Tv-seningen uge 49: EM-håndbold, julekalender og CHARLIE-gaver

10. december 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

EM’s første håndboldkamp topper hitlisterne i en uge, der også bød på julekalendere, dokumentar og fødselsdagsshow for Bent Fabric.

Susan Thorsgaard scorer det sidste mål. Her jubler hun med Mette Gravholt og Maria Fisker. (Foto: Lisselotte Sabroe/Scanpix / TV 2)

Den første uge i julemåneden viser, at danskerne lynhurtigt har taget kurs mod jul. De to julekalendere på DR1 og TV 2 indledte sæsonen med over én million seere og står – traditionen tro – stærkt på hitlisterne over ugens mest sete programmer.

Hitlisterne toppes dog af de danske håndboldkvinders første kamp ved EM i Ungarn og Kroatien. Søndag aften blev Ukraine besejret, og det gennemsnitlige seertal blandt alle danskere blev 1.051.000.

To dage senere – tirsdag – spillede håndboldkvinderne mod Rumænien, og selv om kampen blev spillet tidligt på aftenen (kl. 18.15), nåede seertallet også her højt op. I gennemsnit så 882.000 med, og seerandelen var 48 procent. Da flest så med i 2. halvleg, var der flere end 1,1 mio. håndboldseere.

Både TV 2 og DR1 fejrede Bent Fabricius-Bjerre, der søndag fyldte 90 år. 923.000 danskere så fødselsdagsshowet på TV 2 lørdag aften, og de vurderede showet meget højt – 4,3 på en skala fra 1 til 5. DR1 sendte fredag aften dokumentaren ’Bent – og jeg’. Her så 740.000 med, og de gav vurderingen 4,4.

Kirsten Walther som Karla og Poul Bundgaard som Hallandsen i Erik Ballings danske komedie "Ballade på Christianshavn" fra 1971. (Foto: TV 2)

Blandt ugens meget sete programmer var også TV 2s undersøgende dokumentar ’Operation X: De falske direktører’, der viste seerne, Erhvervsstyrelsen og erhvervsminister Henrik Sass Larsen, hvor nemt det er at indsætte falske direktører i firmaer og dermed ”overgive” milliongæld til uskyldige. Også her var vurderingen høj – 4,2 på en skala fra 1 til 5.

Læs mere om bl.a. ministerens kommentarer til 'Operation X' her.

Kalendergaver til CHARLIE-seerne
TV 2 CHARLIE holder også fast i de gode traditioner og giver i december kalendergaver til seerne. Flere af ugens dage ligger CHARLIE-seningen højere end de tilsvarende dage i 2013, og især torsdag skiller sig ud.

Godt hjulpet af den danske film ’Ballade på Christianshavn’, der blev set af 289.000 blandt alle danskere, fik CHARLIE 4. december årets bedste torsdag.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 49 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Ukraine 583.000 42 2. DR1 Tidsrejsen (gns. af syv) 500.000 45 3. TV 2 Alletiders Julemand (gns. af syv) 458.000 38 4. DR1 Den dag de fremmede forsvandt 441.000 32 5. DR1 Bonderøven 418.000 33 6. TV 2 Bent Fabricius-Bjerre 90 410.000 36 7. TV 2 Operation X: De falske direktører - opt.. 407.000 33 8. DR1 Blok på bistand 387.000 29 9. TV 2 Jul i familien 364.000 26 10. DR1 Vanens Magt 358.000 28 11. TV 2 Operation X: De falske direktører - ko.. 356.000 27 11. DR1 Sporløs 356.000 26 11. DR1 Her er dit liv 356.000 26 14. TV 2 Tintin: Enhjørningens hemmelighed 333.000 31 15. DR1 Debat: Danmark på overførsel 325.000 28 16. DR1 Madmagasinet 315.000 29 17. DR1 Penge 312.000 28 18. DR1 Bent - og jeg 305.000 28 19. TV 2 Alarm 112 298.000 25 20. DR1 Kære nabo - gør bras til bolig 298.000 24

