Tv-seningen uge 10: Flot premiere til ”Klipfiskerne”

13. marts 2013;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2s nye underholdningsprogram fik et af de højeste seertal til danskudviklet lørdagsunderholdning i flere år.

Thomas Warberg (tv.) og Huxi Bach er holdkaptajner, og Sigurd Kongshøj (bagest) er vært i familiequizzen "Klipfiskerne". (Foto. Henrik Ohsten / TV 2)

Et af ugens nye programmer på dansk tv var TV 2s lørdagsunderholdning ”Klipfiskerne”, som med 842.000 seere fik et af de højeste seertal til danskudviklet underholdnings-tv i flere år.

Inden for de seneste fem år er det alene ét afsnit af TV 2-showet ”Bingo Banko” (med 857.000 seere), som overgår ”Klipfiskerne” blandt danskudviklede underholdningsprogrammer.

Før den tid skal man tilbage til underholdningsformater som ”Den store klassefest”, ”Mit sande jeg” og ”Finn & Jacob vender tilbage” på TV 2 samt ”aHA!” og ”Showtime” på DR1 for at finde danskudviklet underholdning med højere seertal til programmer, som er blevet sendt lørdag aften.

Samme aften havde TV 2 også premiere på et andet nyt underholdningsprogram, nemlig ”Casper & Lars præsenterer”, som ved premieren blev set af 451.000 danskere.

Iben Hjejle i rollen som reporteren Dicte i TV 2s krimiserie. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

Mange stjerner til "Dicte"
Mandag aften var det igen krimiserien ”Dicte”, som dominerede tv-seningen, og som igen hentede højt seertal, flot vurdering og gode anmeldelser. Nordjyske Stiftstidende gav igen fem stjerner, og efter sæsonafslutningen leverede Politiken fire stjerner til første sæson af TV 2-serien.

”Dicte” har været så stor en succes for TV 2, at kanalen netop har bestilt yderligere en sæson af krimiserien.

I samme uge stoppede ”Borgen” på DR1, som blev lukket med lunkne anmeldelser og tre stjerner i de store morgenaviser. Til gengæld har seertallet været højt med 1.469.000 seere i gennemsnit og en flot vurdering på 4,4 på en skala fra 1 til 5.

Genudsendelse af "Taggart" var mest set på DR2
Uge 10 var også ugen, hvor det nye DR2 – nu som 'nyheds- og samfundskanal' – gik i luften, mens DR’s nyhedskanal Update lukkede.

Det var dog ikke nyhedsudsendelser, som trak flest seere til DR2, og også i uge 10 stod TV 2 og TV 2 NEWS for 70 procent af tv-nyhedsseningen i Danmark – akkurat samme niveau som i de foregående uger og måneder.

DR1 og DR2 stod for 30 procent af tv-nyhedsseningen – samme niveau som DR1, DR2 og DR Update har haft i de seneste måneder.

De mest sete programmer på DR2 var da heller ikke nyheds- og samfundsudsendelser, men derimod bl.a. genudsendelser af krimier og spillefilm, som DR stadig vælger at sende på sin 'nyheds- og samfundskanal'.

Mest set på DR2 i uge 10 var genudsendelsen ”Taggart: Hjemve” med 194.000 seere, og herefter kom samfundsprogrammet ”Detektor” med 182.000 seere. På de følgende pladser kommer en genudsendelse af ”Gintberg på kanten” med 181.000 seere, sejlermovien ”Det sejler” med 172.000 seere og den amerikanske film ”Tilbage til Cold Mountain”, der tidligere har været sendt otte gange på andre kanaler, med 157.000 seere.

TV 2|Medienyt bringer i sine hitlister også seertal for DR2's nyhedsudsendelser, som det ses herunder.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 10 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Borgen 657.000 54 2. DR1 X Factor 542.000 62 3. TV 2 Dicte 533.000 53 4. DR1 X Factor - afgørelsen 520.000 56 5. TV 2 Klipfiskerne 336.000 45 6. DR1 21 Søndag 281.000 26 7. DR1 Hammerslag 269.000 31 8. TV 2 Station 2: Livet i de nye glasfængsler 268.000 29 9. TV 2 Station 2 Politirapporten 251.000 27 10. TV 2 Stjernerne på slottet 244.000 28 11. DR1 Kender du typen? 235.000 29 12. DR1 Bonderøven 221.000 32 13. DR1 Helt vild med Mary 219.000 34 14. TV 2 Morning Glory 215.000 23 15. DR1 DR1 Dokumentaren - En hjertesag 213.000 23 16. TV 2 Hele pakken 202.000 23 17. TV 2 Casper & Lars præsenterer 199.000 27 18. DR1 Disney Sjov 197.000 30 18. TV 2 Live fra Bremen - nyhederne sådan ... 197.000 24 20. DR1 Auktionshuset 192.000 25

