Tv-seningen uge 48: TV 2 satte dagsordenen

04. december 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

”Adoptionens pris” dominerede medierne. November blev en fin måned for TV 2-kanalerne, som realiserede en kommerciel share tæt på november 2011, selv om TV 2s hovedkanal nu er krypteret.

Fra "Adoptionens pris". (Videoprint: Fridthjof Film / TV 2)

Uge 48 og hele november 2012 blev tilfredsstillende for TV 2 og TV 2-familien, som både satte dagsorden og realiserede gode seerandele.

Hele uge 48 stod i dokumentarfilmen ”Adoptionens pris”’ tegn, idet dokumentaren satte dagsordenen i alle medier med filmens fokus på problemerne i forbindelse med adoption og på grund af skæbnen for den etiopiske pige Masho, som endte med at komme på børnehjem i Danmark efter en ulykkelig adoption.

”Adoptionens pris” tog talrige overskrifter efter visningen på TV 2 mandag aften, hvor 777.000 så med. Siden blev dokumentaren – på mange opfordringer – vist yderligere to gange i enten tv-versionen eller biografversionen, så det samlede seertal i sidste uge lå på knap 1,3 mio.

På baggrund af succesen for senest ”Adoptionens pris” har TV 2 besluttet at afsætte yderligere midler til produktion af store og debatskabende dokumentarer i samarbejde med Det Danske Filminstitut. Læs mere her.

Læs mere om reaktionerne på ”Adoptionens pris” her.

Læs uddrag af anmeldelser af dokumentarfilmen her.

"Adoptionens pris" var nomineret til en stor pris ved den internationale dokumentarfilmfestival IDFA. Også den danskproducerede dokumentar "Kvinder med power", som DR er økonomisk engageret i, var i konkurrence på IDFA. DR valgte at sende "Kvinder med power" på DR2 tirsdag 27. november - dagen efter TV 2s visning af "Adoptionens pris" på TV 2s hovedkanal - "Kvinder me dpower" blev set af 88.000 danskere.

Sæsonafslutningen på "Felix rykker ind" med besøg hos Simon Kvamm blev sæsonens mest sete program blandt de 21-50-årige. (Foto: Amdi Brøner / TV 2)

Fin sidste uge i efterårsplanen …
TV 2s sidste uge i efterårsplanen gav også andre opmuntrende tal. Tirsdag blev efterårets næstbedste tirsdag, og torsdag blev efterårets bedste af slagsen med bl.a. 21-50-sæsonrekorder til ”Felix rykker ind” og ”Danmark ifølge Bubber”.

Torsdagssuccesen skyldtes også en velbesøgt udgave af "Natholdet", hvori programmet med en trailer takkede seerne for de mange tips - og opfordrede til endnu flere tips om sjove tv-klip. Se traileren her.

Samtidig blev søndag blev efterårsplanens bedste søndag, hvor filmen ”Julefrokosten” formåede at blive den mest sete søndagsfilm på TV 2 i et år.

Genudsendelser af "Spørg Charlie" med Michael Meyerheim (i midten) gav i weekenden et formidabelt lead-in til TV 2 Charlies pakkekalender. I søndagens udgave medvirkede (fra venstre) Niels Hausgaard, Ulla Terkelsen, Jens Gaardbo og Signe Svendsen. (Foto: Per Arnesen / TV 2)

… og god november til TV 2-familien
Også november kom godt hjem for TV 2-familien, som i november i år realiserede en kommerciel share blandt de 21-50-årige på 53,3 procent. I samme måned i 2011 var sharen på 54,3 procent. I betragtning af at TV 2s hovedkanal i mellemtiden er blevet krypteret, er det et flot resultat.

TV 2 Charlie satte sig igen i november på tredjepladsen blandt alle kanaler – foran både TV3 og DR2, som det også har været tilfældet i oktober, september, juli og juni. Kun august var en undtagelse, hvor DR2 på grund af OL-transmissioner var Danmarks tredjestørste kanal efter TV 2 og DR1.

Sofie (Laura Østergaard Buhl) og hendes mormor Ragnhild (Vigga Bro) i "Jul i Valhal". (Foto: Thomas Marott / TV 2)

Julekalendere i top
Blandt sidste uges mest sete tv-programmer var årets familiejulekalendere, nemlig DR1’s nyproducerede ”Julestjerner” og TV 2s genudsendelse af ”Jul i Valhal”.

Sidstnævnte fik en svær start lørdag 1. december i konkurrence med DR1’s populære ”Matador”. Søndag 2. december voksede seertallet til ”Jul i Valhal”, da konkurrencen fra ”Matador” forsvandt – uden dog at "Jul i Valhal" helt nåede de meget høje seertal på godt 1,1 mio. seere, som ”Julestjerner” havde til de to første afsnit.

”The Julekalender” har i snit haft cirka 300.000 seere til aftenens visninger – og cirka 170.000 seere til den følgende dags genudsendelse. Altså tilsammen knap en halv million seere.

