Tv-seningen uge 47: TV 2 vandt valget

20. november 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2-familien fik flest seere ved kommunalvalget, og flere af ugens TV 2-programmer fik høje vurderinger og gode anmeldelser.

Flest fulgte valgaftenen på TV 2s kanaler. Her ses TV 2s politiske kommentator Henrik Qvortrup sammen med TV 2s valgvært, Cecilie Beck. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

TV 2-familien trak langt de fleste seere på valgaftenen, og TV 2, NEWS og TV 2-regionerne havde i snit 721.000 seere mellem klokken 19.00 og midnat. DR1 blev set af 494.000 i samme tidsrum. Kommunalvalget og dets efterdønninger løftede både TV 2 og NEWS, og TV 2 hev planens anden bedste tirsdag hjem.

Seertallene peakede for TV 2, NEWS og regionerne omkring kl. 22, hvor 944.000 seere så med. Samtidig overhalede NYHEDERNE 19.00 i denne uge TV Avisen på DR1 kl. 21.30 med 580.000 seere mod 568.000 i målgruppen 12+.

- Kommunalvalget er en festaften for TV 2 og i høj grad for TV 2-regionerne. Kommunale og regionale valg passer perfekt til TV 2-familien, som kan dække både det nære og det landspolitiske, sagde TV 2s nyhedsdirektør, Michael Dyrby, efter kommunalvalget. 

TV 2-regionernes nye 24-timers kanaler udgjorde et godt supplement til hovedkanelens dækning af kommunalvalget, hvor de debuterede i valgsammenhæng ved skiftevis at sende selv og samsende på TV 2s frekvens. Direktør på TV 2/Fyn, Esben Seerup, skrev i en fælles pressemeddelelse:

- Valgaftenen gav det endelige gennembrud for TV 2-regionernes nye 24-timers kanaler. Denne aften viste kanalernes styrke – og store gavn for det nære og lokale demokrati i Danmark.   

Læs mere om seningen af kommunal og regionrådsvalget her.

TV 2-familien trak langt de fleste seere på valgaftenen. (Foto: Ebbe Rosendahl / TV 2)

Skarp kritik af DR-prognose
DR kom i stormvejr, da institutionen meget tidligt på valgdagen offentliggjorde en såkaldt exit-prognose på tv, radio, net og tekst-tv - baseret på relativt få adspurgte. En prognose, der viste sig at være hamrende forkert, og som alle undrede sig over, at DR valgte at bringe. Tidligere chef i DR Nyheder, Per Bjerre, skrev herom i Berlingske på baggrund af sin erfaring fra DR:

- DR bringer gerne en tvivlsom exit-prognose, hvis det kan give kanalen en fordel i kampen om seerne. Når DR er størst, kan man rykke op på karrierestigen, og man kan få en bonuscheck. Og i valgplanlægningen har netop de kræfter ved de senere års valg presset på for at få en exit-prognose tidligt på i håb om, at den kunne sikre flere seere til DR end til TV 2.

Også Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, der anvendte den udskældte exit-prognose på valgdagen og i den følgende dags avis, var vred:

- Vi er ligesom alle andre hoppet på DR’s fuldstændigt latterlige exit-poll, og det har vi gjort, fordi vi troede, at DR med deres milliarder i ryggen i form af statstilskud havde styr på tingene. Det har de ikke, sagde Poul Madsen.

Seernes og lytternes redaktør i DR, Jacob Mollerup, skrev, at ”fejlen var så stor, at den utvivlsomt vil indskrive sig som en af de største i prognosernes nyere danmarkshistorie”. I Berlingske kaldte avisens chef, Lisbeth Knudsen, DR’s beslutning om at offentliggøre en tidlig kommunalvalgs-exit-prognose for ”hasarderet” og ”pinlig”.

TV 2 har i årenes løb afvist at lave exit-polls i forbindelse med kommunalvalg, fordi sådanne exit-polls ville være præget af for stor usikkerhed. ”Men fordi DR har lavet fejl, skal det ikke ramme os eller alle mulige andre, der har lavet lødige meningsmålinger og exit-polls”, sagde TV 2 Michael Dyrby i den efterfølgende debat om et eventuelt forbud mod exit-polls inden klokken 20.00.
 
