Tv-seningen uge 22:Landskamp topper for anden uge i træk

03. juni 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

Venstre-krise og afgørelsen på EU-valget gav NEWS en af kanalens bedste uger, og Danmarks fodboldlandshold toppede igen tv-hitlisten.

Dennis Ritter og Rolf Sørensen i TV 2s Giro d'Italia-studie i Odense. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Sport, politik og kongelig fødselsdag var de tre overskrifter for ugens tv-sening. På de to første områder fik TV 2 og TV 2 NEWS glæde af seernes interesse for stor sport og politik.

Til gengæld havde DR1 succes med de to første programmer i anledning af prins Henriks forestående 80 års-fødselsdag. Dækningen af fødselsdagen fortsætter i de kommende dage – bl.a. med to eksklusive interviewprogrammer på TV 2.

Sportstransmissioner gav øget tv-sening
Fra sportens område stod det danske fodboldlandshold for anden uge i træk for topplaceringen som ugens mest sete tv-program i Danmark – denne gang med DBU’s 125 års jubilæumslandskamp i Parken mod arvefjenderne fra Sverige. Det gennemsnitlige seertal var 830.000, men i slutningen af 2. halvleg nåede seertallet over 1,1 mio. seere.

Også den sidste uge af cykelløbet Giro d’Italia blev en af ugens store sportsoplevelser og gav stor underholdning. Et etapeløb, som TV 2 i endnu højere grad end tidligere også dækkede på nettet, på TV 2 PLAY og på app og mobil.

”Som altid er det en holdpræstation at lave så godt indhold, som vi har gjort. Alle fortjener stor ros. Vi har strukket ressourcerne langt og vist, hvad vi kan også på andre platforme end TV 2. Forza TV 2 cykelhold. Best in class på alle platforme”, skrev sportschef Frederik Lauesen bl.a. i en mail til TV 2 Sportens medarbejdere.

Seermæssigt var Giro d’Italia også en succes. De 20 etaper på TV 2 havde en gennemsnitlig seerandel på 24 procent – godt tre procentpoint mere end til etaperne i 2013. Også studieprogrammerne omkring Giro-etaperne havde fremgang i seerandel – cirka 1,5 procentpoint.

Spidskandidaterne til valget til Europa-Parlamentet til valgdebat på TV 2. Da valget var slut, og stemmerne blev talt op, fulgte danskerne med i stort tal på NEWS, som i sidste uge havde en af kanalens bedste uger. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Høj NEWS-sening efter EU-valg
Også NEWS’ væg-til-væg-dækning af valget og af stemmeoptællingen efter Europa-Parlamentsvalget havde stor interesse.

Dagen efter valget – mandag 26. maj – blev således årets fjerdebedste for NEWS, og nyhedsinteressen fortsatte senere på ugen.

På grund af bl.a. krisen i Venstre havde NEWS et højt seerniveau hele ugen, som blev årets næstbedste uge og den syvendebedste gennem NEWS’ levetid målt på ugentlig seerandel blandt alle danskere.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 22 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Jubilæumslandskamp: Danmark-Sverige 452.000 45 2. DR1 21 Søndag 389.000 32 3. DR1 Agent 007 - The World is Not Enough 322.000 37 4. DR1 Festforestilling i anledning af H.K.H. .. 320.000 36 5. TV 2 Hele Danmarks hjemmebane - efter .. 314.000 29 6. DR1 Bildsøe i Brasilien 306.000 30 7. TV 2 Station 2 tur/retur 297.000 27 8. TV 2 En ægte mand 295.000 26 9. DR1 Hofretter: Fredensborg Slot 291.000 29 10. DR1 Kender du typen? 281.000 33 11. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 270.000 25 12. TV 2 Razzia - Miljø- og Naturstyrelsen 266.000 23 13. DR1 Kontant: Pas på præmiegaranti 259.000 24 14. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 250.000 28 15. DR1 Må vi komme med? 245.000 28 16. TV 2 Station 2 236.000 27 17. DR1 Hvem var det nu vi var 226.000 35 18. DR1 Essendrop & Eliten - Nicklas Landin 224.000 20 19. DR1 Danmarks skønneste sommerhus 214.000 28 20. TV 2 The Next Three Days 210.000 24

