Tv-seningen uge 38: NEWS var på pletten

25. september 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Det overraskende farvel til topchefen i Danske Bank og valget af Tysklands forbundskansler var en sejr for NEWS, der var på pletten med breaking news og skarpe analyser.

NEWS var på pletten, da Danske Bank sagde farvel til Eivind Kolding.

Med nyheden om at Danske Bank havde fyret sin topchef, Eivind Kolding, blev mandag en god dag for den stærke nyhedsformidler. TV 2 NEWS var klar med direkte tv-nyheder, da Eivind Kolding blev fyret og fratrådte sin stilling med øjeblikkelig virkning. Med skarpe analyser og kommentarer fra både eksperter og sagens involverede improviserede NEWS en 45 minutter og meget informativ udsendelse, der løbende tilføjede nye vinkler på den overraskende fyring. 

Det var dog ikke kun nyheden om Eivind Kolding, der var med til at sætte dagsordenen, for sejren til CDU og Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, blev også en sejr til TV 2. NYHEDERNE var til stede, og seerne kunne både følge med direkte, da Merkel havde vundet og talte efter at have knust SPD’s Steinbruck.

Danskerne er stadig vilde med dans fredag aften. (Foto: Isak Hoffmeyer / TV 2)

Vildere med dans – og gameshow
Mens ”Vild med dans” fredag aften fastholdt sit høje seerniveau fra premieren og havde over én million seere, belønnede danskerne derimod ikke Blachman-satsningen ”Mentor” på DR, der igen blev sendt i knæ med kun 310.000 seere. 

Med premieren på ”Broen II” på DR1 løftedes søndagen for DR, selvom premieren med 818.000 seere ikke nåede op på vanligt fiktionsniveau. Med fire stjerner i både Berlingske, Ekstra Bladet og BT kom tv-seriens første afsnit dog godt fra start. Konkurrenten var TV 2s gameshow ”Pengene på bordet”, der med 529.000 seere kunne være godt tilfredse med opbakningen.

Også TV 2s dramaserie "Rita" fik seerfremgang efter en lidt sløj sæsonpremiere. Seerrallet til afsnit 2 voksede med cirka 100.000 til 749.000. Læs mere om vurderinger og anmeldelser af "Rita" her.

Alkoholcoachen CC prøver i fire programmer at få fire danskere ud af deres afhængighed. Her ses Ken, der er en af deltagerne. (Foto: Magnus Bardeleben / TV 2)

Øjnene op for alkoholmisbrug
Et af de programmer, som ikke opnåede plads på ugens top 20-lister, er TV 2-programmet ”Sidste omgang” om alkoholmisbrug, men der er alligevel lagt mærke til de seneste ugers stærke dokumentarprogrammer. I en tv-anmeldelse i Politiken skriver Amalie Kestler:

"Hvad skal man så mene om, at seerne bliver inviteret så tæt på andre menneskers tragedier? Er det ikke blot et udtryk for forfaldsporno, hvor vi kan svælge i andre menneskers ulykke? Nej, det mener jeg ikke. Jeg kan være bekymret for, hvor meget man reelt kan nå på ti dage, og om der bliver fulgt nok op på den proces, som tv-programmet sætter i gang. Men det lader til, at alkoholcoachen Carl Christian Randow er bevidst om dette ansvar. Og hvis et program som dette kan hjælpe andre til at få øjnene op for en folkesygdom, som er langt mere udbredt, end vi tror, kan det kun være en rigtig god ting."

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 38 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans - Afgørelsen 619.000 50 2. TV 2 Live fra Bremen 556.000 42 3. TV 2 Vild med dans 538.000 46 4. TV 2 Rita 465.000 36 5. DR1 Broen II 444.000 33 6. DR1 Den store bagedyst 431.000 36 7. DR1 Må vi komme med? 373.000 32 8. TV 2 Live fra Bremen - Bremen news 370.000 36 9. DR1 Bonderøven 369.000 34 10. TV 2 Morten og Peter - vender tilbage 355.000 27 11. TV 2 Station 2 354.000 31 12. DR1 21 Søndag 351.000 26 13. DR1 Kontant 343.000 25 14. DR1 Ved du hvem du er? 326.000 25 15. TV 2 The Town 325.000 29 16. DR1 Danmarks skønneste hjem 315.000 23 17. TV 2 Hvem vil være millionær? 302.000 25 18. TV 2 Rundt på gulvet 291.000 34 19. DR1 Læsø kalder 283.000 25 20. TV3+ Champ. League: FCK-Juventus 283.000 23

