Tv-seningen uge 40: Succes for NEWS og pop

11. oktober 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

Sidste uge bød blandt andet på en superrekord til TV 2 NEWS og rekord til "Toppen af poppen".


Det spænder vidt, hvad der er populært på tv. Det viser sidste uge, hvor der var rekorder til NEWS og popmusik, mens "Vild med dans" fortsat har mange fans.

Politik, eksplosion og bankkrak
Dansk politik, breaking news om eksplosionen i Store Andst og finansnyheder om Max Bank betød, at TV 2 NEWS i sidste uge havde sin bedste uge nogensinde målt på seerandel.

TV 2 NEWS stod for knap fem procent af danskernes tv-sening, og NEWS overhalede både TV3 (seerandel på 4,4 procent) og DR2 (3,9 procent). Dermed var TV 2s nyhedskanal Danmarks tredjestørste tv-kanal efter TV 2 og DR1 i sidste uge. Det er første gang, at TV 2 NEWS har haft en top 3-placering blandt de danske tv-kanaler set over en hel uges tv-sening.

Læs mere om NEWS' flotte uge her.

Populær popmusik - specielt hos de unge
I en lidt anden ende af skalaen fortsatte "Toppen af poppen" sin flotte udvikling og satte rekord.

Således havde "Toppen af poppen" 637.000 seere blandt alle danskere, mens "Toppen af poppen – by night" blev set af hele 730.000 danskere. For begge programmer gælder det, at det er det højeste seertal nogensinde, men det er blandt de yngre voksne seere, de 21-50-årige, at programmerne for alvor hitter.

Begge programmer er blandt ugens ti mest sete programmer, og faktisk var "Toppen af poppen – by night" med 426.000 seere i alderen 21-50 år sidste uges mest sete TV 2-program i denne målgruppe.

Seertallene bliver endnu mere imponerende, fordi DR1 har to af deres stærkeste programmer tirsdag aften, hvor "Hammerslag" og "Bonderøven" tidligere har været dominerende. Det er de ikke længere – i hvert fald ikke blandt de 21-50-årige, hvor programmerne i sidste uge måtte nøjes med henholdsvis 251.000 og 231.000 seere.

Læs mere om den musikalske succes her.

Mens landsholdet ikke trækker mange seere på Canal9, er holdet et stensikkert hit på TV 2. (Foto: Anders Kjærbye / TV 2)

Danse-og-comedy-dominans trods EM-fodbold på Canal9
Femte fredag med "Vild med dans" og "Live fra Bremen" fortsatte på samme overbevisende facon som de fire tidligere - på trods af en vigtig EM-kvalifikationkamp på Cypern.

Næsten 1,2 millioner seere så både "Vild med dans" og "Vild med dans - afgørelsen", mens dansepausens grin i "Live fra Bremen - nyhederne sådan cirka!" igen trækker over én million seere.

Ganske imponerende seertal samtidig med, at det danske fodboldlandshold vandt 4-1 på Cypern. Kampen blev dog vist på Canal9, der sjældent trækker millioner af seere, og det understreges da også af, at kun 368.000 danskere så den vigtige fodboldkamp. Til sammenligning blev tirsdagens kamp mod Portugal set af gennemsnitligt 1.743.000 danskere på TV 2.

På TV 2 Zulu fortsatte lørdagssuccesen "Argh! Det gjorde jeg bare ikk'" med et seertal på 279.000 til tredje program i serien, og samme aften havde TV 2 Charlie tre programmer i træk med flotte 129.000 seere, nemlig filmen "Præriens skrappe drenge", underholdningsprogrammet "Fællessang på Charlie" og en jubilæumskoncert med Kandis.

----------

I tabellerne herunder sammenlægges seertallene for programmer, der samsendes på flere kanaler, f.eks. samtidig udsendelse på DR1 og DR HD og samtidig udsendelse på TV 2 og TV 2 NEWS.

Top 20 - 21-50 år - uge 40 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Borgen 535.000 45 2. TV 2 Toppen af poppen - by night 426.000 38 3. TV 2 Live fra Bremen - nyhederne sådan ... 420.000 38 4. TV 2 Vild med dans 407.000 39 5. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 406.000 37 6. TV 2 Station 2 378.000 34 7. TV 2 Live fra Bremen 367.000 40 8. TV 2 Alarm 112 351.000 32 9. TV 2 Toppen af poppen 320.000 33 10. DR1 21 Søndag 319.000 26 11. TV 2 Hvem vil være millionær? 314.000 30 12. TV 2 Ved verdens ende 310.000 29 13. TV 2 Jesper i de voksnes rækker 308.000 32 14. TV 2 Dagens mand 297.000 26 15. TV 2 Danmark ifølge Bubber 275.000 25 16. DR1 Gintberg på kanten - Nuuk 266.000 30 17. DR1 Et liv uden stoffer 263.000 26 18. TV 2 Desperate Housewives 261.000 23 19. DR1 Broen 253.000 26 19. TV 2 CPH Lufthavnen 253.000 23