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 26. maj - 1. juni 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 3 t 56 min 23 4 t 15 min 24 TV 2 ZULU 0 t 27 min 3 0 t 40 min 4 TV 2 CHARLIE 0 t 44 min 4 0 t 32 min 3 TV 2 FILM 0 t 06 min 1 0 t 09 min 1 TV 2 NEWS 0 t 46 min 4 0 t 39 min 4 TV 2 FRI 0 t 08 min 1 0 t 09 min 1 DR1 3 t 42 min 22 3 t 08 min 18 DR2 0 t 47 min 5 0 t 44 min 4 DR3 0 t 21 min 2 0 t 28 min 3 DR K 0 t 19 min 2 0 t 17 min 2 DR Ramasjang 0 t 20 min 2 0 t 12 min 1 DR Ultra 0 t 13 min 1 0 t 05 min 0 TV3 0 t 45 min 4 1 t 00 min 6 TV3+ 0 t 23 min 2 0 t 34 min 3 TV3 PULS 0 t 17 min 2 0 t 24 min 2 TV3 Sport 1 0 t 14 min 1 0 t 15 min 1 TV3 Sport 2 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Kanal 4 0 t 12 min 1 0 t 15 min 1 Kanal 5 0 t 33 min 3 0 t 47 min 4 6'eren 0 t 13 min 1 0 t 17 min 2 7'eren 0 t 01 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 09 min 1 0 t 13 min 1 TLC 0 t 08 min 1 0 t 09 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 04 min 0 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 06 min 1 Eurosport 0 t 08 min 1 0 t 06 min 1 Canal9 0 t 07 min 1 0 t 09 min 1 Canal8 Sport 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Andre 1 t 47 min 10 1 t 33 min 9 I alt 17 t 04 min 100 17 t 21 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 22 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 584.000 33 2. DR1 Sporten 21.45 / 22.20 448.000 26 3. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.22 444.000 27 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 419.000 24 5. TV 2 Regionalprogram 19.30 404.000 38 6. TV 2 NYHEDERNE 19.00 376.000 39 7. TV 2 Regionale nyheder 22.27 364.000 24 8. DR1 Vores vejr 18.55 319.000 33 9. DR1 TV AVISEN 18.30 302.000 37 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 235.000 35 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 223.000 35 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 207.000 34 13. TV 2 Dit forårsvejr 18.25 196.000 27 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 159.000 59 15. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 141.000 51 16. DR2 Deadline 22.30 108.000 8 17. TV 2 NYHEDERNE 16.00 / 17.00 107.000 27 18. DR1 TV AVISEN 17.50 106.000 20 19. TV 2 NYHEDERNE 12.00 100.000 34 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 98.000 35 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 80.000 22 22. TV 2 Regionale nyheder 17.15 74.000 22 23. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.55 71.000 58 24. TV 2 Regionale nyheder 12.10 57.000 23 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 26.000 5 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.55 18.000 25 26. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 18.000 6 28. DR2 DR2 12:00 - DR2 15:00 14.000 4

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 22 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Jubilæumslandskamp: Danmark-Sverige 830.000 46 2. DR1 21 Søndag 810.000 41 3. DR1 Festforestilling i anledning af H.K.H. .. 709.000 45 4. DR1 Hofretter: Fredensborg Slot 687.000 39 5. DR1 Kender du typen? 637.000 40 6. DR1 Kontant: Pas på præmiegaranti 606.000 33 7. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 602.000 37 8. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 574.000 32 9. DR1 Bildsøe i Brasilien 557.000 32 10. TV 2 Hele Danmarks hjemmebane - efter .. 548.000 30 11. DR1 Agent 007 - The World is Not Enough 535.000 36 12. DR1 Downton Abbey 532.000 31 13. DR1 Hvem var det nu vi var 477.000 37 14. DR1 Danmarks skønneste sommerhus 461.000 32 15. DR1 Må vi komme med? 436.000 28 16. DR1 Danmarks bedste bonderøv 434.000 29 17. TV 2 Station 2 426.000 27 18. TV 2 Station 2 tur/retur 412.000 22 19. DR1 Essendrop & Eliten - Nicklas Landin 401.000 23 20. TV 2 Razzia - Natur- og Miljøstyrelsen 397.000 20

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 22 2014 (til 1. juni) TV 2 59,3 55,9 TV3-kanalerne 21,4 23,4 SBS Discovery Media 16,2 17,9 Viacom 1,5 1,0 C More Entertainment 1,6 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 631.000 55 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 22 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV 2/FYN 11,4 44 TV2 ØST 10,2 37 TV/MIDT-VEST 9,7 43 TV2/NORD 9,6 41 TV 2 | ØSTJYLLAND 8,2 38 TV SYD 8,1 37 TV 2/ Lorry 7,1 33

 

 

Billede {0} af {1}