Tv-seningen uge 20: Grand Prix på DR - og siden på TV 2 NEWS

22. maj 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

Grand Prix vinder ugen, god kommerciel seerandel til TV 2-familien og afslutning på reality med faldende seertilslutning.

Fra TV 2 NEWS' helikopter-dækning af Emmelie de Forrests bustur til Tivoli. Fra bussen vinker en af komponisterne bag Grand Prix-vindersangen, Thomas Steensgaard, til NEWS-seerne, mens han telefon-interviewes til NEWS om køreturen til Tivoli. (Videoprint: TV 2)

Afslutningen på uge 20 blev naturligvis domineret af det europæiske Melodi Grand Prix, som blev vundet af Danmark og Emmelie de Forrest. Transmissionen på DR1 blev set af 1.704.000 danskere i gennemsnit.

Dermed var årets europæiske sangkonkurrence den mest sete siden 2006 - ikke den mest sete i 11 år, som DR fejlagtigt skrev i en pressemeddelelse.

Med ugens semifinaler og lørdagens finale blev det DR1's bedste uge i lang tid, mens så snart lørdag blev til søndag morgen, var det TV 2 NEWS, som overtog nyhedsdækningen af Grand Prix-sejren, mens DR1 først for alvor live-dækkede igen klokken 17.30.

På det tidspunkt havde TV 2 NEWS dækket løbende og med gæster i studiet i over ti timer, og søndag blev også ugens klart bedste dag for TV 2 NEWS. Kanalen fulgte bl.a. om eftermiddagen - med helikopter - Emmelie de Forrests bustur til Tivoli, hvor hun blev hyldet fra klokken 17.30.

Under den sidste del af busturen havde TV 2 NEWS både live-billeder fra helikopteren og telefon-interview med en af komponisterne bag vindersangen "Only Teardrops", Thomas Steensgaard (til daglig producer på NEWS), mens han vinkede til helikopterens kamera.

- Det kan godt være, Melodi Grand Prix oprindeligt var DR's begivenhed, og at der var en masse, vi på TV 2 ikke kunne og måtte. Men sikke da en indsats på NEWS og en kæmpe fornøjelse at se anstrengelserne af hele dagens arbejde. I gjorde en forskel og rykkede, som vi kan og skal på NEWS. Tak til alle, der fightede i dag", skrev to NEWS' chefer søndag ved 18-tiden til redaktionens medarbejdere.

Bubber sammen med Kim, tidligere medlem af Natha. (Foto: Thomas Ravn / TV 2)

Bubber bag afsløring af yogacenter
I uge 20 gik Bubber i det første af to programmet tæt på Natha Yoga i København i programserien "Danmark ifølge Bubber". Her viste det sig, at Natha Yoga også er udsat for alvorlige anklager om, at nærmere er en slags sex-sekt - en anklage, som Natha Yoga afviser.

I de to programmer ser Bubber også nærmere på økonomien, idet Natha Yoga - som anklages for at omfatte en sex-sekt - får en betydelig kommunal støtte som en folkeoplysende forening. Afsløringerne i "Danmark ifølge Bubber" blev fulgt op i bl.a. dagbladet BT.

Reality i seerfald
Uge 20 var også ugen, hvor der var sæsonafslutning på forårets to største reality-satsninger, "Paradise Hotel" på TV3 og "Big Brother" på Kanal 5.

I begge tilfælde fik programmerne betydelig seernedgang, skriver mediawatch.dk. "Big Brother" havde i gennemsnit 93.000 seere mod 130.000 seere i foråret 2012. Det var ligeledes mange færre seere end for "Big Brother" i 2001, som bød på to sæsoner, og i 2003.

TV3s "Paradise Hotel" havde flere seere end "Big Brother", men TV3-programmet fik også seernedgang og havde i gennemsnit 187.000 seere. "Ikke specielt prangende - den sjettebedste sæson nogensinde", lød vurderingen på mediawatch.dk.

Michèle Bellaiche og Hans Pilgaard hos Claus Elming i sæsonens sidste udgave af gameshowet "Pengene på bordet". (Foto: Magnus Glans / TV 2)

"Pengene på bordet" løfter TV 2
Også underholdningsshowet "Pengene på bordet" sluttede sæsonen i uge 20, og her viser seertallene, at "Pengene på bordet" har løftet TV 2s programflade søndag klokken 20.00.

I gennemsnit havde "Pengene på bordet" 607.000 seere, og samtidig ligger programserien fint blandt de voksne seere i alderen 21-50 år.

Desuden blev "Pengene på bordet" meget populært på nettet og mobiltelefonen, hvor op til 21.000 danskere sad og spillede med via app'en eller spil.tv2.dk, mens programmet blev sendt på TV 2.

Ishockey og dating
Uge 20 bød også på VM-ishockey - nu på TV3 Sport 1 - og det blev en seermæssig skuffelse trods relativt gode danske resultater. Ifølge Berlingske havde kampene i år 55.000 seere i gennemsnit på TV3 Sport 1, mens VM-kampene i 2012 (dengang på TV 2 SPORT) i snit havde 102.000 seere.

