Tv-seningen uge 49: NEWS i orkanens øje

10. december 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Stormen Bodil sikrede den bedste uge på NEWS nogensinde, og TV 2 bød på tvillinger i millionklassen.

Stormen Bodil sikrede den bedste uge på NEWS nogensinde. (Foto: TV 2)

Bodil og Mandela sikrede nye rekorder på NEWS, og seerne stormede til, da kanalen massivt dækkede stormen over Danmark. TV 2 NEWS fik sin bedste uge nogensinde og satte hele fire rekorder i løbet af ugen.

TV 2 NEWS stod i sidste uge for 5,4 procent af danskernes tv-sening, og så høj en seerandel har TV 2 NEWS ikke tidligere opnået på ugebasis. Dermed var TV 2 NEWS Danmarks fjerdestørste kanal i sidste uge.

Med både Bodil og nyheden om Nelson Mandelas død steg TV 2 NEWS-seningen markant i uge 49, hvor næsten to og en halv million danskere – præcis 2.435.000 – gjorde brug af kanalen. Aldrig tidligere har så mange brugt TV 2 NEWS i løbet af en uge.

Torsdag 5. december var der over halvanden million danskere – rekord på 1.542.000 – forbi TV 2 NEWS, og her brugte hver NEWS-seer hele 83 minutter på kanalen.

Gennemsnittet af NEWS-seere for alle ugens dage blev på 1.040.000 - også rekord i forhold til den foregående, som var på gennemsnitlige 998.000 og stammede fra januar 2012.

Nelson Mandela. (Foto: Kim Ludbrook / Scanpix / TV 2)

Roser for en kolossal indsats
”Kæmpe kæmpe kæmpe dag for den journalistiske og produktionelle indsats. Først en storm/orkan – dernæst Mandelas død. Vi var klar til at dække det hele – på alle platforme og med kvalitet. Moderne, informativt, anvendeligt, engagerende og fascinerende”, skrev TV 2s nyhedsdirektør, Michael Dyrby, til medarbejderne på NEWS, NYHEDERNE, TV 2 Vejret og tv2.dk.

Og da områder af Danmark i løbet af fredagen blev ramt af århundreders oversvømmelser, fortsatte dækningen i højt gear, og TV 2 NEWS-chef, Mikkel Hertz, konkluderede fredag aften i en mail til medarbejderne:

”Vi har – på en mindeværdig dag, leveret en mindeværdig indsats. Det gælder begge de to store historier – Mandelas død og vand over Danmark. Superflot indsats. Formidabelt samarbejde. Tak!”

Tv2.dk og mobil slog også alle rekorder. Mens 440.000 så web-tv-klip i løbet af torsdagen, slog henholdsvis TV 2s apps og tv2.dk alle rekorder med godt halvanden million besøg og knap to millioner besøg. Det blev dermed den største dag nogensinde på grund af den massive dækning af stormen med breaking news og gode billeder.

Selv om dækningen af vejret i rekordomfang interesserede danskerne, var der også kritik – bl.a. af tv-anmelder Kurt Strand, som i Kristeligt Dagblad kritiserede ”ofte inderligt overflødige omstillinger til forblæste reportere”.

”Helt tomt blev det eksempelvis, da en DR-reporter fortalte fra Hovedbanegården i København, at ”man på skærmene her kan se, at der ikke kører nogen tog overhovedet”. Hvorefter samme reporter spurgte trafikchef: ”Hvad er situationen for togene lige nu?” Svar: Den er, at der ikke kører nogen tog overhovedet i Danmark lige nu”.”

Tvillingerne Signe (Marie Højgaard Andersen) og Peter (Martin Hempel Barkholt) fra "Tvillingerne og Julemanden". (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Tvillinger i millionklassen ...
I årets julekalender kæmper tvillingerne for julen, og ”Tvillingerne og Julemanden” har placeret sig som decembers mest populære af slagsen. Efter otte afsnit har TV 2s familiejulekalender i snit 1,1 mio. seere, mens ”Pagten” på DR1 i samme periode er set af cirka 850.000 danskere.

Når TV 2 Medienyt opgør tv-hitlister i december, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

Onsdag var der også god tilslutning til TV 2-julekalenderen, der blev efterfulgt af finalen i ”Nybyggerne”, hvor 859.000 seere fulgte med.  Blandt de 20-60-årige var ”Nybyggerne” og ”Nybyggerne – finalen” placeret som henholdsvis nummer tre og fire på ugens top 20.

... og det samme med håndboldkvinderne
Lørdag begyndte transmissionerne fra VM i kvindehåndbold, og selv om lørdagens kamp mod Kina ikke var spændende, fulgte 1.118.000 danskere med på TV 2. Et usædvanligt flot resultat for en håndboldkamp på en lørdag aften, hvor tv-seningen generelt er noget lavere end om søndagen.

Håndboldkampen lørdag aften havde en share på 48 procent. Søndag aften sendte DR1 den mere spændende kamp mod Japan, og her var sharen lavere, nemlig 45 procent. Men i kraft af den generelt højere tv-sening søndag aften havde DR1 1.201.000 seere til VM-kampen mod Japan.

Successerie på Zulu
Uge 49 blev også en god uge for Zulu, der mandag havde premiere på successerien ”Under the Dome”, hvor en amerikansk landsby bliver afskåret fra omverdenen af en kæmpe glaskuppel.

