TV 2 lancerer kreativ vidensbank og ny reklameaward

09. december 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Under overskriften ’Den kreative agenda’ lancerer TV 2 nye tiltag, der skal være med til at løfte kreativiteten og dermed effekten af annoncørernes kampagner.

Chef for Kommercielle Partnerskaber på TV 2, Jacob Fischer-Nielsen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

I forbindelse med Media Talk 2015, hvor TV 2 præsenterede de kommercielle tiltag i det kommende år for kunder og samarbejdspartnere, præsenterede mediehuset en række nye tiltag under overskriften ’Den kreative agenda’. Initiativerne fokuserer alle sammen på at øge kreativiteten og dermed effekten af annoncørernes kampagner.

- Med den kreative agenda ønsker vi både at dokumentere og diskutere kreativitetens positive effekt på annoncørernes kampagner. Vores nye tiltag skal være med til at minde os alle sammen om, at kreativiteten i kampagnerne har stor betydning for kampagnernes effekt, siger Jacob Fischer-Nielsen, chef for TV 2 Kommercielle Partnerskaber.

TV 2s initiativ indeholder bl.a. en kreativ vidensbank, hvor bureauerne kan få testet deres reklamefilm, en ny reklameaward, der kårer de mest kreative kampagner, alliancer med reklamebureauer og partnerskaber med brancheforeningerne Creative Circle og Kreativitet & Kommunikation.

Kreativ vidensbank: 165 reklamefilm er allerede testet
TV 2 har foreløbig testet 165 reklamefilm fordelt på 24 brancher, og der er dermed skabt mulighed for at benchmarke kampagnerne på både branche- og markedsniveau. Resultaterne kan tilgås online af reklamebureauerne, som TV 2 introducerer vidensbanken til, og TV 2 er klar til at teste flere nye kampagner i 2015.

- TV 2s kreative vidensbank skal være med til at dokumentere, at kreativitet skaber effekt. Målet er også, at resultaterne fra vidensbanken skal facilitere en faktabaseret dialog kunde, reklame- og mediabureau imellem. Samlet set skal vidensbanken bidrage til at øge kvaliteten og salgseffekten af reklamerne til glæde for både seere og annoncører, siger Jacob Fischer-Nielsen.

- Vi er glade for, at TV 2 sætter så massivt ind i forhold til at fokusere på kreativiteten i kampagnerne, og det bliver interessant at følge resultaterne fra vidensbanken. Kreativitet er jo også et primært fokusområde hos os, og det fremmer kreativiteten i branchen, når Danmarks største kommercielle mediehus tager initiativer som dette på det kreative område, siger Tine Aurvig-Huggenberger, direktør for brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation.

ADWARS – seernes reklame
Et andet initiativ, der skal være med til at fremme kreativitet i kampagnerne, er ADWARS – seernes reklame. ADWARS, der er en ny reklameaward, hylder de bedste reklamer og give bureauerne en platform, hvor de kan teste nye kreative initiativer over for forbrugeren.

- Hvor vidensbanken dokumenterer effekten af de kreative kampagner, er ADWARS forbrugernes direkte stemme på, hvilke kampagner der trænger bedst igennem med de kreative budskaber. På den måde får branchen både en solid dokumentation og en umiddelbar respons fra brugerne af, hvilke kampagner der virker, siger Jacob Fischer-Nielsen.

Helt konkret giver ADWARS bureauerne mulighed for at nominere deres film. Filmene vises på adwars.dk, hvor brugerne rater deres favoritter, og har mulighed for at dele dem med andre på de sociale medier.

Vinderen af ADWARS annonceres i en guldblok i forbindelse med ’Zulu Awards 2015’, og bureauerne har mulighed for at uploade reklamefilm allerede fra i dag på adwars.dk. Fra 1. januar kan brugerne rate og dele reklamerne på adwars.dk.

Læs også:
TV 2 tager digitalt kvantespring
Ny forsikring understøtter effekten af kampagner på TV 2


Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}