Tv-seningen uge 28: Touren styrer

18. juli 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Ugens mest sete tv var slutningen på Tour de France-etapen på Mont Ventoux. God modtagelse af ”Grillfeber” og ”Hvem bor hvor?”.

Chris Froome viste evner så store, at doping igen blev diskuteret, da han vandt søndagens etape til Mont Ventoux. (Arkivfoto: Alloverpress / TV 2)

Uge 28 er – ligesom uge 27 – stærkt præget af Tour de France, som gør TV 2 til Danmarks klart mest sete kanal. I uge 28 stod TV 2 for 27 procent af danskernes tv-sening, mens nummer to, DR1, stod for 17 procent.

Ugens mest sete tv-minutter stammer også fra Tour de France – nemlig afslutningen på søndagens store og begivenhedsrige etape til Mont Ventoux. Her var seertallet på TV 2 mellem 750.000 og 800.000 i etapens sidste 20 minutter, og så mange seere havde ingen anden kanal på noget andet tidspunkt i den sommerlune uge 28.

Det gennemsnitlige seertal til etapen var 546.000, og det er dermed den mest sete etape af Tour de France siden 2011. Også ”Tour de France: Studiet”, der blev sendt i næsten en time derefter og handlede om Mont Ventoux-etapen, havde mange seere, nemlig 455.000 - årets hidtil mest sete Tour-studie på TV 2 og det mest sete Tour-studie blandt de 21-50-årige siden 2011.

Blandt alle danskere blev dette seertal til et Tour-studie kun overgået to gange i 2012, og ellers skal man tilbage til 2011 for at finde mere sete studieprogrammer blandt alle danskere.

Begejstringen for søndagens Mont Ventoux-etape hos Dennis Ritter, Jørgen Leth og Rolf Sørensen blev forudsagt allerede fredag inden etapen af Politikens Rasmus Bech. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Allerede flere dage før etapen vidste Politikens tv-anmelder og tidligere sportsredaktør, Rasmus Bech, at søndagens etape ville blive noget særligt. I sin tv-anmeldelse fredag 12. juli skrev han bl.a. således om etapen, der altså først skulle køres to dage senere:

”Det betyder også, at det er dagen, hvor mytemesteren, stjernedyrkeren og cykeldigteren Jørgen Leth mentalt letter fra jorden og flyver ind i den syvende himmel, hvor han fra forskellige passerende lammeskyer håndplukker de ord, der bedst beskriver hans følelser, løbets indre logik, bjergets brutalitet, svingenes sandhed og asfaltens syngende budskab om storhed og fald, om kærlighed og majestætisk lidelse. For, mine damer og herrer, denne kommende søndag kan det ikke blive større.

Og måske når Leth, Rolf Sørensen og Dennis Ritter - løbets almægtige og tungesprælske verbalister - frem til den næsten utænkelige religiøse erkendelse, at ord ikke rækker til at beskrive det, der vil udspille sig dramatisk og grusomt for vore øjne.”

"Grillfeber"-værten Bubber sammen med de to dommere, kok og madskribent Louisa Lorang og Stig Pedersen, der er kaptajn for Det Danske Grilllandshold og verdensmester i grill. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Stor forskel på tv-hitlister
Ugens tv-hitlister blandt alle danskere og blandt de 21-50-årige viser igen stor forskel.

Topscoreren på hitlisten blandt alle seere, DR1’s ”Guld på godset” ligger blot i midten af top 20 blandt de 21-50-årige. TV 2s nye programserie ”Grillfeber” er på femtepladsen blandt de 21-50-årige, men slet ikke på top 20 blandt alle danskere.

En anden ny TV 2-programserie, ”Hvem bor hvor?”, er til stede på begeg tv-hitlister, og søndagens film på TV 2, "Den grønne mil", var ligeledes særdeles meget set i begge målgrupper.

Ros til ”Grillfeber”
”Grillfeber”, der har Bubber som vært, blev anmeldt i Ekstra Bladet, hvor avisens tv-kommentator Johanne Hauch Jensen ikke havde store forventning til endnu et madprogram. Hun skrev videre:

”Til min store overraskelse blev jeg fanget af programmet. Jeg sad endda og fnes og følte mig særdeles godt underholdt uden helt at vide hvorfor. For jeg hader jo madprogrammer! Og Bubber er jo heller ikke mit yndlingsmenneske. (…)

Når det kommer til madprogrammer, er det en hårfin balance, om folk er irriterende, bedrevidende og snobbede - eller om de ikke ved noget. ”Grillfeber” lander overraskende godt til den positive side. Godt nok er det grillentusiaster, vi har at gøre med, men de er nok bare grillentusiaster som resten af Danmark, der primært kun griller pølser og bøffer. Når de så bliver stillet over for en fisk, er det straks sværere. Og så er det faktisk ret underholdende at se holdene diskutere sig frem til en løsning, selv om de i virkeligheden intet ved.”

