
Ifølge TV 2s kommercielle direktør er kritikken af TV 2s engagement i reklamefilmproduktionen for et lille antal kunder uberettiget.
TV 2s kommercielle direktør, Flemming Rasmussen. (Foto: Miklos Szabo / TV 2)
I sidste uge mødte TV 2 kritik fra reklamebranchen, fordi stationen servicerer et lille antal kunder, der henvender sig direkte til TV 2 for at komme i gang med tv-annoncering. TV 2s kommercielle direktør, Flemming Rasmussen, forklarer her, hvorfor kritikken er uberettiget.
- Kritikken er helt ude af proportioner. 99 % af de kampagner, der kører på TV 2, er skabt via kundernes direkte relation til reklamebureauerne, og sådan skal det være. Det er bureauerne, der er mestre i reklameproduktion, og deres kreative indsats sikrer høj kvalitet i TV 2s reklameblokke, siger Flemming Rasmussen og fortsætter:
- Sagen her drejer sig om en meget lille del af TV 2s kunder, der henvender sig direkte til os, fordi de oplever, at det for dem er dyrt at producere reklamefilm, og at indgangsbarrieren for at komme i gang med tv-annoncering derfor er høj. Langt de fleste af disse henvendelser drejer sig om simple, taktiske produktioner, og vi løser typisk disse opgaver i samarbejde med et reklamebureau og lægger produktionen ud til et produktionsselskab. På den måde fungerer vi som fødekæde til bureauerne og produktionsselskaberne.
- Endelig servicerer vi en lille håndfuld kunder med nogle lidt større produktioner, igen ofte i samarbejde med et reklamebureau. Når bureauerne en sjælden gang imellem ikke er med inde over reklamefilmproduktionen, er det ofte, fordi kunderne har valgt bureauet fra, eller fordi opgaven ganske enkelt ikke er stor nok til bureauerne. Vi har faktisk oplevet, at bureauer har takket nej, og vi afviser altså ingen kunder, når de henvender sig, siger Flemming Rasmussen.
Jacob Fischer, kommerciel marketingchef på TV 2. (Foto: TV 2)
TV 2 har således ingen produktionsfolk ansat til at servicere kunderne, men derimod nogle ganske få medarbejdere, hvis primære funktion er at koordinere den kreative produktion til TV 2s egne kommercielle events og kampagner - eksempelvis i forbindelse med større sportsbegivenheder som EM i fodbold og OL til sommer. Jacob Fischer-Nielsen, TV 2s kommercielle marketingchef, uddyber TV 2s rolle:
- Kritikken er helt skæv. Vi arbejder sammen med TV 2s kommercielle partnere om de store events, programformater og sportsrettigheder, og her samarbejder vi også med både bureauer og produktionsselskaber. Vi sender al kreativ produktion ud i byen - også den, der drejer sig om vores egne kommercielle produktioner - og dermed udgør vi på ingen måde en trussel mod bureauerne og produktionsselskaberne, snarere tværtimod, vi lægger vores ordrer ude i produktionsmiljøet, siger Jacob Fischer-Nielsen.