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 4. - 10. marts 2013 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 37 min 21 4 t 16 min 22 TV 2 Zulu 0 t 28 min 2 0 t 45 min 4 TV 2 Charlie 1 t 02 min 5 0 t 29 min 2 TV 2 FILM 0 t 07 min 1 0 t 08 min 1 TV 2 NEWS 0 t 48 min 4 0 t 36 min 3 DR1 4 t 56 min 22 3 t 24 min 17 DR2 1 t 00 min 5 0 t 42 min 4 DR3 0 t 18 min 1 0 t 24 min 2 DR K 0 t 25 min 2 0 t 18 min 2 DR Ramasjang 0 t 22 min 2 0 t 15 min 1 DR Ultra 0 t 14 min 1 0 t 07 min 1 TV3 1 t 08 min 5 1 t 32 min 8 TV3+ 0 t 40 min 3 0 t 57 min 5 TV3 PULS 0 t 19 min 1 0 t 19 min 2 TV3 Sport 1 0 t 29 min 2 0 t 18 min 2 TV3 Sport 2 0 t 02 min 0 0 t 01 min 0 Kanal 4 0 t 26 min 2 0 t 36 min 3 Kanal 5 0 t 48 min 4 1 t 01 min 5 6'eren 0 t 20 min 2 0 t 26 min 2 7'eren 0 t 03 min 0 0 t 03 min 0 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 17 min 1 TLC 0 t 13 min 1 0 t 12 min 1 MTV 0 t 04 min 0 0 t 04 min 0 VH1 0 t 03 min 0 0 t 05 min 1 Regional-tv 0 t 11 min 1 0 t 06 min 1 Eurosport 0 t 06 min 0 0 t 01 min 0 Canal9 0 t 18 min 1 0 t 16 min 1 Andre 2 t 28 min 11 2 t 06 min 11 I alt 22 t 09 min 100 19 t 43 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 10 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 682.000 38 2. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 669.000 32 3. TV 2 NYHEDERNE 19.00 636.000 39 4. DR1 Vores vejr 18.55 462.000 32 5. DR1 TV AVISEN 18.30 456.000 34 6. TV 2 SportsNYHEDERNE 22.18 433.000 24 7. TV 2 NYHEDERNE 22.00 409.000 22 8. TV 2 Regionale nyheder 22.20 387.000 23 9. TV 2 NYHEDERNE 18.20 329.000 29 10. TV 2 Regionale nyheder 18.05 322.000 31 11. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.15 312.000 26 12. DR1 Sporten 22.20 305.000 18 13. TV 2 NYHEDERNE 18.00 301.000 28 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 199.000 63 15. TV 2 VEJRET (gns. uds. efter kl. 18) 192.000 10 16. DR1 TV AVISEN 17.50 178.000 20 17. TV 2 NYHEDERNE 07.00-11.00 167.000 52 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 146.000 39 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 115.000 39 20. TV 2 SportsNYHEDERNE 17.10 108.000 16 21. DR2 Deadline 22.30 106.000 7 22. TV 2 Regionale nyheder 17.15 105.000 16 23. TV 2 NYHEDERNE 17.00 97.000 15 24. TV 2 Regionale nyheder 12.10 75.000 26 25. TV 2 NYHEDERNE 15.00 65.000 18 26. DR2 DR2 17:00 / 18:00 44.000 5 27. DR2 DR2 19:00 28.000 2 28. DR2 DR2 07:00 - DR2 11:00 (gns.) 22.000 7 29. DR2 DR2 12:00 - DR2 16:00 (gns.) 19.000 5

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 10 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Borgen 1.658.000 58 2. DR1 X Factor 1.416.000 59 3. DR1 X Factor - afgørelsen 1.348.000 56 4. TV 2 Dicte 1.237.000 50 5. DR1 21 Søndag 997.000 39 6. DR1 Kender du typen? 860.000 40 7. DR1 Hammerslag 856.000 38 8. TV 2 Klipfiskerne 842.000 40 9. DR1 Bonderøven 785.000 39 10. DR1 Auktionshuset 762.000 37 11. DR1 Kun en pige 678.000 39 12. DR1 Fodboldmagasinet 638.000 28 13. DR1 DR1 Dokumentaren - En hjertesag 621.000 28 14. TV 2 Stjernerne på slottet 612.000 27 15. TV 2 Station 2 Politirapporten 608.000 27 16. DR1 Aktion socialt bedrageri 602.000 27 17. TV 2 Station 2: Livet i de nye glasfængsler 592.000 26 18. TV 2 LørdagsSporten 589.000 33 19. DR1 Downton Abbey III 582.000 28 20. DR1 Horisont 581.000 29

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 10 2013 (til 10. marts) TV 2 50,0 52,9 TV3-kanalerne 25,4 23,6 SBS TV 17,2 16,7 Discovery / TLC 3,9 3,9 Viacom 1,2 1,2 Canal9 2,2 1,6

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 769.000 47 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 10 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 22,3 49 TV/MIDT-VEST 19,4 54 TV 2/FYN 19,1 45 TV SYD 17,2 45 TV2/NORD 14,2 40 TV 2 | ØSTJYLLAND 11,8 37 TV 2/ Lorry 10,2 28

 

 

Billede {0} af {1}