Tv-seningen uge 8: Massiv OL-dækning fik roser

25. februar 2014;
Af: TV 2 Kommunikation

OL-seningen nærmede sig en seerrekord i Danmark, og dækningen fik roser med på vejen af seere og anmeldere.

Hver dansker brugte i gennemsnit otte timer og fem minutter på at se vinter-OL på TV 2- og DR-kanalerne. (Foto: Getty Images / TV 2)

Det var tæt på en seerrekord for vinter-OL, da danskerne fulgte OL i Sochi gennem 17 dage. Hver dansker brugte i gennemsnit otte timer og fem minutter på at se vinter-OL på TV 2- og DR-kanalerne, og OL i Sochi er nu det næstmest sete vinter-OL nogensinde – og det mest sete vinter-OL i 20 år.

56 procent af OL-seningen 2014 foregik på TV 2 og TV 2 ZULU, mens 44 procent lå på DR1, DR2 og DR3. Sportsnyhedsudsendelser er ikke medtaget, idet disse udsendelser også har indeholdt andet end vinter-OL. Lige indtil OL’s sidste dag var OL i Sochi klart mest set, men de russiske vinterlege blev på sidstedagen overhalet af OL i Lillehammer i 1994, hvor hver dansker samlet set brugte otte timer og tyve minutter på at se vinter-OL.

Læs mere om OL-seningen her.

Selvom OL i Sochi ikke resulterede i medaljer til Danmark, har danskerne fulgt både kvinderne og mændenes curlinghold.

Roser til OL-dækningen
Selvom OL i Sochi ikke resulterede i medaljer til Danmark, har danskerne fulgt både kvinderne og mændenes curlinghold, alpin skiløber Christoffer Faarup og langrendsløber Martin Møller.

TV 2 har dækket legene tæt på TV 2, TV 2 ZULU og TV 2 PLAY. OL-dækningen er blevet rost fra flere sider - i Horsens Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad og Fredericia Dagblad skrev journalist Anders Møllenberg i en kommentar:

”Thomas Kristensen er stationens håndboldmand nummer ét, og hvad ved han om ishockey? En hel del har det vist sig. Thomas Kristensen fik hjælp af den tidligere ishockey-landsholdsspiller Kristian Lodberg, og sammen gør de to et imponerende godt stykke arbejde. Skarpe analyser, gode og vedkommende anekdoter og nøgterne kommentarer.” 

Også tv-redaktør på Politiken, Henrik Palle, var begejstret over OL-dækningen og særligt over dækningen af de danske landskampe i curling:

”Når der er tale om en på overfladen forholdsvis lidet action packed sportsgren som denne blanding af isdart og gymnastik med koste, handler det meget om kommentaren. Om at begribeliggøre seerne, hvad det hele går ud på, samt at formidle de taktiske aspekter af stenkasteriet på isen. Og det formår såvel dem på TV 2 som DR og de andre kanaler.”

Når det gælder udsendelserne i primetime – som er dem, der kæmper om pladserne på ugens tv-hitlister – havde TV 2 en sløj uge, og TV 2-programmerne står derfor kun for henholdsvis seks og tre placeringer på tv-hitlisterne blandt de 20-60-årige og blandt alle danskere.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 8 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 X Factor Afgørelsen 919.000 61 2. DR1 X Factor 867.000 61 3. DR1 Arvingerne 853.000 56 4. DR1 21 Søndag 601.000 44 5. DR1 Bonderøven 414.000 36 6. DR1 De unge landmænd 405.000 29 7. DR1 Sporløs 386.000 30 8. TV 2 Klipfiskerne 383.000 36 9. TV 2 Sæt pris på dit hjem 380.000 29 10. DR1 Det søde liv 379.000 27 11. DR1 Undskyld vi er her også 374.000 31 12. DR1 I hus til halsen II 372.000 32 13. DR1 Fodboldmagasinet 369.000 32 14. DR1 Den store bagedyst - Masterclass 363.000 30 14. DR1 Kender du typen? 363.000 29 16. DR1 Skattejægerne 350.000 27 17. TV 2 Killers 347.000 30 18. TV 2 Hvem vil være millionær? 324.000 26 18. TV 2 Station 2 Politirapporten 324.000 25 20. TV 2 Operation X: Glemmer du, så husker... 317.000 27

