
TV 2-familien fik fremgang i kommerciel seerandel i 1. kvartal - i almindelig seerandel var DR vinderen.
Christian Eriksen og resten af landsholdet havde mange seere til 1-1 kampen mod Bulgarien. (Arkivfoto)
I påskehelligdagene i 2013 oplevede TV 2 seerfremgang i forhold til påsken 2012. Det ses også på tv-hitlisterne, hvor TV 2-programmer fik mange pladser - bl.a. i form af film og underholdning.
Når man kigger på hele påskeugen, var VM-kvalifikationskampen mod Bulgarien på TV 2 ugen klart mest sete udsendelse med 1,2 mio. seere og med halvanden million seere, da flest fulgte med.
Fire dage tidligere havde Danmark spillet VM-kvalifikation mod Tjekkiet på Kanal 5, og denne kamp blev fulgt af 549.000 danskere.
Blandt ugens øvrige topscorere på TV 2 var lørdagsunderholdningen "Klipfiskerne", som opnår den sjældenhed at optræde på samme tv-hitliste (blandt 21-50-årige) med både førstegangsudsendelsen og med søndagens genudsendelse.
"Klipfiskerne" har været en stor succes lørdag aften. På billedet ses værten i "Klipfiskerne", Sigurd Kongshøj (th.), sammen med holdkaptajnerne Thomas Warberg (tv.) og Huxi Bach. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)
Kommerciel fremgang til TV 2-familien i 1. kvartal
Også når man kigger på hele 1. kvartal og på den kommercielle seerandel, var der fremgang til TV 2-familien i forhold til 1. kvartal 2012.
Når man måler de 21-50-åriges sening på kommercielt finansierede kanaler, stod TV 2-kanalerne i årets 1. kvartal for 52,5 procent af tv-seningen. I 1. kvartal 2012 var seerandelen 51,9 procent.
Blandt de kommercielle kanaler var der en lille samlet tilbagegang til TV3-kanalerne, mens SBS-kanalerne fik en lille samlet fremgang.
SBS' lille fremgang er sket på trods af, at forårets flagskib på Kanal 5, "Big Brother", med gennemsnitligt 93.000 seere har en seernedgang på cirka 30 procent i forhold til 2012. I forhold til "Big Brother"-sæsonen i 2003 er nedgangen over 40 procent, mens nedgangen i forhold til 2001 er på cirka 55 procent.
I almindelige seerandele blandt alle kanaler var DR1 kanalen med den største fremgang i 1. kvartal 2013.
Påskefremgang til TV 2 NEWS
Selv om påsken var relativt nyhedsfattig, fik TV 2 NEWS en væsentligt bedre påskeuge end i 2012 - en seerandel i år på knap fire procent mod knap tre procent i påsken 2012. Hermed fik TV 2 NEWS endnu en uge, hvor kanalen blev styrket, efter at DR har lukket DR Update og har flyttet nyhedsdækningen til DR2.
DR2 stod i påskeugen for 3,9 procent af tv-seningen, mens DR2 og DR Update i påsken 2012 tilsammen stod for 4,7 procent af seningen. Mest set på DR2 i påsken 2013 var en genudsendelse af "Gintberg på kanten" efterfulgt af et afsnit af "So Ein Ding".
I Berlingske kommenterede chefredaktør Lisbeth Knudsen den nye morgen-tv-situation med tre forskellige typer af morgen-tv:
"Et vaskeægte, traditionelt nyhedskoncept på TV 2 NEWS, et vaskeægte traditionelt morgenhyggeprogram på TV 2s hovedkanal og en ny noget ubestemmelig mellemvare på den nyformaterede DR2-kanal, der giver sig ud for at være DRs nye nyhedskanal, men som ligger milevidt fra forståelsen af begrebet nyhedskanal alle andre steder i DR.
Det er i hvert fald ikke her, man efter erfaringerne de første dage stiller over, når der sker noget nyt, for så finder man alt andet end nyheder", skrev Lisbeth Knudsen og sluttede sin mediekommentar:
"TV 2 fortjener en seriøs konkurrence på rigtigt stærkt morgen-tv på DR. Det har de ikke fået."
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.
Top 20 - 21-50 år - uge 13 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 VM-fodbold: Danmark-Bulgarien 531.000 53 2. TV 2 Olsen-banden går amok 279.000 35 3. TV 2 Station 2 276.000 28 4. DR1 Kender du typen? 255.000 26 5. TV 2 Klipfiskerne 252.000 37 6. DR1 Spise med Price 247.000 36 7. TV 2 Olsen-banden på spanden 244.000 31 8. DR1 Agent 007 - The World is not Enough 225.000 32 8. TV 2 Live fra Bremen 225.000 29 10. TV 2 Anna Pihl 215.000 24 11. DR1 Rejseholdet 208.000 30 12. DR1 Sporløs - sådan gik det 207.000 23 13. DR1 Hammerslag 204.000 22 14. TV 2 Parterapi 199.000 23 15. TV 2 Casper & Frank - nu som mennesker 197.000 29 16. TV 2 Gamle mænd i nye biler 195.000 26 17. TV 2 Pengene på bordet 188.000 28 18. DR1 Kampen om vores skole 176.000 21 19. TV 2 Klipfiskerne (G) 168.000 24 20. DR1 Cirkusrevyen 2012 163.000 22