Tv-seningen uge 13: Fremgang til TV 2 i påsken

03. april 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2-familien fik fremgang i kommerciel seerandel i 1. kvartal - i almindelig seerandel var DR vinderen.

Christian Eriksen og resten af landsholdet havde mange seere til 1-1 kampen mod Bulgarien. (Arkivfoto)

I påskehelligdagene i 2013 oplevede TV 2 seerfremgang i forhold til påsken 2012. Det ses også på tv-hitlisterne, hvor TV 2-programmer fik mange pladser - bl.a. i form af film og underholdning.

Når man kigger på hele påskeugen, var VM-kvalifikationskampen mod Bulgarien på TV 2 ugen klart mest sete udsendelse med 1,2 mio. seere og med halvanden million seere, da flest fulgte med.

Fire dage tidligere havde Danmark spillet VM-kvalifikation mod Tjekkiet på Kanal 5, og denne kamp blev fulgt af 549.000 danskere.

Blandt ugens øvrige topscorere på TV 2 var lørdagsunderholdningen "Klipfiskerne", som opnår den sjældenhed at optræde på samme tv-hitliste (blandt 21-50-årige) med både førstegangsudsendelsen og med søndagens genudsendelse. 

"Klipfiskerne" har været en stor succes lørdag aften. På billedet ses værten i "Klipfiskerne", Sigurd Kongshøj (th.), sammen med holdkaptajnerne Thomas Warberg (tv.) og Huxi Bach. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)

Kommerciel fremgang til TV 2-familien i 1. kvartal
Også når man kigger på hele 1. kvartal og på den kommercielle seerandel, var der fremgang til TV 2-familien i forhold til 1. kvartal 2012.

Når man måler de 21-50-åriges sening på kommercielt finansierede kanaler, stod TV 2-kanalerne i årets 1. kvartal for 52,5 procent af tv-seningen. I 1. kvartal 2012 var seerandelen 51,9 procent.

Blandt de kommercielle kanaler var der en lille samlet tilbagegang til TV3-kanalerne, mens SBS-kanalerne fik en lille samlet fremgang.

SBS' lille fremgang er sket på trods af, at forårets flagskib på Kanal 5, "Big Brother", med gennemsnitligt 93.000 seere har en seernedgang på cirka 30 procent i forhold til 2012. I forhold til "Big Brother"-sæsonen i 2003 er nedgangen over 40 procent, mens nedgangen i forhold til 2001 er på cirka 55 procent.

I almindelige seerandele blandt alle kanaler var DR1 kanalen med den største fremgang i 1. kvartal 2013.

Påskefremgang til TV 2 NEWS
Selv om påsken var relativt nyhedsfattig, fik TV 2 NEWS en væsentligt bedre påskeuge end i 2012 - en seerandel i år på knap fire procent mod knap tre procent i påsken 2012. Hermed fik TV 2 NEWS endnu en uge, hvor kanalen blev styrket, efter at DR har lukket DR Update og har flyttet nyhedsdækningen til DR2.

DR2 stod i påskeugen for 3,9 procent af tv-seningen, mens DR2 og DR Update i påsken 2012 tilsammen stod for 4,7 procent af seningen. Mest set på DR2 i påsken 2013 var en genudsendelse af "Gintberg på kanten" efterfulgt af et afsnit af "So Ein Ding".

I Berlingske kommenterede chefredaktør Lisbeth Knudsen den nye morgen-tv-situation med tre forskellige typer af morgen-tv:

"Et vaskeægte, traditionelt nyhedskoncept på TV 2 NEWS, et vaskeægte traditionelt morgenhyggeprogram på TV 2s hovedkanal og en ny noget ubestemmelig mellemvare på den nyformaterede DR2-kanal, der giver sig ud for at være DRs nye nyhedskanal, men som ligger milevidt fra forståelsen af begrebet nyhedskanal alle andre steder i DR.

Det er i hvert fald ikke her, man efter erfaringerne de første dage stiller over, når der sker noget nyt, for så finder man alt andet end nyheder", skrev Lisbeth Knudsen og sluttede sin mediekommentar:

"TV 2 fortjener en seriøs konkurrence på rigtigt stærkt morgen-tv på DR. Det har de ikke fået."

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 13 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 VM-fodbold: Danmark-Bulgarien 531.000 53 2. TV 2 Olsen-banden går amok 279.000 35 3. TV 2 Station 2 276.000 28 4. DR1 Kender du typen? 255.000 26 5. TV 2 Klipfiskerne 252.000 37 6. DR1 Spise med Price 247.000 36 7. TV 2 Olsen-banden på spanden 244.000 31 8. DR1 Agent 007 - The World is not Enough 225.000 32 8. TV 2 Live fra Bremen 225.000 29 10. TV 2 Anna Pihl 215.000 24 11. DR1 Rejseholdet 208.000 30 12. DR1 Sporløs - sådan gik det 207.000 23 13. DR1 Hammerslag 204.000 22 14. TV 2 Parterapi 199.000 23 15. TV 2 Casper & Frank - nu som mennesker 197.000 29 16. TV 2 Gamle mænd i nye biler 195.000 26 17. TV 2 Pengene på bordet 188.000 28 18. DR1 Kampen om vores skole 176.000 21 19. TV 2 Klipfiskerne (G) 168.000 24 20. DR1 Cirkusrevyen 2012 163.000 22