Også for Kanal 5 var der skuffende seertal til det højt profilerede "Det store datingshow" med Christiane Schaumburg-Müller O'Connor som vært. De to første udsendelser havde i gennemsnit beskedne 103.000 seere i snit, mens de to efterfølgende programmer faldt til kun 60.000 seere i snit.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 20 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Europæisk Melodi Grand Prix - finale 741.000 80 2. DR1 Interview med MGP-vinder 671.000 89 3. DR1 Europæisk Melodi Grand Prix - semifinale 354.000 40 4. DR1 So F***ing Special 258.000 29 5. TV 2 Killers 254.000 30 6. TV 2 Felix jagter vejen til succes 252.000 29 7. DR1 9.z mod Kina 250.000 30 8. DR1 Rejseholdet 229.000 32 9. DR1 Penge 226.000 26 10. DR1 Europæisk Melodi Grand Prix - semifinale 195.000 24 11. TV 2 Dagens mand 191.000 20 12. TV 2 Station 2 Konfrontation: Bagbundet og .. 187.000 21 13. TV 2 Pengene på bordet 185.000 26 14. DR1 Hammerslag Sommermix: Sommerhuse 184.000 29 15. TV 2 Danmark ifølge Bubber 181.000 23 16. TV 2 Klipfiskerne 180.000 37 17. TV 2 Cecilie & madklubben 174.000 26 18. TV 2 Because I Said So 169.000 26 19. TV 2 Station 2 Politirapporten 165.000 18 20. TV 2 Liebhaverne 164.000 22

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 13. - 19. maj 2013 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 02 min 21 3 t 50 min 20 TV 2 Zulu 0 t 27 min 2 0 t 43 min 4 TV 2 Charlie 0 t 51 min 4 0 t 26 min 2 TV 2 FILM 0 t 04 min 0 0 t 05 min 0 TV 2 NEWS 0 t 46 min 4 0 t 46 min 4 TV 2 Fri 0 t 14 min 1 0 t 13 min 1 DR1 4 t 56 min 26 4 t 08 min 22 DR2 0 t 46 min 4 0 t 38 min 3 DR3 0 t 16 min 1 0 t 20 min 2 DR K 0 t 14 min 1 0 t 13 min 1 DR Ramasjang 0 t 16 min 1 0 t 13 min 1 DR Ultra 0 t 12 min 1 0 t 04 min 0 TV3 0 t 57 min 5 1 t 23 min 7 TV3+ 0 t 22 min 2 0 t 35 min 3 TV3 PULS 0 t 13 min 1 0 t 16 min 1 TV3 Sport 1 0 t 22 min 2 0 t 20 min 2 TV3 Sport 2 0 t 01 min 0 0 t 02 min 0 Kanal 4 0 t 21 min 2 0 t 27 min 2 Kanal 5 0 t 40 min 3 0 t 55 min 5 6'eren 0 t 15 min 1 0 t 18 min 2 7'eren 0 t 02 min 0 0 t 02 min 0 Discovery 0 t 09 min 1 0 t 14 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 12 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 03 min 0 VH1 0 t 04 min 0 0 t 07 min 1 Regional-tv 0 t 09 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 03 min 0 0 t 04 min 0 Canal9 0 t 15 min 1 0 t 16 min 1 Andre 2 t 05 min 11 1 t 49 min 10 I alt 19 t 19 min 100 18 t 46 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 20 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 622.000 32 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 480.000 39 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 479.000 35 4. DR1 Vores vejr 18.55 434.000 35 5. TV 2 NYHEDERNE 22.00 398.000 20 6. DR1 Sporten 22.20 397.000 21 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 395.000 20 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 370.000 20 9. DR1 TV AVISEN 18.30 361.000 36 10. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 279.000 31 11. TV 2 Regionale nyheder 18.10 277.000 32 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 251.000 30 13. TV 2 NYHEDERNE 18.20 234.000 26 14. TV 2 VEJRET (gns. uds. efter kl. 18) 200.000 17 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 173.000 63 16. DR1 TV AVISEN 17.50 170.000 25 17. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 147.000 53 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 111.000 38 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 106.000 40 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 94.000 13 21. DR2 Deadline 22.30 89.000 6 22. TV 2 NYHEDERNE 17.00 87.000 13 23. TV 2 Regionale nyheder 17.15 84.000 14 24. TV 2 Regionale nyheder 12.10 72.000 29 25. DR2 DR2 19:00 22.000 2 26. DR2 DR2 17:00 / 18:00 20.000 3 27. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 13.000 4 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 12.000 4

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 20 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Europæisk Melodi Grand Prix - finalen 1,704.000 79 2. DR1 Interview med MGP-vinderen 1.520.000 89 3. DR1 Europæisk Melodi Grand Prix - semifinale 929.000 45 4. DR1 Rejseholdet 723.000 39 5. DR1 So F***ing Special 685.000 32 6. DR1 Hammerslag Sommermix: Sommerhuse 676.000 40 7. DR1 9.z mod Kina 643.000 30 8. DR1 Europæisk Melodi Grand Prix - semifinale 591.000 31 9. DR1 Penge 587.000 28 10. TV 2 Hvem vil være millionær? 566.000 38 11. DR1 Horisont 525.000 26 12. DR1 Ved du, hvem du er? 521.000 25 13. DR1 Bonderøven 507.000 29 13. DR1 70'erne tur/retur: 1970 507.000 23 15. TV 2 Killers 497.000 25 16. TV 2 Pengene på bordet 496.000 27 17. TV 2 Felix jagter vejen til succes 495.000 23 18. TV 2 Anna Pihl 491.000 23 19. TV 2 Liebhaverne 485.000 24 20. TV 2 Station 2 Konfrontation: Bagbundet og .. 477.000 22

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 20 2013 (til 19. maj) TV 2 53,8 51,5 TV3-kanalerne 23,0 24,7 SBS Discovery Media 19,3 20,6 Viacom 1,6 1,3 Canal9 2,4 1,9

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 752.000 46 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 20 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 18,3 49 TV SYD 11,9 40 TV/MIDT-VEST 11,8 46 TV2/NORD 10,7 39 TV 2/FYN 10,7 37 TV 2/ Lorry 7,9 27 TV 2 | ØSTJYLLAND 7,7 37

 

 

Billede {0} af {1}