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 3.-9. oktober 2011 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 6 t 16 min 26 6 t 07 min 26 TV 2 Zulu 0 t 37 min 3 1 t 01 min 4 TV 2 Charlie 0 t 48 min 3 0 t 24 min 2 TV 2 FILM 0 t 11 min 1 0 t 12 min 1 TV 2 NEWS 1 t 09 min 5 0 t 55 min 4 DR1 4 t 48 min 20 3 t 32 min 15 DR2 0 t 56 min 4 0 t 43 min 3 DR Update 0 t 11 min 1 0 t 08 min 1 DR HD 0 t 22 min 2 0 t 26 min 2 DR K 0 t 15 min 1 0 t 11 min 1 DR Ramasjang 0 t 32 min 2 0 t 20 min 1 TV3 1 t 03 min 4 1 t 32 min 7 TV3+ 0 t 48 min 3 1 t 17 min 5 TV3 PULS 0 t 17 min 1 0 t 25 min 2 Kanal 4 0 t 31 min 2 0 t 47 min 3 Kanal 5 0 t 46 min 3 1 t 07 min 5 6'eren 0 t 18 min 1 0 t 26 min 2 Discovery 0 t 14 min 1 0 t 22 min 2 TV 2 SPORT 0 t 18 min 1 0 t 19 min 1 Eurosport 0 t 12 min 1 0 t 03 min 0 Canal9 0 t 16 min 1 0 t 19 min 1 Andre 3 t 02 min 14 2 t 57 min 12 I alt 23 t 50 min 100 23 t 33 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 40 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 733.000 40 2. TV 2 NYHEDERNE 19.00 701.000 44 3. DR1 TV AVISEN 21.00 690.000 33 4. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 640.000 27 5. DR1 SportNyt 18.55 / 21.25 579.000 29 6. TV 2 Regionale nyheder 22.20 472.000 23 7. DR1 TV AVISEN 18.30 467.000 35 8. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 422.000 42 9. TV 2 Regionale nyheder 18.10 417.000 42 10. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 383.000 41 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 345.000 23 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 234.000 65 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 219.000 63 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 141.000 9 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 135.000 29 16. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 124.000 27 17. DR2 Deadline 22.30 122.000 38 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 120.000 27 19. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 117.000 37 20. DR1 DR Update 15.00 93.000 27 21. TV 2 Regionale nyheder 12.10 84.000 27 22. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 51.000 8 23. DR2 DR Update 12.00 43.000 11 24. DR2 Deadline 17.00 33.000 10

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 40 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DR1 Borgen 1.420.000 50 2. TV 2 Vild med dans 1.173.000 46 3. TV 2 Vild med dans - afgørelsen 1.144.000 44 4. DR1 21 Søndag 1.098.000 41 5. TV 2 Live fra Bremen - nyhederne sådan ... 1.018.000 39 6. TV 2 Hvem vil være millionær? 957.000 39 7. DR1 Hammerslag 930.000 42 8. DR1 Bonderøven 868.000 36 9. TV 2 Jesper i de voksnes rækker 867.000 36 10. DR1 Kriminalkommissær Barnaby 836.000 39 11. TV 2 Station 2 814.000 33 12. DR1 Kontant 812.000 34 13. DR1 Broen 788.000 33 14. TV 2 Live fra Bremen 777.000 36 15. TV 2 Toppen af poppen - by night 730.000 29 16. DR1 Penge 723.000 29 17. DR1 Gintberg på kanten - Nuuk 718.000 32 18. TV 2 Alarm 112 655.000 27 19. DR1 Maestro 638.000 29 20. TV 2 Toppen af poppen 637.000 27

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 40 2011 (til 9. oktober) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 55,9 55,8 Viasat 21,4 22,5 SBS TV 15,7 15,6 Discovery 2,4 2,6 TV 2 SPORT 2,1 2,0 MTV 0,5 0,6 Canal9 2,1 1,0

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 864.000 59 min. DR Update 477.000 16 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 40 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 26,1 58 TV 2/FYN 23,2 55 TV/MIDT-VEST 19,7 56 TV SYD 18,9 46 TV2/NORD 18,6 45 TV 2 | ØSTJYLLAND 17,2 45 TV 2/ Lorry 12,7 32

 

 

Billede {0} af {1}