Når TV 2|Medienyt opgør tv-hitlister, får julekalenderne den plads, som de fortjener, og som afspejler tv-seningen bedst. Det betyder, at julekalenderafsnit hos TV 2 og DR1 optræder enkeltvis på tv-hitlisterne, mens der f.eks. på Gallups hitliste - og dermed i aviser og ugeblade - vil blive regnet gennemsnit af episoderne.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 48 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Julestjerner (2) 420.000 44 2. TV 2 Jul i Valhal (2) 408.000 38 3. DR1 Julestjerner (1) 399.000 51 3. TV 2 Julefrokosten 399.000 38 5. TV 2 Adoptionens pris 339.000 32 6. DR1 Matador 335.000 38 7. TV 2 Jul i Valhal (1) 318.000 37 8. TV 2 Station 2 med Efterlyst 315.000 30 9. TV 2 Danmark ifølge Bubber 313.000 33 10. DR1 Hammerslag 299.000 35 11. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 298.000 30 12. DR1 Gintberg på kanten - Nationalmuseet 291.000 36 13. TV 2 Station 2 Politirapporten 277.000 28 14. DR1 Price og Blomsterberg 276.000 28 15. DR1 Spise med Price - Tivertifald Kylling 273.000 30 16. TV 2 Felix rykker ind - hos Simon Kvamm 272.000 32 17. DR1 Agent 007 - Spionen der elskede mig 255.000 30 18. TV 2 Alarm 112 249.000 27 19. DR1 Generation XL 232.000 24 20. TV 2 BS & Outsiderne 228.000 26

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 26. november - 2. december 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 15 min 23 5 t 12 min 24 TV 2 Zulu 0 t 29 min 2 0 t 48 min 4 TV 2 Charlie 0 t 59 min 4 0 t 25 min 2 TV 2 FILM 0 t 08 min 1 0 t 10 min 1 TV 2 NEWS 0 t 49 min 4 0 t 43 min 3 DR1 4 t 50 min 21 3 t 21 min 15 DR2 0 t 57 min 4 0 t 47 min 4 DR Update 0 t 11 min 1 0 t 09 min 1 DR HD 0 t 21 min 2 0 t 25 min 2 DR K 0 t 23 min 2 0 t 18 min 1 DR Ramasjang 0 t 31 min 2 0 t 15 min 1 TV3 0 t 50 min 4 1 t 12 min 6 TV3+ 0 t 44 min 3 1 t 03 min 5 TV3 PULS 0 t 19 min 1 0 t 26 min 2 Kanal 4 0 t 26 min 2 0 t 36 min 3 Kanal 5 0 t 57 min 4 1 t 08 min 5 6'eren 0 t 28 min 2 0 t 37 min 3 Discovery 0 t 10 min 1 0 t 16 min 1 TLC 0 t 10 min 1 0 t 09 min 1 TV 2 SPORT 0 t 21 min 2 0 t 18 min 1 Regional-tv 0 t 10 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 05 min 0 0 t 03 min 0 Canal9 0 t 14 min 1 0 t 15 min 1 Andre 3 t 10 min 14 2 t 57 min 14 I alt 23 t 00 min 100 21 t 38 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 48 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 686.000 37 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 673.000 42 3. DR1 TV AVISEN 21.00 / 21.30 643.000 29 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 566.000 29 5. DR1 Vores Vejr (gns. af uds. efter kl. 18) 519.000 32 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 475.000 27 7. DR1 TV AVISEN 18.30 461.000 33 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 428.000 37 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 407.000 34 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 391.000 34 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 382.000 26 12. DR1 Sporten 22.20 321.000 19 13. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 201.000 67 14. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 185.000 62 15. TV 2 NYHEDERNE 12.00 123.000 37 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 120.000 22 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 116.000 37 18. DR2 Deadline 22.30 111.000 7 19. TV 2 Regionale nyheder 16.10 106.000 21 20. TV 2 NYHEDERNE 16.00 105.000 20 21. DR2 Deadline 17.00 63.000 8 22. DR1 DR Update 15.00 61.000 14 23. DR1 DR Update 12.00 36.000 10

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 48 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Matador 1.275.000 53 2. DR1 Julestjerner (1) 1.166.000 53 3. DR1 Julestjerner (2) 1.163.000 46 4. DR1 Cirkusrevyen 2012 1.014.000 46 5. TV 2 Jul i Valhal (2) 1.007.000 35 6. DR1 Hammerslag 1.000.000 45 7. DR1 Gintberg på kanten - Nationalmuseet 858.000 41 8. DR1 Price og Blomsterberg 832.000 35 9. DR1 Kender du typen? 814.000 39 10. TV 2 Julefrokosten 809.000 31 11. DR1 Spise med Price - Tivertifald Kylling 808.000 37 12. TV 2 Jul i Valhal (1) 784.000 32 12. TV 2 Station 2 med Efterlyst 784.000 31 14. TV 2 Adoptionens pris 777.000 31 15. DR1 Agent 007 - Spionen der elskede mig 734.000 36 16. TV 2 Razzia - Fødevarekontrollen rykker ud 720.000 31 17. DR1 Dronning Margrethe 717.000 26 18. DR1 21 Søndag 701.000 27 19. TV 2 Station 2 Politirapporten 681.000 29 20. DR1 Generation XL 644.000 28

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 48 2012 (til 2. december) TV 2 53,9 52,6 Viasat 20,1 21,7 SBS TV 18,1 17,3 Discovery / TLC 3,2 4,0 TV 2 SPORT 2,3 2,2 MTV 0,6 0,7 Canal9 1,8 1,5

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 831.000 43 min. DR Update 486.000 17 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 48 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 20,9 48 TV/MIDT-VEST 19,7 54 TV 2/FYN 18,4 41 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,6 40 TV2/NORD 14,5 35 TV SYD 13,7 39 TV 2/ Lorry 11,3 29

 

 

Billede {0} af {1}