Tv-seningen uge 49: Håndboldpiger lyser op

12. december 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

EM-håndbold og julekalender præger tv-seningen på hovedkanalerne, NYHEDERNE sætter dagsorden, NEWS vokser pga. snestorm og ministerskifte, og Charlie får rekorddag.

Landsholdsprofilen Pernille Larsen. (Foto: All Over / Sportsagency / TV 2)

Uge 49 er på hovedkanalerne præget af EM-håndbold på TV 2s hovedkanal og julekalender-udsendelser på TV 2 og DR1. Samtidig satte TV 2|NYHEDERNE igen dagsorden - denne gang med afsløringer af narkohandel i bl.a. Center Sandholm.

På forhånd var der ikke de store forventninger til det nye og unge danske kvindelandshold ved EM i håndbold, men holdet har med især sejren over Frankrig vist, at det kan spille lige op med de bedste hold i verden. Seerne har kvitteret med høje seertal til det ukendte hold. Tirsdagens åbningskamp mod Sverige var således den mest sete åbningskamp ved en kvindeslutrunde siden 2004.

Også TV 2 SPORT har haft glæde af EM-slutrunden og har hentet høje seertal på flere af kampene uden dansk deltagelse.

Vært på "Kulturen på NEWS", Stéphanie Surrugue.

TV 2-nichekanaler i god form
Samtidig kom TV 2 NEWS godt igennem ugen på grund af bl.a. kulturministerskifte og snestorm og blev Danmarks femtestørste kanal i uge 49 – foran både TV3, TV3+ og Kanal 5. Med en ugentlig dækning på 2.142.000 personer var ugen NEWS’ tredjebedste nogensinde, og under søndagens snestorm var NEWS i kontakt med 1.277.000 danskere – det tredjehøjeste nogensinde på en enkelt dag.

Kulturminister Uffe Elbæks afgang fik også ”Kulturen på NEWS” til at rykke hurtigt og udvide det daglige program på 25 minutter til 90 minutter – spækket med skarpe stjernegæster fra Jussi Adler-Olsen over Jens Christian Grøndahl til Peter Aalbæk Jensen, der alle gav deres skudsmål (på godt og ondt) til den afgående minister.

Zulu kom godt ind i december med en kommerciel andel på 8,3 procent blandt de 15-40-årige, hvilket er 2,2 kommercielle sharepoint mere end i samme uge i 2011. TV 2 Zulu sendte for første gang direkte fra uddelingen af Gaffa-prisen, og det blev et legendarisk og kikset show – som oven i købet gav kanalen flere seere end sædvanligt på en torsdag aften. Læs mere her.

TV 2 FILM voksede som følge af decembers visning af familiefilm klokken 20.30 – lige efter familiejulekalenderen på TV 2.

Teri Hatcher (tv.) som Susan, Felilcity Huffman som Lynette, Eva Longoria som Gaby og Marcia Cross som Bree i 8. og sidste sæson af "Desperate Housewives".

TV 2 Charlie hentede også en fin uge med en kommerciel serandel på 12,7 procent blandt danskere over 50 år, som bl.a. blev skabt af kanalens daglige kalenderpakker klokken 20.30. Især onsdag lyste op, og den gamle danske film ”Nyhavns glade gutter” gjorde onsdag 5. december til Charlies bedste onsdag nogensinde.

Afsked med "Desperate Housewives"
TV 2 tog afsked med ”Desperate Housewives”, som har klaret sig godt i mange år, selv om serien har mistet seere i den skærpede konkurrence. Seriens allersidste afsnit blev set af 550.000 seere – det højeste seertal til serien siden marts 2011.

Danske tv-seere efterspørger især dansk fjernsyn, så ”Desperate Housewives” er formentlig den sidste udenlandske serie i flere år, som kan programsættes i almindelig primetime-konkurrence og skaffe tilstrækkeligt med seere til en stor hovedkanal.

Fra TV 2s familiejulekalender "Jul i Valhal". (Foto: Thomas Marott / TV 2)

Høj sening af tv-julekalendere
Blandt årets julekalendere var DR1's nyproduktion "Julestjerner" igen den mest sete i sidste uge. "Jul i Valhal" har også mange seere - p.t. i gennemsnit cirka 925.000 seere pr. afsnit - når man tager i betragtning, at alle afsnit genudsendes på TV 2s hovedkanal, og fem afsnit også er vist på TV 2 Charlie.

Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 49 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Julestjerner (9) 449.000 44 2. TV 2 Jul i Valhal (9) 427.000 38 3. TV 2 Four Christmases 388.000 35 4. DR1 Julestjerner (3) 387.000 43 5. DR1 Julestjerner (5) 374.000 47 5. DR1 Matador 374.000 42 7. DR1 Julestjerner (4) 368.000 43 8. DR1 Julestjerner (7) 366.000 48 9. TV 2 Station 2 Politirapporten 363.000 36 10. TV 2 Jul i Valhal (3) 344.000 34 11. TV 2 EM Håndbold: Sverige-Danmark 343.000 37 12. DR1 Julestjerner (8) 330.000 42 13. DR1 Gintberg på kanten - Post Danmark 322.000 33 14. TV 2 Jul i Valhal (5) 317.000 34 15. DR1 Hammerslag 313.000 32 16. DR1 Julestjerner (6) 294.000 40 17. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 286.000 28 18. TV 2 Desperate Housewives 284.000 28 19. DR1 Kender du typen? 277.000 30 19. TV 2 EM Håndbold: Danmark-Frankrig 277.000 29

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 3. - 9. december 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 57 min 24 5 t 35 min 24 TV 2 Zulu 0 t 33 min 2 0 t 50 min 4 TV 2 Charlie 1 t 05 min 4 0 t 31 min 2 TV 2 FILM 0 t 11 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 NEWS 0 t 59 min 4 0 t 53 min 4 DR1 5 t 00 min 20 3 t 53 min 17 DR2 1 t 00 min 4 0 t 53 min 4 DR Update 0 t 14 min 1 0 t 09 min 1 DR HD 0 t 21 min 1 0 t 23 min 2 DR K 0 t 26 min 2 0 t 18 min 1 DR Ramasjang 0 t 36 min 2 0 t 23 min 2 TV3 0 t 50 min 3 1 t 09 min 5 TV3+ 0 t 44 min 3 1 t 00 min 4 TV3 PULS 0 t 18 min 1 0 t 22 min 2 Kanal 4 0 t 21 min 1 0 t 30 min 2 Kanal 5 0 t 50 min 3 1 t 02 min 4 6'eren 0 t 26 min 2 0 t 36 min 3 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 19 min 1 TLC 0 t 09 min 1 0 t 11 min 1 TV 2 SPORT 0 t 37 min 3 0 t 28 min 2 Regional-tv 0 t 11 min 1 0 t 06 min 0 Eurosport 0 t 09 min 1 0 t 03 min 0 Canal9 0 t 14 min 1 0 t 16 min 1 Andre 3 t 07 min 13 3 t 05 min 13 I alt 24 t 31 min 100 23 t 06 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 49 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 NYHEDERNE 19.00 690.000 40 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 646.000 31 3. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 609.000 26 4. DR1 Vores Vejr (gns. af uds. efter kl. 18) 582.000 34 5. DR1 TV AVISEN 18.30 523.000 35 6. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 516.000 26 7. TV 2 Regionale nyheder 22.20 455.000 27 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 439.000 34 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 420.000 34 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 381.000 31 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 381.000 24 12. DR1 Sporten 22.20 295.000 16 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 207.000 66 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 189.000 60 15. TV 2 NYHEDERNE 12.00 156.000 38 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 132.000 41 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 132.000 22 18. TV 2 Regionale nyheder 16.10 117.000 22 18. DR2 Deadline 22.30 117.000 8 20. TV 2 NYHEDERNE 16.00 116.000 20 21. DR1 DR Update 15.00 72.000 15 22. DR2 Deadline 17.00 60.000 7 23. DR1 DR Update 12.00 39.000 10

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 49 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Julestjerner (9) 1.169.000 43 2. DR1 Julestjerner (3) 1.084.000 45 3. DR1 Matador 1.060.000 44 3. TV 2 EM Håndbold: Sverige-Danmark 1.060.000 40 5. DR1 Julestjerner (4) 1.058.000 45 6. DR1 Julestjerner (7) 1.035.000 46 7. DR1 Julestjerner (5) 1.003.000 43 8. DR1 Kender du typen? 934.000 37 9. DR1 Julestjerner (8) 926.000 43 10. TV 2 Julestjerner (6) 916.000 42 11. TV 2 Jul i Valhal (9) 913.000 32 12. TV 2 EM Håndbold: Frankrig-Danmark 899.000 36 12. DR1 Hammerslag 899.000 36 14. DR1 DR1's Store Juleshow 876.000 38 15. TV 2 Jul i Valhal (3) 862.000 33 16. TV 2 Station 2 Politirapporten 818.000 32 17. TV 2 Jul i Valhal (5) 797.000 32 18. TV 2 Jul i Valhal (7) 789.000 33 19. DR1 21 Søndag 786.000 30 20. TV 2 EM Håndbold: Danmark-Makedonien 776.000 36

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 49 2012 (til 9. december) TV 2 56,6 52,6 Viasat 18,1 21,7 SBS TV 15,8 17,3 Discovery / TLC 3,6 4,0 TV 2 SPORT 3,3 2,2 MTV 0,6 0,7 Canal9 1,9 1,5

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 933.000 47 min. DR Update 577.000 18 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 49 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV 2/FYN 18,8 40 TV/MIDT-VEST 17,4 43 TV2 ØST 17,0 35 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,8 35 TV SYD 14,7 33 TV2/NORD 14,5 35 TV 2/ Lorry 10,1 23

 

 

Billede {0} af {1}