Tv-seningen uge 37: Stærkweekendunderholdning på TV 2

18. september 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Tiende sæson af ”Vild med dans” sikrede - sammen med lørdagens familieunderholdning ”Rundt på gulvet” og gameshowet ”Pengene på bordet” - en stærk weekend på TV 2.

Claus Elming og Sarah Grünewald i "Vild med dans". (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Med forrygende underholdning på TV 2 både fredag, lørdag og søndag blev danskerne underholdt med dans, gode grin og et nervepirrende gameshow.

Mens ”Vild med dans” fik en forrygende sæsonpremiere med over en million danseinteresserede seere, blev lørdagens familieunderholdning ”Rundt på gulvet” set af 607.000 danskere – rekord for programmet rekord og lørdagens mest sete udsendelse på dansk tv. Weekenden fortsatte i underholdningens tegn, og søndagens gameshow ”Pengene på bordet” gav god underholdning til 674.000 seere.  

Danskerne er stadig vilde med dans
”Vild med dans” blev set af 1.151.000 danskere i gennemsnit og flere end 1,25 mio. seere, da flest fulgte med. Det er den tredje mest sete ”Vild med dans”-premiere af de ti sæsonpremierer og det højeste seertal på dansk tv siden Melodi Grand Prix i maj. Samtidig var vurderingen af ”Vild med dans” flot – nemlig 4,1 på en skala fra 1 til 5. 

”Den nye vært er den bedste gennem ti år. Hun er syet til programmet og skal have så meget ros”, skrev en ”Vild med dans”-seer om programmets nye kvindelige vært Sarah Grünewald i en mail til TV 2.

Læs mere om seertallet på ”Vild med dans her.

Claes Bang og Katrine Bonde i sæsonpremieren på "Vild med dans". (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

”Vild med dans” knuste ”Mentor”
DR1 sender Thomas Blachman-satsningen ”Mentor” samtidig med ”Vild med dans”, og den konkurrencesituation tog Blachman helt roligt midt i august:

- Hvorfor fanden skulle jeg være bange for, om folk hellere vil se nogen, der danser rundt? Hvad fanden rager det mig? Der er mere stof til eftertanke her. Og hvis jeg var familiefar, ved jeg godt, hvad jeg ville vælge, sagde Thomas Blachmann til bt.dk 15. august.

Fredagens premiere på ”Vild med dans” gav dog hård konkurrence til DRs Blachman-satsning, der med 307.000 seere leverede seertilslutning ”tæt på smertegrænsen”, som det blev udtrykt i pressen. Manden bag ”Mentor” er dog ikke i tvivl om kvaliteten i sit eget program:

- Måske er programmet forud for sin tid, og det kan være, at der sidder nogle rumvæsener om 300-400 år, der synes, det er super fedt, sagde Thomas Blachman til BT, efter at weekendens seertal var offentliggjort.

Fra sæson 2 af "Rita". (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Fri-rekord – og skuffelse for ”Rita”
Mandag blev dagen, hvor TV 2 Fri slog rekorden for mest sete program, da "Frihuset" kunne brillere med 47.000 seere blandt alle danskere.

Allerede torsdag kunne Fri juble igen, da denne dag blev den mest sete siden Danmarks fritidskanal gik i luften. Med dagsshare-rekorden i hus kunne TV 2 Fri glæde sig over flotte 2,8 procent i almindelig share blandt danskere over 50 år.

Premieren på ”Rita” levede derimod ikke helt op til forventningerne, og TV 2 kunne konstatere, at der med 647.000 seere ikke var nok danskere, der hørte klokken ringe ind. TV 2 havde håbet på omkring 100.000 flere seere til sæsonpremieren.

Christian Eriksen og landsholdet havde 469.000 seere til kampen mod Armenien, og det rakte ikke til en plads på top 20 blandt alle danskere.

Spansk cykelløb gav fremgang
Vuelta a España, der sluttede søndag, gav en seermæssig fremgang til TV 2 i eftermiddagstimerne, og flere end to millioner cykelentusiaster nåede hen foran skærmen igennem løbet. Efter tre spændende uger på de spanske veje med alderspræsidenten Chris Hornor på sejrsskamlen kan TV 2 se tilbage på en Vuelta, der formåede at løfte fladen.

På 6’eren var der VM-landskamp mod Armenien med blot 469.000 seere trods en dansk sejr. Landskampene på små kanaler var i øvrigt mere, end en læserbrevsskribent i Berlingske kunne holde ud. I et åbent brev til DBU skrev den mangeårige landsholdsfan John Christensen, Ishøj, bl.a. således:

- I har ikke fattet, at vi danskere vil have vores fodboldkampe på danske landsdækkende tv-kanaler. Og ikke andet, for vi abonnerer ikke på andet. I profittens navn solgte I så rettighederne til Kanal 6. Den kanal er slet ikke i vores udbud fra vores kanaludbyder. Nu stoppede vi. Vi er blevet skilt. Vi gider ikke mere. I har ikke fattet det, vi har meldt ud.