Direktør for DR Nyheder, Ulrik Haagerup, har beklaget den utroværdige og fejlagtige prognose.

Torsdag kunne ”Station 2”, Danmarks store kriminalmagasin med over 20 års tv-erfaring, prale med den højeste vurdering til programmet nogensinde. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)

Suveræn vurdering og gode anmeldelser
Torsdag kunne ”Station 2”, Danmarks store kriminalmagasin med over 20 års tv-erfaring, prale med den højeste vurdering til programmet nogensinde. ”Station 2” blev nemlig vurderet til 4,6 på en skala fra 1 til 5. En sådan vurdering er uhyre sjælden, og når den en sjælden gang kommer, tilfalder den typisk dansk drama og store shows.

”Station 2”-programmet, der denne gang omhandlede bl.a. bombetrusler, overvågningsbilleder og anholdelser, viste autentiske billeder og havde 620.000 seere. Kombinationen af ”Station 2” og Christian Friis Bachs pludselige afgang som udviklingsminister resulterede i TV 2s bedste torsdag i efteråret.

Også i forbindelse med Christian Friis Bachs pressemøde og selve ministerskiftet i Udenrigsministeriet var TV 2s dækning den klart foretrukne. Under pressemødet havde TV 2s dækning 204.000 seere på TV 2 og NEWS, mens 96.000 så med på DR2. Under overdragelsen af ministeriet til Rasmus Helveg Petersen så 137.000 med på TV 2 og TV 2 NEWS, mens seertallet på DR2 var 54.000.

TV 2s nye satsning ”De 7 bryllupper” fik rosende ord med på vejen. (Foto: Amanda Thomsen / TV 2)

Anmelderros til ”De 7 bryllupper”
Også TV 2s nye satsning ”De 7 bryllupper” fik rosende ord med på vejen. Onsdag viste TV 2 anden prolog af kærlighedskrøniken, der igen inviterede seerne indenfor hos de syv par. Flere anmeldelser roste især castingen af parrene og den filmisk ambitiøse satsning i dokumentarserien. Sophie Engberg Sonne skrev i Politiken:

”Hemmeligheden bag et godt bryllupsprogram er den gode casting. Det er således castingens skyld, at TV 2s ”De 7 bryllupper” ser ud til at blive alle tiders bryllupsprogram på tv. De to prologer introducerer syv meget forskellige brudepar, og ”De 7 bryllupper” kommer til at tegne et tankevækkende generationsportræt med ægteskabet som øjenåbner.”

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

I denne uge er seertallene for den kommunalvalgdækning, som blev sendt samtidig på TV 2s frekvens (hvor det største tv-publikum var til stede) og på TV 2-regionernes nye kanaler (som i denne uge opnåede sine hidtil højeste seertal), lagt sammen i nedenstående tv-hitlister.

 

 

Top 20 - 20-60 år - uge 47 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 739.000 57 2. TV 2 Vild med dans 636.000 53 3. DR1 Broen II 634.000 41 4. TV 2 Live fra Bremen 633.000 50 5. TV 2 Live fra Bremen - Bremen news 466.000 41 6. TV 2 Regioner: Dit valg - de første resultater 439.000 34 7. DR1 21 Søndag 408.000 27 8. TV 2 Regioner: Dit valg - stemmerne tælles 401.000 28 9. TV 2 Regioner: Dit valg - mandaterne fordeles 385.000 36 10. TV 2 Station 2 384.000 31 11. TV 2 Nybyggerne 378.000 29 12. TV 2 Regioner: Dit valg - sidste nyt om valget 352.000 24 13. DR1 Spekulanterne slår til igen 350.000 27 14. TV 2 Hvem vil være millionær? 334.000 27 15. DR1 Sporløs 333.000 27 15. TV 2 Dit valg - Kommunalvalg på TV 2 333.000 26 17. TV 2 Sherlock Holmes 324.000 28 18. DR1 Kender du typen? 318.000 27 19. TV 2 Rundt på gulvet 317.000 32 20. DR1 Auktionshuset II 314.000 28