Hele første sæson blev vist mandag til fredag, og andet afsnit mandag aften blev det mest sete amerikanske dramaserie-afsnit nogensinde på Zulu. Zulu scorede dermed sin stærkeste mandag længe med dobbeltafsnit og over 100.000 seere til ”Under the Dome”.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 49 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (5) 684.000 41 2. DR1 VM-håndbold: Japan-Danmark 630.000 42 3. TV 2 Nybyggerne - Finalen 565.000 39 4. TV 2 Nybyggerne 550.000 40 5. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Kina 549.000 45 6. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (4) 532.000 42 6. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (3) 532.000 41 8. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (8) 521.000 35 9. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (2) 510.000 38 10. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (6) 508.000 42 11. DR1 Pagten (5) 479.000 32 12. DR1 Pagten (8) 460.000 36 13. TV 2 Født som reservedel 426.000 27 14. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (7) 419.000 37 15. TV 2 Jul i Tivoli 406.000 32 16. DR1 Pagten (2) 376.000 34 17. DR1 Hammerslag 371.000 29 18. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 359.000 32 19. DR1 Kontant 357.000 28 20. DR1 Pagten (3) 349.000 32

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 2. - 8. december 2013 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 6 t 13 min 25 6 t 06 min 25 TV 2 Zulu 0 t 35 min 2 0 t 50 min 3 TV 2 Charlie 0 t 58 min 4 0 t 37 min 3 TV 2 FILM 0 t 08 min 1 0 t 10 min 1 TV 2 NEWS 1 t 20 min 5 1 t 22 min 6 TV 2 Fri 0 t 15 min 1 0 t 12 min 1 DR1 5 t 00 min 20 4 t 12 min 17 DR2 1 t 29 min 6 1 t 23 min 6 DR3 0 t 25 min 2 0 t 34 min 2 DR K 0 t 29 min 2 0 t 26 min 2 DR Ramasjang 0 t 33 min 2 0 t 22 min 1 DR Ultra 0 t 13 min 1 0 t 05 min 0 TV3 0 t 57 min 4 1 t 14 min 5 TV3+ 0 t 36 min 2 0 t 48 min 3 TV3 PULS 0 t 18 min 1 0 t 24 min 2 TV3 Sport 1 0 t 21 min 1 0 t 20 min 1 TV3 Sport 2 0 t 04 min 0 0 t 06 min 0 Kanal 4 0 t 25 min 2 0 t 31 min 2 Kanal 5 0 t 45 min 3 1 t 00 min 4 6'eren 0 t 21 min 1 0 t 26 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 17 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 11 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 06 min 0 VH1 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Regional-tv 0 t 10 min 1 0 t 07 min 0 Eurosport 0 t 07 min 0 0 t 04 min 0 Canal9 0 t 09 min 1 0 t 11 min 1 Andre 2 t 25 min 10 2 t 13 min 9 I alt 24 t 46 min 100 24 t 20 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 49 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE Ekstra 20.35 757.000 28 2. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 / 22.00 726.000 32 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 725.000 41 4. TV 2 Regionalprogram 19.30 702.000 35 5. TV 2 NYHEDERNE 22.00 574.000 29 6. DR1 Vores vejr 18.55 565.000 33 7. TV 2 Regionale nyheder 22.20 530.000 31 8. DR1 TV AVISEN 18.30 517.000 32 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 511.000 37 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 510.000 29 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 462.000 34 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 446.000 35 13. TV 2 Dit vintervejr 18.25 402.000 30 14. DR1 Sporten 22.20 360.000 21 15. TV 2 NYHEDERNE Ekstra 16.00 355.000 38 16. TV 2 Regionale nyheder 17.15 223.000 24 17. TV 2 Regionale nyheder 06.30-08.30 212.000 56 18. DR1 TV AVISEN 17.50 212.000 17 19. TV 2 NYHEDERNE 17.00 201.000 21 20. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 196.000 55 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 187.000 61 22. TV 2 NYHEDERNE 12.00 175.000 46 23. TV 2 NYHEDERNE Ekstra 14.00 174.000 35 24. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 173.000 22 25. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 150.000 43 26. DR2 Deadline 22.30 121.000 8 27. TV 2 Regionale nyheder 12.10 106.000 31 28. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 82.000 58 29. DR2 DR2 17:00 / 18:00 50.000 5 30. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 28.000 30 31. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 27.000 7 32. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 21.000 6

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 49 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (5) 1.277.000 42 2. DR1 VM-håndbold: Japan-Danmark 1.201.000 45 3. TV 2 VM-håndbold: Danmark-Kina 1.118.000 48 4. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (2) 1.103.000 43 5. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (3) 1.097.000 43 6. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (8) 1.080.000 38 7. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (6) 1.051.000 42 8. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (4) 1.027.000 42 9. DR1 Pagten (5) 980.000 35 10. DR1 Pagten (8) 970.000 38 11. TV 2 Tvillingerne og Julemanden (7) 894.000 39 12. TV 2 Nybyggerne - Finalen 859.000 36 13. DR1 Pagten (2) 850.000 37 14. TV 2 Nybyggerne 844.000 36 15. DR1 Pagten (2) 833.000 37 16. DR1 Hammerslag 819.000 33 17. DR1 Her er dit liv 806.000 33 18. DR1 Pagten (4) 757.000 36 19. DR1 Auktionshuset II 751.000 25 20. TV 2 Jul i Tivoli 734.000 32

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 49 2013 (til 8. december) TV 2 62,3 56,3 TV3-kanalerne 18,9 22,0 SBS Discovery Media 16,6 18,8 Viacom 1,0 1,1 Canal9 1,2 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 1.040.000 58 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 49 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 19,0 40 TV/MIDT-VEST 18,1 41 TV2/NORD 17,1 42 TV SYD 16,4 38 TV 2/FYN 15,9 38 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,3 36 TV 2/ Lorry 12,0 28

 

 

Billede {0} af {1}