Selv om tv-seningen faldt i 2013, ligger tv-forbruget 15 procent højere end det stabile niveau i årene 2003-2008.
Danskernes tv-sening ligger i 2013 fortsat på et højt niveau - også selv om der skete et fald i året på cirka otte procent blandt alle danskere. Det fastslår senior media manager Michael Hansen, mediebureauet Mindshare, over for mediawatch.dk.
- At udnævne digitale skærme til en aktuel trussel mod tv-mediets position i 2013, er historieløst, lyder vurderingen fra Mindshare. Hermed erklærer Mindshare sig uenig i meldinger fra et par andre mediebureauer, der mener, at bl.a. streaming-tilbud tager noget af danskernes tid til traditionel tv-sening.
Hos Mindshare bemærker man, at danskernes tv-forbrug i 2013 ligger markant højere end i årene før 2009. Faktisk ligger tv-seningen i 2013 15 procent højere end det ganske stabile niveau, Danmark oplevede i årene 2003-2008.
- Når man ser på vores tv-forbrug over længere tid, er det ikke plausibelt at udlægge nye seervaner i 2013 som en trussel mod flow-tv. Ingen tvivl om at second screens vil stjæle markedsandele fra flow-tv, men bemærk, at tv-forbruget steg markant i årene 2008-2012, hvor digital mediebrug ligeledes var i voldsom vækst, siger Michael Hansen til mediawatch.dk.
I 2013 ser hver dansker i gennemsnit fjernsyn i nøjagtigt tre timer om dagen.