- Fremover gælder følgende: Vi kommer aldrig mere i Parken for at se landsholdet. Vi ser det aldrig mere, selv om det er muligt, for hvem gider se en film, hvor 50 pct. er klippet ud i klumper undervejs. Vi springer det over, når vi læser aviser, for vi kan jo alligevel ikke følge med i føljetonen. I er nu ude af vores tilværelse. Tak for den gode tid, vi havde sammen.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 20-60 år - uge 37 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans 534.000 48 2. DR1 Må vi komme med? 407.000 35 3. TV 2 Rita 394.000 33 4. DR1 Den store bagedyst 384.000 32 5. DR1 21 Søndag 362.000 26 6. DR1 Bonderøven 357.000 35 7. DR1 Læsø kalder 349.000 30 8. TV 2 Rundt på gulvet 341.000 35 9. TV 2 Hvem vil være millionær? 338.000 29 10. DR1 Kontant 334.000 26 11. TV 2 Baby Surprise 331.000 27 12. TV 2 Pengene på bordet 330.000 27 13. TV 2 Morten og Peter - Ikke helt gak! 321.000 25 14. DR 1 Penge 318.000 21 15. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 296.000 27 16. 6'eren VM-Fodbold: Armenien-Danmark 292.000 37 17. DR 1 Ingen styr på ungerne 291.000 23 18. TV 2 Razzia - SKAT rykker ud 289.000 23 19. DR 1 Ved du hvem du er? 286.000 24 20. DR 1 Horisont 283.000 26

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 9. - 15. september 2013 Kanal Alle seere Share i % 20-60 år Share i % TV 2 4 t 40 min 24 4 t 43 min 23 TV 2 Zulu 0 t 29 min 2 0 t 42 min 3 TV 2 Charlie 0 t 45 min 4 0 t 27 min 2 TV 2 FILM 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 TV 2 NEWS 0 t 36 min 3 0 t 34 min 3 TV 2 Fri 0 t 12 min 1 0 t 11 min 1 DR1 3 t 28 min 17 3 t 01 min 15 DR2 0 t 56 min 5 0 t 54 min 4 DR3 0 t 25 min 2 0 t 33 min 3 DR K 0 t 22 min 2 0 t 20 min 2 DR Ramasjang 0 t 22 min 2 0 t 11 min 1 DR Ultra 0 t 16 min 1 0 t 06 min 1 TV3 1 t 06 min 6 1 t 32 min 8 TV3+ 0 t 33 min 3 0 t 48 min 4 TV3 PULS 0 t 18 min 2 0 t 25 min 2 TV3 Sport 1 0 t 24 min 2 0 t 23 min 2 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Kanal 4 0 t 26 min 2 0 t 35 min 3 Kanal 5 0 t 50 min 4 1 t 03 min 5 6'eren 0 t 32 min 3 0 t 38 min 3 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 12 min 1 0 t 18 min 1 TLC 0 t 07 min 1 0 t 08 min 1 MTV 0 t 06 min 1 0 t 06 min 0 VH1 0 t 02 min 0 0 t 03 min 0 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 05 min 0 0 t 04 min 0 Canal9 0 t 11 min 1 0 t 11 min 1 Andre 2 t 12 min 11 2 t 02 min 10 I alt 19 t 51 min 100 20 t 13 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 37 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 548.000 27 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 460.000 29 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 429.000 31 4. DR1 Vores vejr 18.55 404.000 31 5. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 392.000 24 6. DR1 Sporten 22.20 383.000 24 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 365.000 21 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 358.000 24 9. DR1 TV AVISEN 18.30 356.000 30 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 310.000 31 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 301.000 31 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 284.000 30 13. TV 2 Dit efterårsvejr 18.25 257.000 24 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 178.000 60 15. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 151.000 50 16. DR1 TV AVISEN 17.50 143.000 18 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 109.000 38 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 105.000 36 19. DR2 Deadline 22.30 96.000 7 20. TV 2 Regionale nyheder 12.10 74.000 28 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 64.000 11 22. TV 2 NYHEDERNE 06.00-06.30 62.000 56 23. TV 2 Regionale nyheder 17.15 60.000 11 24. TV 2 NYHEDERNE 17.00 44.000 8 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 27.000 4 26. TV 2 NYHEDERNE 04.00-05.30 17.000 23 27. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 15.000 5 28. DR2 DR2 12:00 - DR2 15:00 14.000 4

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 37 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Vild med dans 1.151.000 53 2. DR1 Den store bagedyst 823.000 38 3. DR1 21 Søndag 712.000 31 4. TV 2 Hvem vil være millionær? 708.000 35 4. DR1 Kontant 708.000 33 6. DR1 Må vi komme med? 703.000 35 7. DR1 Bonderøven 700.000 38 8. DR1 Læsø kalder 681.000 34 9. TV 2 Pengene på bordet 674.000 31 10. TV 2 Rita 647.000 32 11. TV 2 Rundt på gulvet 617.000 32 12. DR1 Madmagasinet Bitz & Frisk 614.000 34 13. DR1 Penge 582.000 32 14. DR1 Ved du hvem du er? 569.000 29 15. DR1 Kriminalkommisær Barnaby 566.000 32 16. DR1 Ingen styr på ungerne 563.000 27 17. DR1 Horisont 552.000 30 18. TV 2 Morten og Peter - Ikke helt gak! 510.000 24 19. TV 2 Baby Surprise 505.000 25 20. DR1 Danmarks skønneste hjem 495.000 23

 

 

De 20-60-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 20-60 år - i % Kanal Uge 37 2013 (til 15. september) TV 2 51,6 56,1 TV3-kanalerne 24,5 21,9 SBS Discovery Media 21,4 19,1 Viacom 1,1 1,1 Canal9 1,5 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 620.000 43 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 37 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 14,0 38 TV/MIDT-VEST 12,8 41 TV 2/FYN 12,7 32 TV SYD 11,5 35 TV2/NORD 9,7 34 TV 2 | ØSTJYLLAND 8,0 28 TV 2/ Lorry 7,2 22

 

 

Billede {0} af {1}