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 16. - 22. september 2013 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 4 t 31 min 23 4 t 42 min 23 TV 2 Zulu 0 t 31 min 3 0 t 44 min 4 TV 2 Charlie 0 t 44 min 4 0 t 26 min 2 TV 2 FILM 0 t 06 min 0 0 t 07 min 1 TV 2 NEWS 0 t 37 min 3 0 t 32 min 3 TV 2 Fri 0 t 11 min 1 0 t 10 min 1 DR1 3 t 43 min 19 3 t 16 min 16 DR2 0 t 54 min 5 0 t 52 min 4 DR3 0 t 20 min 2 0 t 26 min 2 DR K 0 t 19 min 2 0 t 17 min 1 DR Ramasjang 0 t 20 min 2 0 t 11 min 1 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 03 min 0 TV3 1 t 01 min 5 1 t 22 min 7 TV3+ 0 t 51 min 4 1 t 10 min 6 TV3 PULS 0 t 19 min 2 0 t 24 min 2 TV3 Sport 1 0 t 28 min 2 0 t 29 min 2 TV3 Sport 2 0 t 07 min 1 0 t 09 min 1 Kanal 4 0 t 24 min 2 0 t 31 min 3 Kanal 5 0 t 47 min 4 0 t 58 min 5 6'eren 0 t 20 min 2 0 t 24 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 01 min 0 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 16 min 1 TLC 0 t 09 min 1 0 t 08 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 05 min 0 VH1 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 06 min 1 Eurosport 0 t 05 min 0 0 t 03 min 0 Canal9 0 t 15 min 1 0 t 18 min 1 Andre 2 t 10 min 11 1 t 56 min 10 I alt 19 t 52 min 100 20 t 10 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 38 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 572.000 27 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 502.000 31 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 487.000 35 4. DR1 Vores vejr 18.55 416.000 32 5. TV 2 NYHEDERNE 22.00 390.000 21 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 389.000 23 7. DR1 TV AVISEN 18.30 381.000 33 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 362.000 23 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 322.000 33 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 320.000 33 11. DR1 Sporten 22.20 315.000 19 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 280.000 30 13. TV 2 Dit efterårsvejr 18.25 270.000 25 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 175.000 60 15. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 151.000 52 16. DR1 TV AVISEN 17.50 144.000 19 17. TV 2 Regionale nyheder 17.15 108.000 18 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 106.000 34 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 105.000 17 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 100.000 35 21. DR2 Deadline 22.30 94.000 7 22. TV 2 NYHEDERNE 17.00 91.000 15 23. TV 2 Regionale nyheder 12.10 74.000 27 24. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 61.000 52 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 32.000 4 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 18.000 25 26. DR2 DR2 12:00 - DR2 15:00 18.000 5 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 17.000 6

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 38 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 1.160.000 55 2. TV 2 Vild med dans 1.091.000 51 3. TV 2 Live fra Bremen 954.000 43 4. DR1 Den store bagedyst 878.000 40 5. DR1 Broen II 818.000 35 6. DR1 Bonderøven 753.000 38 7. TV 2 Rita 749.000 35 8. DR1 21 Søndag 744.000 33 9. DR1 Må vi komme med? 684.000 33 10. DR1 Kontant 679.000 29 11. DR1 Danmarks skønneste hjem 648.000 28 12. DR1 Ved du hvem du er? 613.000 29 13. TV 2 Hvem vil være millionær? 605.000 28 14. TV 2 Live fra Bremen - Bremen news 587.000 35 15. TV 2 Rundt på gulvet 578.000 33 16. TV 2 Station 2 570.000 28 17. DR1 Læsø kalder 567.000 28 18. TV 2 Morten og Peter - vender tilbage 531.000 24 19. TV 2 Pengene på bordet 529.000 23 20. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 527.000 26

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 38 2013 (til 22. september) TV 2 51,6 56,0 TV3-kanalerne 26,8 22,0 SBS Discovery Media 18,2 19,1 Viacom 1,1 1,1 Canal9 2,3 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 625.000 44 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 38 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 18,2 45 TV 2/FYN 13,7 38 TV 2/SYD 11,6 33 TV/MIDT-VEST 11,4 39 TV 2 | ØSTJYLLAND 9,5 31 TV 2/NORD 9,3 32 TV 2/ Lorry 7,8 23

 

 

Billede {0} af {1}