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 17.-23. februar 2014 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 4 t 49 min 21 4 t 51 min 21 TV 2 ZULU 0 t 33 min 2 0 t 43 min 3 TV 2 CHARLIE 0 t 52 min 4 0 t 32 min 2 TV 2 FILM 0 t 06 min 0 0 t 08 min 1 TV 2 NEWS 0 t 49 min 4 0 t 49 min 4 TV 2 FRI 0 t 12 min 1 0 t 13 min 1 DR1 5 t 30 min 24 4 t 50 min 21 DR2 1 t 01 min 4 0 t 54 min 4 DR3 0 t 45 min 3 0 t 56 min 4 DR K 0 t 23 min 2 0 t 21 min 2 DR Ramasjang 0 t 21 min 2 0 t 13 min 1 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 05 min 0 TV3 1 t 11 min 5 1 t 38 min 7 TV3+ 0 t 39 min 3 0 t 54 min 4 TV3 PULS 0 t 24 min 2 0 t 32 min 2 TV3 Sport 1 0 t 16 min 1 0 t 13 min 1 TV3 Sport 2 0 t 07 min 1 0 t 07 min 1 Kanal 4 0 t 27 min 2 0 t 35 min 3 Kanal 5 0 t 45 min 3 1 t 02 min 5 6'eren 0 t 22 min 2 0 t 29 min 2 7'eren 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 16 min 1 TLC 0 t 09 min 1 0 t 11 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 04 min 0 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Canal9 0 t 11 min 1 0 t 12 min 1 Andre 2 t 03 min 9 1 t 47 min 8 I alt 22 t 36 min 100 22 t 48 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 8 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 689.000 32 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 / 19.45 620.000 35 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 / 19.30 586.000 37 4. DR1 Vores vejr 18.55 483.000 31 5. DR1 TV AVISEN 18.30 454.000 32 6. TV 2 Regionale nyheder 18.10 412.000 37 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 411.000 35 8. TV 2 NYHEDERNE 22.00 397.000 21 9. DR1 Sporten 22.20 395.000 25 10. TV 2 Regionale nyheder 22.20 377.000 22 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 350.000 31 12. TV 2 Dit vintervejr 18.25 318.000 20 13. DR1 TV AVISEN 17.50 180.000 18 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 165.000 56 15. TV 2 NYHEDERNE 12.00 163.000 31 15. TV 2 Regionale nyheder 17.15 163.000 20 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 159.000 19 18. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 157.000 47 19. TV 2 NYHEDERNE 17.00 143.000 17 20. DR2 Deadline 22.30 95.000 7 21. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 60.000 53 22. DR2 DR2 17:00 / 18:00 48.000 5 23. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 22.000 33 24. DR2 DR2 12:00 - DR2 15:00 18.000 5 25. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 17.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 8 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Arvingerne 1.640.000 62 2. DR1 X Factor Afgørelsen 1.553.000 60 3. DR1 X Factor 1.515.000 58 4. DR1 21 Søndag 1.118.000 47 5. DR1 Sporløs 820.000 37 6. DR1 De unge landmænd 788.000 33 7. DR1 Kender du typen? 779.000 35 8. DR1 Bonderøven 769.000 38 9. DR1 Skattejægerne 736.000 33 10. DR1 I hus til halsen II 725.000 36 11. DR1 Det søde liv 686.000 29 12. DR1 Fodboldmagasinet 677.000 34 13. DR1 Undskyld vi er her også 676.000 32 14. DR1 Den store bagedyst - Masterclass 673.000 31 15. TV 2 Sæt pris på dit hjem 667.000 30 16. TV 2 Klipfiskerne 660.000 34 17. DR1 Kontant 633.000 29 18. DR1 Fældende beviser 620.000 27 19. TV 2 Hvem vil være millionær? 586.000 26 20. DR1 Disney Sjov 574.000 29

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 8 2014 (til 23. februar) TV 2 52,9 59,7 TV3-kanalerne 25,2 21,0 SBS Discovery Media 19,4 17,1 Viacom 1,0 1,0 Canal9 1,6 1,2

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 778.000 47 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 8 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 18,5 44 TV/MIDT-VEST 17,4 43 TV2/NORD 14,7 41 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,4 41 TV 2/FYN 13,6 35 TV SYD 13,4 39 TV 2/ Lorry 11,4 30

 

 

Billede {0} af {1}