Tv-seningen uge 14: Seerrekord til "Pengene på bordet"

10. april 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2s nye søndagsprogram blev ugens mest sete blandt de 21-50-årige - masser af debat, men kun få seere til "Blachman".

Vært Claus Elming sammen med ekskæresteparret Rikke og Kalle i "Pengene på bordet". (Foto: Magnus Glans / TV 2)

Uge 14 blev endnu en af de uger, hvor der er kolossal forskel på tv-hitlisterne blandt alle danskere og blandt de 21-50-årige. På sidstnævnte hitliste har TV 2-programmer 12 placeringer - herunder første- og andenpladser til weekendunderholdningen "Pengene på bordet" og "Klipfiskerne".

På ugens top 20 blandt alle danskere var der derimod kun sels placeringer til TV 2-programmer.

"Pengene på bordet" var altså ugens mest sete program blandt 21-50-årige og satte seerrekord i denne målgruppe med 314.000 seere.

Sæsonrekorder
To andre TV 2-programmer kom på 21-50-hitlisten for første gang, nemlig datingprogrammet "Hele pakken" og reportageserien "Forsvar".

Begge programmer fik bedre seertal end tidligere, uden at det dog var prangende. "Hele pakken" fik seriens højeste seertal blandt alle danskere med 416.000 seere, mens "Forsvar" satte seerrekord i begge målgrupper. Blandt alle danskere var seertallet 475.000.

Hugo Steinmetz er en af de forsvarsadvokater, seerne følger i reportageserien "Forsvar". (Foto: Anders Löfstedt / TV 2)

Stjerne i "Forsvar"
I dagbladet Politiken anmeldte Sophie Engberg Sonne "Forsvar", og hun udpegede forsvarsadvokat Hugo Steinmetz til "programmets stjerne":

"Den menneskelige forsvarer, der leverer både de sproglige guldkorn til programmet ('Bagsiden af medaljen', kalder han det, når han efter endt retssag kan tage hjem og nyde en flaske hvidvin, mens hans klient må ruske tremmer. 'Forsiden' havde måske været mere præcist), men også dens følelsesmæssigt stærkeste scener.

Kun i hans sag - med en fyr, for hvem forbrydelse ser ud til at være blevet en vane alt for tidligt - føler man sig som seer involveret i processen, for selv om det afgørende udspiller sig bag lukkede døre, er samtalerne før og efter rørende. Det kunne være blevet smagløst, men det er det lige akkurat ikke."

Omtale var omvendt proportional med seerinteressen
Ugens mest omtalte program var DR2's  "Blachman", hvor Thomas Blachman og en mandlig gæst betragter og kommenterer nøgne kvinder.

Programmet fik hårde ord i anmeldelser og debatindlæg: "Sexistisk og usympatisk" og "hjernedøde selvfølgeligheder", skrev Politiken om programmets indhold. "Rent bullshit" og "åndelig krise for DR", lød det fra Berlingske, mens en BT-kommentator kaldte programmet "et pinligt DR-stunt".

Ekstra Bladet skrev "sludrechatol i tomgang", mens bloggeren Anne Sophia Hermansen fandt behov for at diskutere, om man på DR overhovedet "kan skelne lort fra lagkage". Jyllands-Posten omtalte programmet som "en træt - livstræt - provokation fra begyndelsen". I Politiken kaldte Bo Tao Michaëlis Blachman for "Skt. Thomas, skytshelgen for varm luft og vindfrikadeller".

Thomas Blachman havde som ventet ikke noget til overs for kritikken - for som han skrev i en sms til BT og Ekstra Bladet: "Husk, jeg giver jer kun det, I aldrig har set før. Så spis nu bare af min hånd. Jeg er det fag, der ikke findes på medievidenskab (endnu)".

131.000 så premieren på "Blachman", og det var dermed et af de mindst sete programmer i super primetime på landsdækkende kanaler i uge 14. Ugen efter faldt seertallet på "Blachmann" til 118.000.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 14 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Pengene på bordet 314.000 31 2. TV 2 Klipfiskerne 313.000 44 3. DR1 Rejseholdet 299.000 30 4. DR1 Spise med Price 252.000 33 5. TV 2 Station 2: Verden rundt bag tremmer 234.000 23 6. TV 2 X-Men Origins: Wolverine 228.000 25 7. TV 2 Stjernerne på slottet 217.000 25 7. DR1 Rod i familien 217.000 23 9. TV 2 Live fra Bremen 215.000 29 10. DR1 For godt til at være sandt 213.000 21 11. TV 2 Hvem vil være millionær? 211.000 29 12. TV 2 The Longest Yard - blod, sved og tårer 210.000 28 13. TV 2 Forsvar 207.000 23 14. DR1 Cirkusrevyen 2012 204.000 28 14. DR1 Bag om 'Menneskenes planet' 204.000 24 16. TV 2 De bortførte børn 201.000 25 17. TV3 Familien fra Bryggen 198.000 24 18. TV 2 Station 2 Politirapporten 197.000 20 19. DR1 21 Søndag 197.000 19 20. TV 2 Hele pakken 196.000 19

