297.000 24 16. DR1 Madmagasinet 295.000 26 17. DR1 Jul hos Mette Blomsterberg 294.000 31 18. TV 2 Jul i familien 283.000 23 19. TV 2 EM-håndbold: Studiet: Dansk nedtur ... 275.000 28 20. DR1 Guld, konge og fædreland 273.000 21

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 8.-14. december 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 07 min 23 5 t 03 min 23 TV 2 ZULU 0 t 32 min 2 0 t 47 min 4 TV 2 CHARLIE 0 t 59 min 5 0 t 33 min 3 TV 2 FILM 0 t 05 min 0 0 t 06 min 0 TV 2 NEWS 0 t 43 min 3 0 t 39 min 3 TV 2 FRI 0 t 11 min 1 0 t 10 min 1 DR1 4 t 58 min 23 4 t 04 min 19 DR2 0 t 44 min 3 0 t 38 min 3 DR3 0 t 23 min 2 0 t 33 min 3 DR K 0 t 25 min 2 0 t 20 min 2 DR Ramasjang 0 t 28 min 2 0 t 20 min 2 DR Ultra 0 t 16 min 1 0 t 08 min 1 TV3 0 t 56 min 4 1 t 18 min 6 TV3+ 0 t 37 min 3 0 t 52 min 4 TV3 PULS 0 t 27 min 2 0 t 38 min 3 TV3 Sport 1 0 t 20 min 2 0 t 19 min 1 TV3 Sport 2 0 t 12 min 1 0 t 13 min 1 Kanal 4 0 t 16 min 1 0 t 21 min 2 Kanal 5 0 t 42 min 3 0 t 56 min 4 6'eren 0 t 19 min 1 0 t 24 min 2 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 16 min 2 Investig. Disc. 0 t 20 min 2 0 t 24 min 2 TLC 0 t 08 min 1 0 t 10 min 1 MTV 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 VH1 0 t 04 min 0 0 t 06 min 0 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 07 min 1 Eurosport 0 t 04 min 0 0 t 02 min 0 Canal 9 0 t 09 min 1 0 t 12 min 1 Canal 8 Sport 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Andre 1 t 59 min 9 1 t 50 min 8 I alt 21 t 49 min 100 21 t 33 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 50 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 602.000 28 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 / 20.30 563.000 35 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 / 21.00 533.000 27 4. DR1 Vores vejr 18.55 497.000 34 5. DR1 TV AVISEN 18.30 461.000 34 6. DR1 Sporten 22.20 395.000 23 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 376.000 34 8. TV 2 NYHEDERNE 18.00 357.000 33 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 346.000 33 10. TV 2 Dit vintervejr 18.25 326.000 27 11. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 / 23.05 323.000 21 12. TV 2 NYHEDERNE 22.00 / 22.45 312.000 18 13. TV 2 Regionale nyheder 22.27 / 23.10 275.000 20 14. DR1 TV AVISEN 17.50 199.000 21 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 179.000 24 16. TV 2 Regionale nyheder 17.15 173.000 25 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 172.000 56 18. TV 2 NYHEDERNE 17.00 164.000 23 19. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 161.000 51 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 132.000 42 21. TV 2 NYHEDERNE 12.00 130.000 38 22. TV 2 Regionale nyheder 12.10 96.000 32 23. DR2 Deadline 22.30 84.000 6 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 71.000 50 25. DR2 DR2 Dagen 17.00-18.00 29.000 4 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 22.000 23 27. DR2 DR2 Morgen 07.00-09.00 19.000 7

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 50 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Norge 1.164.000 51 2. DR1 Tidsrejsen (gns. af syv) 951.000 43 3. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Rumænien 882.000 48 4. DR1 Spise med Price i Elkhorn 880.000 39 5. DR1 Sporløs 846.000 37 6. DR1 Kongerigets klogeste 781.000 36 7. DR1 Bonderøven 769.000 35 8. DR1 21 Søndag 763.000 32 9. DR1 Blok på bistand 759.000 34 10. TV 2 Alletiders Julemand (gns. af syv) 731.000 33 11. DR1 Anklaget i New York 702.000 32 12. DR1 Guld, konge og fædreland 686.000 28 13. DR1 Madmagasinet 652.000 33 14. DR1 Kære nabo - gør bras til bolig 638.000 28 15. DR1 Dyrlægens plejebørn 628.000 32 16. TV 2 EM-håndbold: Polen-Danmark 602.000 55 17. TV 2 Julefrokosten 580.000 24 18. DR1 Jul hos Mette Blomsterberg 579.000 31 19. DR1 Camilla Läckbergs Strandridderen 570.000 33 20. DR1 Horisont 535.000 30

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 50 2014 (til 14. december) TV 2 53,7 55,9 TV3-kanalerne 24,8 23,0 SBS Discovery Media 18,7 18,2 Viacom 1,1 1,1 C More Entertainment 1,6 1,9

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 741.000 44 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 50 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV/MIDT-VEST 15,3 34 TV ØST 15,1 38 TV 2 | ØSTJYLLAND 12,7 30 TV2/NORD 12,6 31 TV SYD 10,0 24 TV 2/FYN 9,7 25 TV 2/ Lorry 9,7 25

 

 

Billede {0} af {1}