Tv-seningen uge 34: Flotte seertal til store begivenheder

01. september 2011;
Af: TV 2 Kommunikation

TV 2s valgdækning kom seermæssigt godt fra start - og det store indsamlingsshow "Afrika Nu!" trak mange danskere til skærmen.

Valgkampen er i fuld gang, og partilederrunden "De ni bud" på TV 2 er det hidtil mest sete valgprogram med 744.00 seere. (Foto: Henrik Ohsten / TV 2)


Uge 34 bød på både de første valgprogrammer på TV 2 og TV 2 NEWS, en række sæsonpremierer samt den store indsamling til ofrene for hundernødskatastrofen i Østafrika. Og på alle områder var der masser at glæde sig over for TV 2.

Hertil kommer, at også TV 2 Zulu og TV 2 Charlie havde en god uge - sidstnævnte bl.a. med en neget velbesøgt sæsonpremiere på "Spørg Charlie" samt to mindeprogrammer om Jesper Klein.

Tilbage til valgdækningen, hvor TV 2, TV 2 NEWS og tv2.dk er kommet stærkt fra start i valgkampen op til folketingsvalget torsdag 15. september.

Efter tre dages valgkamp er TV 2s partilederrunde "De ni bud", der blev sendt søndag aften, det hidtil mest sete valgprogram i Danmark. Den energiske og fornyende debat havde fået en ekstra dimension som følge af den overraskende alliance mellem De Radikale og De Konservative, og debatten trak 744.000 seere til skærmen på TV 2 og TV 2 NEWS.

TV 2 NEWS er den kanal, som mest tydeligt har mærket danskernes interesse for valget. På valgkampens tre første dage har TV 2 NEWS forøget sin andel af tv-seningen med 30 procent i forhold til fredag-søndag i de foregående tre uger. Læs mere om valg-tv-seningen her

"Afrika Nu!"-værterne Kim Bildsøe Lassen (tv.) og Jes Dorph-Petersen fejrede det flotte indsamlingsresultat med en tur i Københavns Havn. (Foto: Per Arnesen / TV 2)


Stor interesse for "Afrika Nu!"
Indsamlingen "Afrika Nu!" til ofrene for hungersnødskatastrofen ved Afrikas Horn blev en stor aften, hvor der blev sat nye rekorder. Flere end 1,2 mio. seere fulgte i gennemsnit "Afrika Nu!", og knap 1,5 mio. så med, da der var flest.

Programmet havde i gennemsnit 1.224.000 seere - nogenlunde ligeligt fordelt mellem DR1 og TV 2 - og som nævnt næsten 1,5 mio. seere, da der var flest. Det er det højeste seertal til en tv-indsamling siden 2003, hvor tv-stationerne samlede ind til ofrene for krigen i Irak. Mere end 2,3 mio. seere var forbi "Afrika Nu!" i mindst fem minutter i løbet af programmet.

Læs mere om status på "Afrika Nu!"-indsamlingen her.

Fra anden sæson af "Toppen af poppen".


Mange premierer på skærmen
Ugen bød også på nye programmer og sæsonpremierer, som alle er godt placeret på hitlisten blandt de 21-50-årige. Det gælder programmer som "CPH Lufthavnen", "Danmark ifølge Bubber", "Store boligdrømme", "Station 2", "Desperate Housewives", "Toppen af poppen", "Operation X" og "Alarm 112.

De to afsnit af "Toppen af poppen" på premieredagen 23. august blev hver set af knap en halv million seere. Når seertallene til genudsendelserne lægges til, blev det samlede seertal til første udgave af "Toppen af poppen - by night" 774.000.

I denne uge - i de to afsnit tirsdag 30. august - voksede seertallet til knap 600.000 seere til førstegangsudsendelsen af "Toppen af poppen - by night".

------------------------

I tabellerne herunder er seertallene til "Afrika Nu!" det samlede seertal for TV 2 og DR1, mens seertallet til "VALGET: De ni bud" er lagt sammen af seerne på TV 2 og TV 2 NEWS.

 

Top 20 - 21-50 år - uge 34 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DRTV2 Afrika Nu! 446.000 56 2. TV 2 Danmark ifølge Bubber 397.000 45 3. TV 2 CPH Lufthavnen 391.000 42 3. TV 2 Station 2 385.000 38 5. TV 2 Station 2 Efterlyst 337.000 34 6. TV 2 Store boligdrømme 312.000 41 7. TV 2 Valget: De ni bud 308.000 29 8. TV 2 Desperate Housewives 306.000 31 9. TV 2 Hvem vil være millionær? 292.000 36 10. TV 2 Dagens mand 287.000 28 11. TV 2 Toppen af poppen - by night 273.000 26 12. TV 2 Operation X - samler op 265.000 37 13. DR1 Bonderøven 264.000 28 14. TV 2 Untraceable 255.000 28 15. TV 2 Toppen af poppen 241.000 27 16. TV 2 Krop umulig - fedme i Storbritannien 232.000 36 17. DR1 Hammerslag 225.000 28 18. TV3+ Champions League: Villareal-OB 214.000 22 19. TV 2 Alarm 112 211.000 20 20. DR1 Kontant 207.000 19

 

 

Danskernes tv-sening fordelte sig således:

