
Ugens mest sete tv var slutningen på Tour de France-etapen på Mont Ventoux. God modtagelse af ”Grillfeber” og ”Hvem bor hvor?”.
Chris Froome viste evner så store, at doping igen blev diskuteret, da han vandt søndagens etape til Mont Ventoux. (Arkivfoto: Alloverpress / TV 2)
Uge 28 er – ligesom uge 27 – stærkt præget af Tour de France, som gør TV 2 til Danmarks klart mest sete kanal. I uge 28 stod TV 2 for 27 procent af danskernes tv-sening, mens nummer to, DR1, stod for 17 procent.
Ugens mest sete tv-minutter stammer også fra Tour de France – nemlig afslutningen på søndagens store og begivenhedsrige etape til Mont Ventoux. Her var seertallet på TV 2 mellem 750.000 og 800.000 i etapens sidste 20 minutter, og så mange seere havde ingen anden kanal på noget andet tidspunkt i den sommerlune uge 28.
Det gennemsnitlige seertal til etapen var 546.000, og det er dermed den mest sete etape af Tour de France siden 2011. Også ”Tour de France: Studiet”, der blev sendt i næsten en time derefter og handlede om Mont Ventoux-etapen, havde mange seere, nemlig 455.000 - årets hidtil mest sete Tour-studie på TV 2 og det mest sete Tour-studie blandt de 21-50-årige siden 2011.
Blandt alle danskere blev dette seertal til et Tour-studie kun overgået to gange i 2012, og ellers skal man tilbage til 2011 for at finde mere sete studieprogrammer blandt alle danskere.
Begejstringen for søndagens Mont Ventoux-etape hos Dennis Ritter, Jørgen Leth og Rolf Sørensen blev forudsagt allerede fredag inden etapen af Politikens Rasmus Bech. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
Allerede flere dage før etapen vidste Politikens tv-anmelder og tidligere sportsredaktør, Rasmus Bech, at søndagens etape ville blive noget særligt. I sin tv-anmeldelse fredag 12. juli skrev han bl.a. således om etapen, der altså først skulle køres to dage senere:
”Det betyder også, at det er dagen, hvor mytemesteren, stjernedyrkeren og cykeldigteren Jørgen Leth mentalt letter fra jorden og flyver ind i den syvende himmel, hvor han fra forskellige passerende lammeskyer håndplukker de ord, der bedst beskriver hans følelser, løbets indre logik, bjergets brutalitet, svingenes sandhed og asfaltens syngende budskab om storhed og fald, om kærlighed og majestætisk lidelse. For, mine damer og herrer, denne kommende søndag kan det ikke blive større.
Og måske når Leth, Rolf Sørensen og Dennis Ritter - løbets almægtige og tungesprælske verbalister - frem til den næsten utænkelige religiøse erkendelse, at ord ikke rækker til at beskrive det, der vil udspille sig dramatisk og grusomt for vore øjne.”
"Grillfeber"-værten Bubber sammen med de to dommere, kok og madskribent Louisa Lorang og Stig Pedersen, der er kaptajn for Det Danske Grilllandshold og verdensmester i grill. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)
Stor forskel på tv-hitlister
Ugens tv-hitlister blandt alle danskere og blandt de 21-50-årige viser igen stor forskel.
Topscoreren på hitlisten blandt alle seere, DR1’s ”Guld på godset” ligger blot i midten af top 20 blandt de 21-50-årige. TV 2s nye programserie ”Grillfeber” er på femtepladsen blandt de 21-50-årige, men slet ikke på top 20 blandt alle danskere.
En anden ny TV 2-programserie, ”Hvem bor hvor?”, er til stede på begeg tv-hitlister, og søndagens film på TV 2, "Den grønne mil", var ligeledes særdeles meget set i begge målgrupper.
Ros til ”Grillfeber”
”Grillfeber”, der har Bubber som vært, blev anmeldt i Ekstra Bladet, hvor avisens tv-kommentator Johanne Hauch Jensen ikke havde store forventning til endnu et madprogram. Hun skrev videre:
”Til min store overraskelse blev jeg fanget af programmet. Jeg sad endda og fnes og følte mig særdeles godt underholdt uden helt at vide hvorfor. For jeg hader jo madprogrammer! Og Bubber er jo heller ikke mit yndlingsmenneske. (…)
Når det kommer til madprogrammer, er det en hårfin balance, om folk er irriterende, bedrevidende og snobbede - eller om de ikke ved noget. ”Grillfeber” lander overraskende godt til den positive side. Godt nok er det grillentusiaster, vi har at gøre med, men de er nok bare grillentusiaster som resten af Danmark, der primært kun griller pølser og bøffer. Når de så bliver stillet over for en fisk, er det straks sværere. Og så er det faktisk ret underholdende at se holdene diskutere sig frem til en løsning, selv om de i virkeligheden intet ved.”
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 21-50 år - uge 28 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Tour de France: 15. etape, Mont Ventoux 261.000 67 2. TV 2 Den grønne mil 255.000 37 3. TV 2 Tour de France: Studiet: Et gult lyn ... 202.000 46 4. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 182.000 26 5. TV 2 Grillfeber 168.000 29 6. DR1 AftenTour 2013: 13. etape 163.000 29 7. TV 2 Hvem bor hvor? 158.000 32 8. DR1 Guld på godset 156.000 28 9. TV 2 Så det synger 151.000 26 10. DR1 Afrika - Sydafrika 148.000 25 11. TV 2 Besat af skrammel 142.000 24 12. DR1 Konditoriet 140.000 25 12. DR1 AftenTour 2013: 10. etape 140.000 22 12. DR1 AftenTour 2013: 15. etape 140.000 18 15. DR1 AftenTour 2013: 11. etape 138.000 21 15. DR1 Forsvundne danskere 138.000 21 15. TV 2 Station 2 Patrulje: Færdselsstrømer 138.000 20 18. TV 2 Tour de France: Studiet: Kittel tog sejr .. 136.000 55 18. TV 2 Station 2 Special: Rekrutter på prøve 136.000 23 20. TV 2 Tour de France: Studiet: Ny triumf af ... 135.000 44