
TV 2 CHARLIE fejrer 10-års fødselsdag med kommerciel succes – annoncørerne får i stigende grad øjnene op for CHARLIEs købestærke målgruppe.
Salgsdirektør Peter Olafsson, TV 2. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)
Onsdag 1. oktober fylder TV 2 CHARLIE 10 år. CHARLIE gik i luften i 2004, og syv år senere var kanalen Danmarks tredjestørste kanal blandt danskere over 50 år – og den næststørste kommercielt finansierede kanal i målgruppen. Det har den været lige siden.
Ifølge TV 2s salgsdirektør, Peter Olafsson, mærker TV 2 tydeligt, at annoncørerne i stigende grad får øjnene op for, hvor interessant og købestærk CHARLIEs målgruppe er.
- Vi kan se på flere og flere analyser, at det på tværs af brancher efterhånden er den mere modne målgruppe, der sidder på størstedelen af både købsbeslutninger og købekraften. Det er faktisk hele vejen rundt, at de modne forbrugere står bag hovedparten virksomhedernes salg, og det er der flere og flere af vores kunder, der bliver opmærksomme på. Den gode nyhed er, at vi kan tilbyde adgang til den modne målgruppe på flere af vores kanaler og platforme, siger Peter Olafsson.
Dagligvarer og e-handel
Den modne målgruppe (50+) står f.eks. helt overordnet for 56 procent af dagligvaresalget i supermarkederne1 og for 64 procent af e-handelen2. Inden for e-handlen sidder de modne forbrugere solidt på salget af bl.a. ’IT, Tele og Foto’ (70 procent), ’Bolig, have og blomster/planter’ (81 procent), ’Rejser og kulturoplevelser’ (75 procent) og ’Finansielle produkter’ (90 procent).
- Der har været en tendens til – både fra medierne, fra mediebureauerne og fra annoncørernes side – at fokusere på den meget unge målgruppe, men branchen er ved at få øjnene op for, at der er risiko for, at der købes for snævert ind i forhold til virksomhedernes reelle salgspotentiale, hvis annoncørerne kun går efter den yngre målgruppe, siger Peter Olafsson.
Blandt danskere over 50 år har TV 2 CHARLIE siden 2011 været Danmarks tredje mest sete kanal og - som nævnt - den næststørste blandt de kommercielt finansierede kanaler. TV 2 NEWS er også stærk i denne målgruppe, hvor NEWS er Danmarks femte største kanal – og den tredje mest sete blandt de kommercielt finansierede tv-kanaler.
Læs også:
TV 2 CHARLIE går rent ind hos 50+
1. Kilde: GFK Consumer Panel, 3000 Husstande / ca. 6000 personer. Periode: 2013. GfK ConsumerScan er et "Mini-Danmark" bestående af et repræsentativt udsnit af danske husstande. Baseret på alt, hvad ConsumerScan’s husstande køber af dagligvarer, er vi i stand til at hjælpe aktørerne i dansk dagligvarehandel, til en bedre forståelse af forbrugernes adfærd og ønsker.
2. Kilde: Dansk E-handelsanalyse PREMIUM Årsrapport 2013, Foreningen for Dansk Internet Handel, Base: 4128 interview i Personer 18+