
TV 2 mærker stigende interesse for AFP – Advertiser Funded Programming. Både TV 2 og kunderne er glade for de nye muligheder.
Kommerciel marketingchef på TV 2, Jacob Fischer-Nielsen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)
TV 2 har for nylig øget fokus på AFP, Advertiser Funded Programming, og har etableret en række samarbejder med annoncører om programmer til bl.a. TV 2, TV 2 Fri og TV 2 Charlie. Det skaber nye muligheder – både for TV 2 og for kunderne.
- AFP anno 2013 handler ikke om annoncører, der køber sig ind i et tv-format - det handler om at finde frem til naturlige værdifællesskaber. Vi prioriterer det gode indhold højest, og der, hvor vi har værdifællesskaber med annoncører, har vi også en fælles interesse i programformatet og kan herfra sammen skabe naturlige links til andre medieplatforme og skabe nye muligheder for at udnytte programindholdet, siger Anne-Sofie Ene Wichmann, der er AFP-ansvarlig på TV 2, og fortsætter:
- For TV 2 skaber et AFP-samarbejde mulighed for nye programmer, nye programtyper eller nyt indhold. For annoncøren giver samarbejdet mulighed for at sætte fokus på et særligt emne og at læne sig op af programmet og programindholdet i egne kanaler.
Nye muligheder med TV 2 Fri
Med lanceringen af TV 2 Fri har TV 2 fået nye muligheder for at prøve forskellige AFP-formater af, og det har medført en stigende interesse fra kundernes side for at indgå AFP-aftaler med TV 2.
- Vi mærker helt klart, at vores kunder ser potentialet i AFP. Det er et forretningsområde, der er steget markant i 2013, og som vil vokse yderligere i de kommende år. Vi er klar til at invitere endnu flere kunder ind til en snak om mulighederne. AFP skaber nye muligheder i forbindelse med kundernes kampagner, og det, at annoncørerne kan læne sig op af vores programunivers og brand i deres egne kanaler, kan løfte en kampagne betydeligt, siger Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2.
Nye programmer på både TV 2, TV 2 Fri og TV 2 Charlie
På TV 2 har arbejdet med AFP foreløbig ført til to programmer i år på TV 2 Fri – madprogrammet ”Moderne Mamma”, der er produceret med støtte fra den italienske osteproducent Galbani, og den daglige live-udsendelse ”Frihuset” på TV 2 Fri, der er produceret med støtte fra Falck.
- Det er grundlæggende for Falck at dele vores viden - det har vi gjort i 106 år. Vores medarbejdere formidler blandt andet denne viden i mødet med kunderne i de mange daglige situationer, hvor der er brug for Falck. Samarbejdet med ”Frihuset” giver os mulighed for, at endnu flere danskere får adgang til denne viden, som Falck-folk formidler i form af tips og gode råd, siger Helene Egholm, chef for Group Branding & Marketing.
Hen over sommeren og til efteråret følger flere AFP-programmer på TV 2, TV 2 Fri og TV 2 Charlie.