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 1.-7. december 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 15 min 24 5 t 14 min 24 TV 2 ZULU 0 t 28 min 2 0 t 43 min 3 TV 2 CHARLIE 0 t 53 min 4 0 t 34 min 3 TV 2 FILM 0 t 05 min 0 0 t 05 min 0 TV 2 NEWS 0 t 42 min 3 0 t 33 min 3 TV 2 FRI 0 t 13 min 1 0 t 14 min 1 DR1 5 t 07 min 23 4 t 08 min 19 DR2 0 t 48 min 4 0 t 42 min 3 DR3 0 t 27 min 2 0 t 38 min 3 DR K 0 t 21 min 2 0 t 21 min 2 DR Ramasjang 0 t 37 min 3 0 t 25 min 2 DR Ultra 0 t 16 min 1 0 t 09 min 1 TV3 0 t 53 min 4 1 t 13 min 6 TV3+ 0 t 38 min 3 0 t 51 min 4 TV3 PULS 0 t 23 min 2 0 t 31 min 2 TV3 Sport 1 0 t 18 min 1 0 t 18 min 1 TV3 Sport 2 0 t 03 min 0 0 t 04 min 0 Kanal 4 0 t 16 min 1 0 t 20 min 2 Kanal 5 0 t 41 min 3 0 t 52 min 4 6'eren 0 t 19 min 1 0 t 26 min 2 Discovery 0 t 14 min 1 0 t 19 min 1 Investig. Disc. 0 t 09 min 1 0 t 13 min 1 TLC 0 t 08 min 1 0 t 10 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 06 min 0 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 08 min 1 0 t 04 min 0 Canal 9 0 t 12 min 1 0 t 15 min 1 Canal 8 Sport 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 Andre 2 t 03 min 9 1 t 50 min 8 I alt 21 t 55 min 100 21 t 30 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 49 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 672.000 33 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 544.000 36 3. DR1 Vores vejr 18.55 534.000 38 4. TV 2 Regionalprogram 19.30 492.000 26 5. DR1 TV AVISEN 18.30 485.000 37 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 432.000 26 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 411.000 22 8. DR1 Sporten 22.20 379.000 24 9. TV 2 Regionale nyheder 22.27 357.000 24 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 354.000 31 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 337.000 30 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 306.000 28 13. TV 2 Dit efterårsvejr 18.25 277.000 22 14. DR1 TV AVISEN 17.50 228.000 23 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 169.000 20 16. TV 2 Regionale nyheder 17.15 162.000 20 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 153.000 52 18. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 153.000 50 19. TV 2 NYHEDERNE 17.00 149.000 20 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 125.000 36 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 119.000 38 22. DR2 Deadline 22.30 98.000 7 23. TV 2 Regionale nyheder 12.10 77.000 26 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 67.000 50 25. DR2 DR2 Dagen 17.00-18.00 38.000 4 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 23.000 27 27. DR2 DR2 Morgen 07.00-09.00 14.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 49 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 EM-håndbold: Danmark-Ukraine 1.051.000 42 2. DR1 Tidsrejsen (gns. af syv) 1.050.000 48 3. TV 2 Bent Fabricius-Bjerre 90 923.000 42 4. TV 2 Alletiders Julemand (gns. af syv) 898.000 38 5. DR1 Den dag de fremmede forsvandt 833.000 34 6. DR 1 Her er dit liv 822.000 32 7. DR1 Bonderøven 783.000 34 7. DR1 Sporløs 783.000 31 9. DR1 Bent - og jeg 740.000 33 10. TV 2 Operation X: De falske direktører - opt.. 708.000 32 11. DR1 Debat: Danmark på overførsel 700.000 33 12. DR1 Madmagasinet 695.000 36 13. DR1 Blok på bistand 642.000 29 14. TV 2 Operation X: De falske direktører - ko.. 622.000 28 15. TV 2 Jul i familien 615.000 25 16. DR1 Kongerigets klogeste 608.000 28 17. DR1 Kære nabo - gør bras til bolig 586.000 26 18. DR1 Vanens Magt 584.000 27 19. DR1 21 Søndag 571.000 23 20. DR1 Penge 555.000 30

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 49 2014 (til 7. december) TV 2 55,8 56,0 TV3-kanalerne 22,5 22,9 SBS Discovery Media 17,8 18,2 Viacom 1,4 1,1 C More Entertainment 2,5 1,9

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 709.000 44 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 49 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV ØST 12,4 31 TV/MIDT-VEST 13,2 30 TV 2/FYN 10,2 25 TV SYD 11,4 26 TV2/NORD 10,2 24 TV 2 | ØSTJYLLAND 10,1 27 TV 2/ Lorry 8,9 23

 

 

Billede {0} af {1}