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 28 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Tour de France: 15. etape, Mont Ventoux 261.000 67 2. TV 2 Den grønne mil 255.000 37 3. TV 2 Tour de France: Studiet: Et gult lyn ... 202.000 46 4. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 182.000 26 5. TV 2 Grillfeber 168.000 29 6. DR1 AftenTour 2013: 13. etape 163.000 29 7. TV 2 Hvem bor hvor? 158.000 32 8. DR1 Guld på godset 156.000 28 9. TV 2 Så det synger 151.000 26 10. DR1 Afrika - Sydafrika 148.000 25 11. TV 2 Besat af skrammel 142.000 24 12. DR1 Konditoriet 140.000 25 12. DR1 AftenTour 2013: 10. etape 140.000 22 12. DR1 AftenTour 2013: 15. etape 140.000 18 15. DR1 AftenTour 2013: 11. etape 138.000 21 15. DR1 Forsvundne danskere 138.000 21 15. TV 2 Station 2 Patrulje: Færdselsstrømer 138.000 20 18. TV 2 Tour de France: Studiet: Kittel tog sejr .. 136.000 55 18. TV 2 Station 2 Special: Rekrutter på prøve 136.000 23 20. TV 2 Tour de France: Studiet: Ny triumf af ... 135.000 44

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 8. - 14. juli 2013 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 29 min 27 4 t 25 min 28 TV 2 Zulu 0 t 25 min 2 0 t 44 min 5 TV 2 Charlie 0 t 40 min 4 0 t 20 min 2 TV 2 FILM 0 t 04 min 0 0 t 06 min 1 TV 2 NEWS 0 t 35 min 3 0 t 34 min 4 TV 2 Fri 0 t 14 min 1 0 t 12 min 0 DR1 2 t 54 min 17 1 t 46 min 11 DR2 0 t 46 min 5 0 t 38 min 4 DR3 0 t 16 min 2 0 t 25 min 3 DR K 0 t 17 min 2 0 t 13 min 1 DR Ramasjang 0 t 18 min 2 0 t 11 min 1 DR Ultra 0 t 11 min 1 0 t 04 min 0 TV3 0 t 46 min 4 1 t 05 min 7 TV3+ 0 t 17 min 2 0 t 28 min 3 TV3 PULS 0 t 21 min 2 0 t 27 min 3 TV3 Sport 1 0 t 12 min 1 0 t 10 min 1 TV3 Sport 2 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 Kanal 4 0 t 16 min 2 0 t 24 min 2 Kanal 5 0 t 41 min 4 0 t 54 min 6 6'eren 0 t 13 min 1 0 t 16 min 2 7'eren 0 t 01 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 09 min 1 0 t 15 min 2 TLC 0 t 09 min 1 0 t 09 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 05 min 1 VH1 0 t 03 min 0 0 t 06 min 1 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 05 min 1 Eurosport 0 t 05 min 0 0 t 02 min 0 Canal9 0 t 07 min 1 0 t 07 min 1 Andre 1 t 57 min 12 1 t 42 min 11 I alt 16 t 41 min 100 15 t 59 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 28 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 509.000 32 2. DR1 Sporten 22.00 449.000 27 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 423.000 39 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 417.000 43 5. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 412.000 26 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 400.000 25 7. TV 2 Regionale nyheder 22.20 350.000 23 8. DR1 Vores vejr 18.55 341.000 37 9. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 340.000 46 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 316.000 44 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 308.000 43 12. DR1 TV AVISEN 18.30 295.000 34 13. TV 2 Dit sommervejr 18.20 267.000 35 14. TV 2 NYHEDERNE 16.00 184.000 44 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 139.000 61 16. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 114.000 48 17. TV 2 Regionale nyheder 17.15 111.000 23 18. TV 2 NYHEDERNE 14.00 108.000 36 19. TV 2 NYHEDERNE 12.00 103.000 31 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 96.000 21 21. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 85.000 30 22. DR1 TV AVISEN 17.50 81.000 13 23. TV 2 NYHEDERNE 17.00 80.000 18 24. DR2 Deadline 22.30 79.000 6 25. DR2 DR2 18:00 / 20:30 22.000 3 26. DR2 DR2 08:00 - DR2 10:00 15.000 6 27. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 11.000 3

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 28 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Guld på godset 617.000 41 2. TV 2 Tour de France: 15. etape, Mont Ventoux 546.000 61 3. DR1 Puk og Herman går i land - Christiansø 515.000 40 4. TV 2 Den grønne mil 514.000 31 5. DR1 AftenTour 2013: 15. etape 513.000 27 6. DR1 Afrika - Sydafrika 505.000 31 7. DR1 Forsvundne danskere 485.000 30 8. DR1 AftenTour 2013: 13. etape 474.000 31 9. TV 2 Tour de France: Studiet: Et gult lyn ... 455.000 44 10. DR1 Konditoriet 451.000 32 11. TV 2 Så det synger 443.000 28 12. DR1 Søren Ryge direkte 435.000 30 13. TV 2 Hvem bor hvor? 433.000 33 14. DR1 AftenTour 2013: 10. etape 406.000 26 15. DR1 Mord i Skærgården: Stille nu 403.000 21 16. DR1 AftenTour 2013: 11. etape 397.000 24 17. DR1 Sommer Horisont: Banaz - en kærlig.. 387.000 26 18. DR1 Danske slotte 382.000 29 19. DR1 AftenTour 2013: 12. etape 370.000 24 20. DR1 Giv mig livet tilbage 365.000 24

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 28 2013 (til 14. juli) TV 2 58,2 52,8 TV3-kanalerne 20,2 23,8 SBS Discovery Media 18,7 20,3 Viacom 1,8 1,3 Canal9 1,1 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 618.000 41

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 28 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 16,0 53 TV/MIDT-VEST 11,4 55 TV 2/FYN 10,3 41 TV SYD 9,6 39 TV2/NORD 9,5 48 TV 2 | ØSTJYLLAND 8,0 40 TV 2/ Lorry 6,5 29

 

 

Billede {0} af {1}