Tv-seningen uge 35: Zulu-rekord, bedste Charlie-sommer og nedtur til reality

05. september 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2 Zulu fik årets bedste uge, da Comedy-festivalen gik i gang, og 2012 blev Charlies bedste krimisommer. Reality oplever seertilbagegang efter premierer.

Sæsonpremieren på "Hvem vil være millionær?" blev set af 662.000 danskere - mens der var cirka 140.000 seere til reality-tv på TV3. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)


Reality-tv fylder meget i enkelte aviser og ugeblade, og på tv-skærmen fylder reality-programmer stadig mere hos især TV3 og Kanal 5. Samtidig har seertallene til de fleste programmer været faldende siden premiererne i de foregående uger.

I en tv-anmeldelse i Politiken skrev tv-redaktør Henrik Palle forleden, at reality-fjernsyn er "populært som bare pokker". Men det er misvisende, når man kigger på de faktuelle seertal.

Mens programmer på top 20 ofte har mellem en halv og en hel million seere på TV 2 og DR1, har reality-tv ofte i nærheden af 100.000 seere - og nogle gange det halve til en del afsnit.

Mandag er blevet den store reality-dag på TV3 og Kanal 5 - og samme ugedag havde TV 2 i sidste uge premiere på "Hvem vil være millionær?", "Station 2" og "Station 2 Efterlyst", der havde mellem 600.000 og 700.000 seere.

Samtidig er de fleste reality-programmer gået ned i seertilslutning i de første uger af efteråret, som det fremgår af nedenstående seertal fra Gallup:

TV3:
"6 på date"
- uge 1: 99.000 seere i snit.
"6 på date" - uge 2: 63.000 seere i snit.
"6 på date" - uge 3: 57.000 seere i snit (til ugens to første udsendelser).

"Gustav og Linse på udebane": 188.000 (uge 1) - 140.000 (uge 2) - 109.000 (uge 3).

"Familien fra Holtewood": 200.000 (uge 1) - 146.000 (uge 2) - 103.000 (uge 3).

"Drømmedate": 143.000 (uge 1) - 94.000 (uge 2).

"Ekstremt fed - et år til at redde livet": 93.000 (uge 1) - 79.000 (uge 2) - 115.000 (uge 3) - 80.000 (uge 4).

"Fristet": 94.000 seere (gns. i uge 1 2012) - 151.000 i premiereugen i 2011.

"Redningskvinder": 122.000 (uge 1) - 108.000 (uge 2).

"Sommer i Sunny Beach": 162.000 (uge 1) - 139.000 (uge 2).


Kanal 5:
"Bypiger søger bonderøve"
: 71.000 seere i snit til de første seks afsnit.

"Kongerne af Rømø": 144.000 (uge 1) - 115.000 (uge 2) - 134.000 (uge 3).

"Alt for Danmark": 159.000 (uge 1).

 

Rune Klan i "Det Blå Show". (Foto: Thomas Hommelgaard / TV 2)


Årets bedste uge til Zulu - og god uge til NEWS
TV 2 Zulu indledte i weekenden årets Zulu Comedy Festival, og det skete med så stor succes, at sidste uge blev årets bedste for TV 2 Zulu, selv om ugen kun indeholdt tre dages comedy-festival.

Mest set i weekenden var tv-premieren på Rune Klans "Det Blå Show" med komik og trylleri.

Også TV 2 NEWS havde en god uge - både seermæssigt og i kraft af indslag, der skabte debat og trak overskrifter i andre medier.

Det gjaldt ikke alene nyhedsdækningen, men også magasinprogrammerne "Kulturen på NEWS", der afslørede store problemer med mobning i Den Kongelige Ballet, og "Presselogen", hvor chefredaktørernes debat om skattesagen og Ekstra Bladets dækning satte aftryk mange steder i pressen.

I denne uge (uge 36) er "Kulturen på NEWS" fortsat med at bringe solonyheder om f.eks. en ny Ole Bornedal-film og om en kommende biograffilm om Karen Blixens liv.

 

TV 2 Charlie har i krimisommeren 2012 bl.a. præsenteret helt nye afsnit af den britiske serie "Fornyet mistanke".


Bedste krimisommer på TV 2 Charlie
TV 2 Charlie har i august stoppet krimisommeren 2012, som blev den bedste af slagsen nogensinde. Krimisommeren førte til, at TV 2 Charlie i både juni og juli var Danmarks tredjestørste kanal.

I både juni og juli 2012 var TV 2 Charlie for første gang den tredjestørste kanal i Danmark. I august var Charlie fjerdestørst, fordi DR2 på grund af OL-transmissioner overhalede, mens TV3 blev forvist til femtepladsen.

I den del af august, som lå efter OL, var TV 2 Charlie igen tredjestørst - nu med TV3 på fjerdepladsen og med DR2 som nummer fem.

Læs mere om TV 2 Charlies krimisommer her.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse af nyheder o.l. på TV 2 og TV 2 NEWS og på DR1 og DR Update.

