
”Adoptionens pris” dominerede medierne. November blev en fin måned for TV 2-kanalerne, som realiserede en kommerciel share tæt på november 2011, selv om TV 2s hovedkanal nu er krypteret.
Fra "Adoptionens pris". (Videoprint: Fridthjof Film / TV 2)
Uge 48 og hele november 2012 blev tilfredsstillende for TV 2 og TV 2-familien, som både satte dagsorden og realiserede gode seerandele.
Hele uge 48 stod i dokumentarfilmen ”Adoptionens pris”’ tegn, idet dokumentaren satte dagsordenen i alle medier med filmens fokus på problemerne i forbindelse med adoption og på grund af skæbnen for den etiopiske pige Masho, som endte med at komme på børnehjem i Danmark efter en ulykkelig adoption.
”Adoptionens pris” tog talrige overskrifter efter visningen på TV 2 mandag aften, hvor 777.000 så med. Siden blev dokumentaren – på mange opfordringer – vist yderligere to gange i enten tv-versionen eller biografversionen, så det samlede seertal i sidste uge lå på knap 1,3 mio.
På baggrund af succesen for senest ”Adoptionens pris” har TV 2 besluttet at afsætte yderligere midler til produktion af store og debatskabende dokumentarer i samarbejde med Det Danske Filminstitut. Læs mere her.
Læs mere om reaktionerne på ”Adoptionens pris” her.
Læs uddrag af anmeldelser af dokumentarfilmen her.
"Adoptionens pris" var nomineret til en stor pris ved den internationale dokumentarfilmfestival IDFA. Også den danskproducerede dokumentar "Kvinder med power", som DR er økonomisk engageret i, var i konkurrence på IDFA. DR valgte at sende "Kvinder med power" på DR2 tirsdag 27. november - dagen efter TV 2s visning af "Adoptionens pris" på TV 2s hovedkanal - "Kvinder me dpower" blev set af 88.000 danskere.
Sæsonafslutningen på "Felix rykker ind" med besøg hos Simon Kvamm blev sæsonens mest sete program blandt de 21-50-årige. (Foto: Amdi Brøner / TV 2)
Fin sidste uge i efterårsplanen …
TV 2s sidste uge i efterårsplanen gav også andre opmuntrende tal. Tirsdag blev efterårets næstbedste tirsdag, og torsdag blev efterårets bedste af slagsen med bl.a. 21-50-sæsonrekorder til ”Felix rykker ind” og ”Danmark ifølge Bubber”.
Torsdagssuccesen skyldtes også en velbesøgt udgave af "Natholdet", hvori programmet med en trailer takkede seerne for de mange tips - og opfordrede til endnu flere tips om sjove tv-klip. Se traileren her.
Samtidig blev søndag blev efterårsplanens bedste søndag, hvor filmen ”Julefrokosten” formåede at blive den mest sete søndagsfilm på TV 2 i et år.
Genudsendelser af "Spørg Charlie" med Michael Meyerheim (i midten) gav i weekenden et formidabelt lead-in til TV 2 Charlies pakkekalender. I søndagens udgave medvirkede (fra venstre) Niels Hausgaard, Ulla Terkelsen, Jens Gaardbo og Signe Svendsen. (Foto: Per Arnesen / TV 2)
… og god november til TV 2-familien
Også november kom godt hjem for TV 2-familien, som i november i år realiserede en kommerciel share blandt de 21-50-årige på 53,3 procent. I samme måned i 2011 var sharen på 54,3 procent. I betragtning af at TV 2s hovedkanal i mellemtiden er blevet krypteret, er det et flot resultat.
TV 2 Charlie satte sig igen i november på tredjepladsen blandt alle kanaler – foran både TV3 og DR2, som det også har været tilfældet i oktober, september, juli og juni. Kun august var en undtagelse, hvor DR2 på grund af OL-transmissioner var Danmarks tredjestørste kanal efter TV 2 og DR1.
Sofie (Laura Østergaard Buhl) og hendes mormor Ragnhild (Vigga Bro) i "Jul i Valhal". (Foto: Thomas Marott / TV 2)
Julekalendere i top
Blandt sidste uges mest sete tv-programmer var årets familiejulekalendere, nemlig DR1’s nyproducerede ”Julestjerner” og TV 2s genudsendelse af ”Jul i Valhal”.
Sidstnævnte fik en svær start lørdag 1. december i konkurrence med DR1’s populære ”Matador”. Søndag 2. december voksede seertallet til ”Jul i Valhal”, da konkurrencen fra ”Matador” forsvandt – uden dog at "Jul i Valhal" helt nåede de meget høje seertal på godt 1,1 mio. seere, som ”Julestjerner” havde til de to første afsnit.
”The Julekalender” har i snit haft cirka 300.000 seere til aftenens visninger – og cirka 170.000 seere til den følgende dags genudsendelse. Altså tilsammen knap en halv million seere.
Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.
----------
I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.
Top 20 - 21-50 år - uge 48 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Julestjerner (2) 420.000 44 2. TV 2 Jul i Valhal (2) 408.000 38 3. DR1 Julestjerner (1) 399.000 51 3. TV 2 Julefrokosten 399.000 38 5. TV 2 Adoptionens pris 339.000 32 6. DR1 Matador 335.000 38 7. TV 2 Jul i Valhal (1) 318.000 37 8. TV 2 Station 2 med Efterlyst 315.000 30 9. TV 2 Danmark ifølge Bubber 313.000 33 10. DR1 Hammerslag 299.000 35 11. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 298.000 30 12. DR1 Gintberg på kanten - Nationalmuseet 291.000 36 13. TV 2 Station 2 Politirapporten 277.000 28 14. DR1 Price og Blomsterberg 276.000 28 15. DR1 Spise med Price - Tivertifald Kylling 273.000 30 16. TV 2 Felix rykker ind - hos Simon Kvamm 272.000 32 17. DR1 Agent 007 - Spionen der elskede mig 255.000 30 18. TV 2 Alarm 112 249.000 27 19. DR1 Generation XL 232.000 24 20. TV 2 BS & Outsiderne 228.000 26