Fantastisk år for TV 2s nichekanaler

03. januar 2012;
Af: TV 2 Kommunikation

2011 har budt på en række seerrekorder til TV 2 Zulu og TV 2 Charlie – og NEWS fortsatte sin uafbrudte fremgang siden kanalens start.

TV 2 Networks' kanalchef, Maiken Wexø. (Foto: Lars H / TV 2)


Når TV 2 Networks-kanalerne og TV 2 NEWS ser tilbage på 2011, kan de gøre det med både stolthed og tilfredshed – og med tilbageblik på den ene rekord efter den anden.

Årets helt store rekord kom fra ”Zulu Comedy Galla 2011”, som med 371.000 seere er den mest sete egenproduktion i 2011 på samtlige danske betalingskanaler.

Mest sete program nogensinde på TV 2s nichekanaler
Samtidig er Zulus comedyshow det mest sete program i hele TV 2 Networks’ historie - og dermed det mest sete program nogensinde på alle TV 2s nichekanaler.

- Vi er blevet kongerne af comedy på tv i Danmark, og det er et resultat af en årelang målrettet indsats, som har gjort, at vi i dag ved, hvem der kan levere, hvad der skal til, og i hvilke rammer det skal ske.  Det er Comedy Galla et fantastisk bevis på med f.eks. musikvideoen ”Fugt i fundamentet”, som i dag har haft mere end 3,5 mio visninger på YouTube, siger kanalchef Maiken Wexø, TV 2 Networks, og fortsætter:

- 2011 har været et eksperimenterende år, hvor vi er lykkedes med flere nye, strategiske satsninger, bl.a. introduktionen af en stærk sommerplan med formatet ”Vild med comedy” og en styrkelse af dagsfladen med udenlandsk fiktion, som har bidraget væsentligt til vores shareløft. Samtidig  er vi stolte over at være lykkedes med vores lørdagsunderholdning ”Argh! Det gjorde jeg bare ikk’”. Det har været en satsning for os at bevæge os ind på et nyt område og tage et format, som måske ikke var helt stort nok til hovedkanalen og gøre det til Zulus eget.

”Argh! Det gjorde jeg bare ikk’” er med 227.000 seere i gennemsnit TV 2 Zulus mest sete programserie nogensinde. Endnu mere set blandt alle danskere end Zulu-klassikere som ”Åndernes magt”, ”Klovn” og ”Hvor fanden er Herning?”.

Den første udgave af "Top Charlie i PARKEN" fik både et stort publikum i PARKEN og på tv.


Jubel på TV 2 Charlie
Siden TV 2 Charlie gik i luften i 2004, har kanalen haft uafbrudt fremgang, og i år er ingen undtagelse. TV 2 Charlie voksede igen i 2011 og er nu Danmarks femtestørste kanal efter TV 2, DR1, TV3 og DR2.

I kernemålgruppen af danskere over 50 år er TV 2 Charlie Danmarks tredjestørste kanal – efter TV 2 og DR1, men nu foran DR2. Også på Charlie var der seerrekorder til flere programmer, og kanalen har i 2011 mere end fordoblet antallet af egenproduktioner med over 150.000 seere.

- På de danske betalingskanaler er der gennem de seneste år kommet mange flere danske programserier. Det har betydet, at der har været flere seere om de enkelte programmer, og konsekvensen har været faldende seertal til programserierne på kanalerne - undtagen på TV 2 Charlie, hvor samtlige af vores programmer er gået frem, siger Maiken Wexø.

Rekord var der til den seneste sæson af ”Spørg Charlie” – den 10. af slagsen - med 150.000 seere i snit til førstegangsudsendelserne, og også ”Fællessang på Charlie” havde seerrekord i 2011-sæsonen.

Årets to nyskabelser, ”Top Charlie i PARKEN” og ”Charlies Hjertegalla” fik en strålende modtagelse hos danskerne med henholdsvis 274.000 og 242.000 seere. Top Charlie i PARKEN” er TV 2 Charlies mest sete egenproduktion nogensinde, og ”Charlies Hjertegalla” fulgte godt med. TV 2 Charlie fik sin bedste lørdag nogensinde og samlede cirka 8,5 millioner kroner ind til Hjerteforeningen.
 
Seerrekorder på TV 2 NEWS
Også TV 2 NEWS – som ikke er en del af TV 2 Networks – kan se tilbage på et rekordår i 2011, hvor kanalen fejrede fem-års-fødselsdag. TV 2 NEWS har haft fremgang hvert år siden premieren 1. december 2006, og kanalen er nu Danmarks syvendestørste kanal med en seerandel på 3,5 procent af tv-forbruget.

Søndag 27. november satte TV 2 NEWS en bemærkelsesværdig rekord. 1.263.000 forskellige danske brugte denne dag kanalen til at orientere sig om bl.a. dagens omfattende stormvejr. I løbet af denne uge blev TV 2 NEWS set af 2.185.000 forskellige danskere - den første uge, hvor TV 2 NEWS blev set af mindst to millioner danskere hen over en uge.

--------------------------------

Læs også om 2011:

TV 2: Rekord for dansksproget tv i 2011

TV 2 sender flest førstegangsudsendelser

Seerfremgang til TV 2-familien 

 

 

  

Læs flere nyheder

Billede {0} af {1}