Top 20 - 21-50 år - uge 35 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Rejseholdet 316.000 33 2. TV 2 Station 2 287.000 31 3. DR1 Den store bagedyst 263.000 31 4. DR1 21 Søndag 246.000 23 5. TV 2 Station 2 Efterlyst 244.000 27 5. DR1 80'erne tur/retur: 1988 235.000 30 7. TV 2 Fangerne 233.000 27 8. TV 2 Pirates of the Caribbean: Ved verdens.. 231.000 30 9. TV 2 Toppen af poppen - by night 217.000 24 10. TV 2 Alarm 112 212.000 25 11. DR1 Penge 204.000 22 12. DR1 Her er dit liv 201.000 31 13. DR1 Kontant 200.000 22 14. TV 2 Krop umulig - fedme 199.000 22 13. TV 2 Hvem vil være millionær? 196.000 25 16. DR1 Gintberg på kanten: Nuuk 188.000 29 17. TV 2 CPH Lufthavnen 178.000 20 18. TV 2 Ultimatum 175.000 25 18. TV 2 Toppen af poppen 175.000 21 20. DR1 Fodboldmagasinet 173.000 18

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 27. august - 2. september 2012 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 4 t 14 min 22 4 t 12 min 21 TV 2 Zulu 0 t 40 min 3 1 t 06 min 6 TV 2 Charlie 0 t 57 min 5 0 t 32 min 3 TV 2 FILM 0 t 06 min 1 0 t 08 min 1 TV 2 NEWS 0 t 42 min 4 0 t 39 min 3 DR1 3 t 37 min 18 2 t 38 min 13 DR2 0 t 52 min 4 0 t 39 min 3 DR Update 0 t 10 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 21 min 2 0 t 20 min 2 DR K 0 t 15 min 1 0 t 13 min 1 DR Ramasjang 0 t 24 min 2 0 t 12 min 1 TV3 0 t 49 min 4 1 t 12 min 6 TV3+ 0 t 44 min 4 1 t 07 min 6 TV3 PULS 0 t 16 min 1 0 t 24 min 2 Kanal 4 0 t 27 min 2 0 t 39 min 3 Kanal 5 0 t 49 min 4 1 t 07 min 6 6'eren 0 t 19 min 2 0 t 28 min 2 Discovery 0 t 11 min 1 0 t 18 min 2 TLC 0 t 08 min 1 0 t 10 min 1 TV 2 SPORT 0 t 16 min 1 0 t 12 min 1 Regional-tv 0 t 07 min 1 0 t 04 min 0 Eurosport 0 t 03 min 0 0 t 02 min 0 Canal9 0 t 10 min 1 0 t 12 min 1 Andre 2 t 57 min 15 3 t 01 min 15 I alt 19 t 34 min 100 19 t 43 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 35 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 TV AVISEN 21.00 677.000 33 2. TV 2 Regionalprogram 19.30 523.000 35 3. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 516.000 28 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 482.000 37 5. DR1 Sporten 18.55 / 21.50 464.000 25 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 408.000 24 7. DR1 TV AVISEN 18.30 352.000 32 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 322.000 36 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 310.000 36 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 298.000 35 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 258.000 20 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-10.00 186.000 64 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 161.000 56 14. TV 2 NYHEDERNE 12.00 125.000 36 15. DR2 Deadline 22.30 109.000 8 16. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 108.000 23 17. TV 2 Regionale nyheder 16.10 97.000 22 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 96.000 33 19. TV 2 NYHEDERNE 16.00 93.000 20 20. DR1 DR Update 15.00 44.000 11 21. DR2 Deadline 17.00 40.000 7 22. DR1 DR Update 12.00 32.000 10

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 35 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Rejseholdet 979.000 43 2. DR1 21 Søndag 912.000 39 3. DR1 Kontant 797.000 37 4. DR1 Den store bagedyst 787.000 39 5. DR1 Penge 697.000 32 6. TV 2 Station 2 687.000 31 7. TV 2 Hvem vil være millionær? 662.000 33 8. DR1 Her er dit liv 644.000 37 9. TV 2 Station 2 Efterlyst 630.000 29 10. DR1 80'erne tur/retur: 1988 614.000 31 11. DR1 Fodboldmagasinet 593.000 28 12. DR1 Danmarks skønneste hjem - Sjælland 529.000 25 13. DR1 Gintberg på kanten - Nuuk 522.000 31 14. DR1 Paralympics (gns.) 493.000 25 15. DR1 Horisont 490.000 22 16. TV 2 Alarm 112 473.000 23 17. TV 2 Fangerne 458.000 22 18. DR1 Undercover chef 446.000 23 19. TV 2 Ultimatum 423.000 23 20. DR1 Spise med Price 414.000 24

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 35 2012 (til 2. september) TV 2 51,9 52,6 Viasat 21,8 22,0 SBS TV 18,4 17,1 Discovery / TLC 3,7 4,1 TV 2 SPORT 1,6 2,0 MTV 0,9 0,7 Canal9 1,6 1,4

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 773.000 41 min. DR Update 475.000 16 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 35 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 19,0 51 TV/MIDT-VEST 14,4 49 TV SYD 12,5 42 TV2/NORD 12,3 36 TV 2/FYN 10,8 32 TV 2 | ØSTJYLLAND 10,3 33 TV 2/ Lorry 7,8 26

 

 

Billede {0} af {1}