Ugens tv-sening 22.-28. august 2011 Kanal Alle seere Share i % 21-50 år Share i % TV 2 5 t 43 min 26 5 t 57 min 27 TV 2 Zulu 0 t 39 min 3 1 t 07 min 5 TV 2 Charlie 0 t 57 min 4 0 t 30 min 2 TV 2 FILM 0 t 12 min 1 0 t 13 min 1 TV 2 NEWS 0 t 56 min 4 0 t 47 min 3 DR1 3 t 44 min 17 2 t 36 min 12 DR2 1 t 07 min 5 0 t 53 min 4 DR Update 0 t 11 min 1 0 t 09 min 1 DR HD 0 t 20 min 1 0 t 24 min 2 DR K 0 t 15 min 1 0 t 10 min 1 DR Ramasjang 0 t 29 min 2 0 t 16 min 1 TV3 0 t 51 min 4 1 t 20 min 6 TV3+ 1 t 10 min 5 1 t 41 min 7 TV3 PULS 0 t 19 min 1 0 t 27 min 2 Kanal 4 0 t 27 min 2 0 t 43 min 3 Kanal 5 0 t 41 min 3 1 t 00 min 4 6'eren 0 t 24 min 2 0 t 37 min 3 Discovery 0 t 13 min 1 0 t 20 min 2 TV 2 SPORT 0 t 16 min 1 0 t 13 min 1 Eurosport 0 t 14 min 1 0 t 08 min 1 Canal9 0 t 09 min 1 0 t 12 min 1 Andre 2 t 44 min 14 3 t 36 min 11 I alt 22 t 01 min 100 22 t 26 min 100

 

 

De mest sete nyhedsudsendelser var:

Seertal for nyheder og vejret i uge 34 (12 år+) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. TV 2 Regionalprogram 19.30 694.000 41 2. TV 2 NYHEDERNE 22.00 og SPORTEN 622.000 30 3. DR1 TV AVISEN 21.00 606.000 27 4. TV 2 NYHEDERNE 19.00 570.000 39 5. TV 2 Regionale nyheder 22.20 563.000 30 6. DR1 SportNyt 18.55 / 21.25 449.000 21 7. TV 2 SportsNYHEDERNE 18.05 445.000 44 8. TV 2 NYHEDERNE 18.00 og FINANS 394.000 43 9. DR1 TV AVISEN 18.30 383.000 33 10. TV 2 Regionale nyheder 18.10 369.000 36 11. TV 2 VEJRET (gns. af uds. efter kl. 18) 321.000 24 12. TV 2 SportsNYHEDERNE 07.00-09.00 209.000 60 13. TV 2 NYHEDERNE 07.00-10.00 162.000 44 14. TV 2 SportsNYHEDERNE 16.05 138.000 28 15. TV 2 Regionale nyheder 16.10 127.000 25 16. TV 2 NYHEDERNE 16.00 og FINANS 123.000 23 17. TV 2 SportsNYHEDERNE 12.10 120.000 35 18. TV 2 NYHEDERNE 12.00 og FINANS 114.000 25 19. TV 2 Regionale nyheder 12.10 99.000 30 20. DR2 Deadline 22.30 94.000 6 21. TV 2 NYHEDERNE 14.00 og FINANS 81.000 21 22. DR2 Deadline 17.00 58.000 9 23. DR1 DR Update 15.00 49.000 14 24. DR1 DR Update 12.00 32.000 8

 

 

Hitlisten over 20 de mest sete programmer (3 år+) ser således ud:

Top 20 - seere 3 år+ - uge 34 (ekskl. nyheder og vejr-tv) Nr. Kanal Program Seertal Share i % 1. DRTV2 Afrika Nu! 1.224.000 60 2. DR1 Bonderøven 839.000 38 3. DR1 Hammerslag 830.000 41 4. TV 2 Hvem vil være millionær? 829.000 42 5. TV 2 Station 2 805.000 35 6. TV 2 De ni bud 744.000 30 7. TV 2 CPH Lufthavnen 714.000 32 8. TV 2 Station 2 Efterlyst 711.000 31 9. TV 2 Store boligdrømme 688.000 36 10. DR1 Kontant 674.000 29 11. TV 2 Danmark ifølge Bubber 666.000 31 12. DR1 Mord i Skærgården: Stille nu 647.000 27 13. DR1 Sporløs 558.000 33 13. DR1 Valg 2011: Kandidaterne 612.000 25 15. DR1 Penge 591.000 25 16. TV 2 Operation X - samler op 587.000 31 17. TV 2 Dagens mand 558.000 24 18. DR1 Valg 2011: Partilederrunde 557.000 29 19. DR1 Hit med sangen 527.000 28 20. TV 2 Desperate Housewives 526.000 23

 

 

De 21-50-åriges tv-sening på de reklamefinansierede kanaler var fordelt således:

Kommerciel seerandel 21-50 år - i % Kanal Uge 34 2011 (til 28. august) TV 2 (ekskl. TV 2 FILM) 55,5 55,8 Viasat 23,1 22,7 SBS TV 15,9 15,5 Discovery 2,2 2,6 TV 2 SPORT 1,4 1,9 MTV 0,5 0,6 Canal9 1,3 0,9

 

 

Antallet af tv-seere på TV 2 NEWS

Daglig kontaktflade og seertid for TV 2 NEWS (set mindst ét minut) Kanal Daglige kontakter Daglig seertid TV 2 NEWS 792.000 53 min. DR Update 475.000 17 min.

 

 

Seertilslutningen til TV 2-regionerne:

Regionalprogram 19.30 - uge 34 TV 2-region Tv-rating i % Share i % TV2 ØST 24,4 55 TV 2/FYN 19,3 52 TV2/NORD 17,3 46 TV/MIDT-VEST 16,6 54 TV 2 | ØSTJYLLAND 14,5 43 TV SYD 14,3 44 TV 2/ Lorry 10,3 29

 

 

Billede {0} af {1}