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 1. - 7. april 2013 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 38 min 21 4 t 30 min 22 TV 2 Zulu 0 t 32 min 2 0 t 52 min 4 TV 2 Charlie 1 t 04 min 5 0 t 27 min 2 TV 2 FILM 0 t 06 min 0 0 t 06 min 0 TV 2 NEWS 0 t 51 min 4 0 t 38 min 3 DR1 4 t 19 min 19 2 t 58 min 14 DR2 0 t 58 min 4 0 t 44 min 4 DR3 0 t 20 min 1 0 t 26 min 2 DR K 0 t 20 min 2 0 t 17 min 1 DR Ramasjang 0 t 19 min 1 0 t 14 min 1 DR Ultra 0 t 18 min 1 0 t 06 min 0 TV3 1 t 19 min 6 1 t 49 min 9 TV3+ 0 t 50 min 4 1 t 15 min 6 TV3 PULS 0 t 16 min 1 0 t 18 min 1 TV3 Sport 1 0 t 29 min 2 0 t 19 min 2 TV3 Sport 2 0 t 01 min 0 0 t 01 min 0 Kanal 4 0 t 27 min 2 0 t 34 min 3 Kanal 5 0 t 46 min 3 0 t 58 min 5 6'eren 0 t 25 min 2 0 t 33 min 3 7'eren 0 t 05 min 0 0 t 04 min 0 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 18 min 1 TLC 0 t 11 min 1 0 t 11 min 1 MTV 0 t 05 min 0 0 t 06 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 05 min 0 Regional-tv 0 t 10 min 1 0 t 05 min 0 Eurosport 0 t 11 min 1 0 t 07 min 1 Canal9 0 t 21 min 2 0 t 26 min 2 Andre 2 t 47 min 12 2 t 14 min 11 I alt 22 t 24 min 100 20 t 38 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 14 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 667.000 29 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 566.000 37 3. TV 2 Regionalprogram 19.30 557.000 33 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 423.000 20 5. DR1 Vores vejr 18.55 416.000 31 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 413.000 21 7. DR1 TV AVISEN 18.30 405.000 32 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 341.000 19 9. DR1 Sporten 22.20 315.000 16 10. TV 2 NYHEDERNE 18.20 314.000 30 11. TV 2 Regionale nyheder 18.05 311.000 33 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.15 310.000 29 13. TV 2 NYHEDERNE 18.00 291.000 30 14. TV 2 VEJRET (gns. uds. efter kl. 18) 266.000 19 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 180.000 60 16. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 160.000 48 17. DR1 TV AVISEN 17.50 144.000 18 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 135.000 36 19. DR2 Deadline 22.30 124.000 8 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 114.000 36 21. TV 2 NYHEDERNE 17.00 / 17.30 102.000 15 22. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 100.000 15 23. TV 2 Regionale nyheder 17.15 95.000 15 24. TV 2 Regionale nyheder 12.10 82.000 27 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 27.000 3 26. DR2 DR2 19:00 25.000 2 27. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 18.000 5 28. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 15.000 4

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 14 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Rejseholdet 992.000 39 2. DR1 21 Søndag 824.000 33 3. TV 2 Klipfiskerne 759.000 37 4. DR1 Cirkusrevyen 2012 731.000 34 5. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 715.000 35 6. TV 2 Pengene på bordet 692.000 27 7. DR1 Rod i familien 690.000 29 8. DR1 I hus til halsen 685.000 32 9. DR1 Frøken Nitouche 673.000 29 10. TV 2 Hvem vil være millionær? 670.000 32 11. DR1 Spise med Price 657.000 32 12. DR1 Bag om 'Menneskenes planet' 642.000 29 13. DR1 Fodboldmagasinet (gns. af to uds.) 623.000 27 14. DR1 For godt til at være sandt 616.000 26 15. TV 2 Stjernerne på slottet 597.000 27 16. TV 2 Station 2 Politirapporten 577.000 24 17. DR1 Downton Abbey III 572.000 29 18. TV 2 Anna Pihl 572.000 25 19. DR1 Auktionshuset 561.000 25 20. DR1 Kontant: Snydt når du sælger bil 551.000 23

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 14 2013 (til 7. april) TV 2 48,3 52,2 TV3-kanalerne 27,4 24,2 SBS TV 16,1 16,6 Discovery / TLC 3,7 3,8 Viacom 1,3 1,3 Canal9 3,2 1,8

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 844.000 45 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 14 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 17,5 40 TV/MIDT-VEST 15,0 45 TV2/NORD 13,7 40 TV 2 | ØSTJYLLAND 12,2 35 TV SYD 12,1 36 TV 2/FYN 11,9 31 TV 2/ Lorry 9,4 26

 

 

Billede {0} af {1}