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 18. - 24. november 2013 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 5 t 36 min 25 5 t 42 min 25 TV 2 Zulu 0 t 32 min 2 0 t 47 min 4 TV 2 Charlie 0 t 52 min 4 0 t 35 min 3 TV 2 FILM 0 t 06 min 0 0 t 07 min 1 TV 2 NEWS 0 t 52 min 4 0 t 49 min 4 TV 2 Fri 0 t 14 min 1 0 t 13 min 1 DR1 4 t 17 min 19 3 t 38 min 16 DR2 1 t 11 min 5 0 t 59 min 4 DR3 0 t 21 min 2 0 t 27 min 2 DR K 0 t 28 min 2 0 t 25 min 2 DR Ramasjang 0 t 26 min 2 0 t 14 min 1 DR Ultra 0 t 15 min 1 0 t 06 min 0 TV3 1 t 04 min 5 1 t 26 min 6 TV3+ 0 t 41 min 3 0 t 56 min 4 TV3 PULS 0 t 20 min 1 0 t 27 min 2 TV3 Sport 1 0 t 25 min 2 0 t 22 min 2 TV3 Sport 2 0 t 06 min 0 0 t 08 min 1 Kanal 4 0 t 28 min 2 0 t 35 min 3 Kanal 5 0 t 44 min 3 0 t 57 min 4 6'eren 0 t 18 min 1 0 t 23 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 17 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 11 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 04 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 05 min 0 Regional-tv 0 t 18 min 1 0 t 13 min 1 Eurosport 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Canal9 0 t 11 min 1 0 t 14 min 1 Andre 2 t 17 min 10 2 t 02 min 9 I alt 22 t 36 min 100 22 t 26 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 47 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 628.000 35 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 580.000 36 3. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 568.000 26 4. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 470.000 28 5. TV 2 NYHEDERNE 22.00 466.000 26 6. DR1 Vores vejr 18.55 453.000 29 7. DR1 TV AVISEN 18.30 448.000 32 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 426.000 38 9. TV 2 Regionale nyheder 22.20 421.000 28 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 420.000 35 11. TV 2 NYHEDERNE 18.00 396.000 35 12. TV 2 Dit efterårsvejr 18.25 369.000 30 13. DR1 Sporten 22.20 362.000 22 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 186.000 60 15. TV 2 Regionale nyheder 17.15 184.000 22 16. DR1 TV AVISEN 17.50 179.000 18 17. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 165.000 52 18. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 158.000 20 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 146.000 41 20. TV 2 NYHEDERNE 12.00 143.000 40 21. TV 2 NYHEDERNE 17.00 137.000 18 22. TV 2 Regionale nyheder 12.10 106.000 31 23. DR2 Deadline 22.30 84.000 7 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 57.000 53 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 53.000 5 26. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 33.000 8 27. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 26.000 32 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 22.000 7

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 47 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 1.462.000 62 2. TV 2 Vild med dans 1.252.000 54 3. TV 2 Live fra Bremen 1.207.000 52 4. DR1 Broen II 1.088.000 41 5. DR1 21 Søndag 848.000 34 6. TV 2 Regioner: Dit valg - de første resultater 800.000 34 7. TV 2 Live fra Bremen - Bremen news 782.000 39 8. DR1 Spekulanterne slår til igen 746.000 32 9. DR1 Sporløs 745.000 33 10. DR1 Kender du typen? 741.000 35 10. TV 2 Regioner: Dit valg - stemmerne tælles 741.000 30 12. TV 2 Regioner: Dit valg - Mandaterne fordeles 736.000 38 13. DR1 Auktionshuset II 679.000 34 14. TV 2 Hvem vil være millionær? 668.000 29 15. TV 2 Regioner: Dit valg - sidste nyt om valget 646.000 26 16. DR1 Horisont 644.000 34 17. TV 2 Station 2 620.000 29 18. DR1 Den frosne planet 603.000 29 19. TV 2 Rundt på gulvet 597.000 31 20. TV 2 Dit valg - Kommunalvalg på TV 2 582.000 26

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 47 2013 (til 24. november) TV 2 57,5 56,2 TV3-kanalerne 22,6 22,1 SBS Discovery Media 17,1 18,9 Viacom 1,0 1,2 Canal9 1,7 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 768.000 51 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 47 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 18,4 41 TV/MIDT-VEST 17,8 43 TV SYD 15,7 39 TV 2/FYN 15,4 35 TV2/NORD 14,2 36 TV 2 | ØSTJYLLAND 10,9 27 TV 2/ Lorry 9,7 23

 

 

Billede {0} af {1}