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 25. - 31. marts 2013 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 04 min 22 4 t 45 min 23 TV 2 Zulu 0 t 28 min 2 0 t 44 min 4 TV 2 Charlie 1 t 03 min 5 0 t 25 min 2 TV 2 FILM 0 t 09 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 NEWS 0 t 51 min 4 0 t 41 min 3 DR1 4 t 28 min 20 3 t 04 min 15 DR2 0 t 53 min 4 0 t 41 min 3 DR3 0 t 23 min 2 0 t 34 min 3 DR K 0 t 23 min 2 0 t 16 min 1 DR Ramasjang 0 t 25 min 2 0 t 17 min 1 DR Ultra 0 t 13 min 1 0 t 05 min 0 TV3 1 t 17 min 6 1 t 48 min 9 TV3+ 0 t 28 min 2 0 t 47 min 4 TV3 PULS 0 t 22 min 2 0 t 24 min 2 TV3 Sport 1 0 t 24 min 2 0 t 17 min 1 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 01 min 0 Kanal 4 0 t 26 min 2 0 t 32 min 3 Kanal 5 0 t 43 min 3 0 t 52 min 4 6'eren 0 t 24 min 2 0 t 29 min 2 7'eren 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Discovery 0 t 12 min 1 0 t 15 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 11 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 03 min 0 VH1 0 t 05 min 0 0 t 09 min 1 Regional-tv 0 t 08 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 10 min 1 0 t 07 min 1 Canal9 0 t 16 min 1 0 t 16 min 1 Andre 2 t 12 min 11 2 t 08 min 11 I alt 22 t 34 min 100 20 t 38 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 13 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 22.00 580.000 32 2. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 572.000 26 3. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 565.000 33 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 557.000 40 5. TV 2 Regionalprogram 19.30 554.000 35 6. DR1 Vores vejr 18.55 504.000 37 7. TV 2 Regionale nyheder 22.20 496.000 31 8. DR1 Sporten 21.15 / 21.55 493.000 24 9. DR1 TV AVISEN 18.30 406.000 35 10. TV 2 NYHEDERNE 18.20 293.000 28 11. TV 2 Regionale nyheder 18.05 288.000 31 12. TV 2 NYHEDERNE 18.00 273.000 29 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.15 259.000 27 14. TV 2 VEJRET (gns. uds. efter kl. 18) 245.000 22 15. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 186.000 54 16. DR1 TV AVISEN 17.50 179.000 22 17. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 164.000 42 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 148.000 35 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 129.000 18 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 126.000 34 21. TV 2 Regionale nyheder 17.15 122.000 18 22. TV 2 Regionale nyheder 12.10 104.000 30 23. TV 2 NYHEDERNE 17.00 116.000 17 24. DR2 Deadline 22.30 90.000 6 25. DR2 DR2 17:00 / 18:00 43.000 5 26. DR2 DR2 19:00 26.000 2 27. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 17.000 5 28. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 16.000 4

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 13 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 VM-fodbold: Danmark-Bulgarien 1.200.000 49 2. DR1 Kender du typen? 942.000 38 3. DR1 Hammerslag 819.000 35 4. DR1 Sporløs - sådan gik det 778.000 34 5. DR1 Rejseholdet 775.000 40 6. TV 2 Klipfiskerne 729.000 36 7. TV 2 Olsen-banden på spanden 716.000 36 8. DR1 Cirkusrevyen 2012 709.000 34 9. TV 2 Olsen-banden går amok 689.000 32 10. TV 2 Station 2 678.000 28 11. DR1 Beck: I Guds navn 665.000 32 12. DR1 Agent 007 - The World is Not Enough 640.000 36 13. DR1 Spise med Price 623.000 31 14. TV 2 Anna Pihl 598.000 31 15. DR1 Downton Abbey 567.000 28 16. TV 2 Pengene på bordet 540.000 28 17. TV 2 Hvem vil være millionær? 539.000 27 18. DR1 Kampen om vores skole 507.000 23 19. TV 2 LørdagsSporten 496.000 29 20. TV 2 Live fra Bremen 476.000 24

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 13 2013 (til 31. marts) TV 2 51,0 52,5 TV3-kanalerne 23,6 23,9 SBS TV 18,0 16,7 Discovery / TLC 3,9 3,9 Viacom 1,7 1,3 Canal9 1,7 1,7

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 818.000 47

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 13 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 18,6 41 TV 2/FYN 15,0 38 TV/MIDT-VEST 14,0 46 TV SYD 13,7 39 TV2/NORD 10,7 40 TV 2/ Lorry 9,5 29 TV 2 | ØSTJYLLAND 8,7 29

 

 

Billede {0} af {1}